småbarn och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: småbarn och häst?

:rofl: f-låt att jag skrattar..... Joho att ha småbarn och häst går bra.. Har 4 ungar , äldst är 6½ och yngst är 3 månader. Vi har 16 hästar.
Har löst det med att ha dom på lösdrift denna vinter. Hinner inte med annars, då jag även jobbar två dagar i veckan.

Förra vintern var inte så kul, med griniga ungar och då var näst minste spädis. Det tar ju en del tid bara att mocka och fodra då man har några stycken... Vi tog tiden, om bara jag å gubben gjorde kväll (dvs mormor hade barnen) så fixade vi mockning , kvällsfodring, insläpp samt göra iordning frukost + snabbkoll på alla hästar på ca 1 timme, men hade vi barnen med vilket de oftast var, så tog det 45 minuter till. de vill ju oxå mocka, ösa upp kraftfoder m.m....

Tack o lov har vi en backe precis utanför stallet där de kan åka lite pulka tills hästintag sker. När största gossen fick snowracer så kom han på att han kunde köra rätt in i stallet med buller och bång :eek:
Men vi har ju fått härdade hästar.... Kan tillägga att ungarna antingen får sitta i bilen eller är instängda i en box då vi tar in resp. ut hästarna. En olycka kan hända fortare än man anar...
 
Sv: småbarn och häst?

Låter nästan som här..:))

Vi har två barn, 3 och 1 och för närvarande har vi 12 hästar i stallet, imorgon är de 13 och i sommar blir de tre till när fölen kommer.

När jag var hemma med äldsta flickan hade vi bara 10 och med ett barn tycker jag att det fungerar bra att även ha hand om hästarna...även om jag ofta fick hjälp av maken med ut/insläpp.
Jag håller med om att det är just det som är det kritiska/farliga och har därför också haft barnen i bilen...när hästarna skall ut.

Nu är det betydligt svårare med två barn..en som ligger i vagn när vi är i stallet..och en som aldrig är stilla utan istället skall hjälpa till med allt.
Nu vid 3 år och efter att ha varit med hästar nästan hela livet förstår hon vikten av att hålla sig undan och göra som vi säger när vi tar ut hästarna.
Hon verkligen älskar hästarna och det är en höjdpunkt på dagen att följa med till stallet. Där får hon rörelseutrymme och kan springa runt som hon vill....men särskilt tidseffektivt blir det kanske inte för oss.

Jag vill tillägga att jag för tillfället bara har en enda häst som rids för fullt...mer skulle jag heller inte vilja ha. Resten är unghästar/avelsston.

Allt detta är möjligt eftersom min man och jag har aveln som vårt gemensamma intresse...han hade knappt klappat en häst när vi träffades men är lika besatt som jag av det idag..:)))
 
Sv: småbarn och häst?

*ler* dessa barn.... en annan kul lek är att smita ut på gödselplattan och hoppa i skitvattnet -förvisso ca 2 cm djupt. Men fasen som de ser ut om de hunnit med några skutt innan man upptäcker dom. (tyvärr har vi plattan på framsidan av stallet... så man kan inte stänga av eller så)

Ja min gubbe hade väl ridit nån gång innan vi träffades men inte mer. Han är inte lika frälst som jag, men han ställer upp allt som oftast :love: -han får ju köra traktor bla. hehe
När det krånglar så är det mina hästar, annars är det våra!
 
Sv: småbarn och häst?

vad underbart det låter att ni har... får ha en massa hästar, tillsammans med en karl som också tycker det är skoj, eller iaf är okej och deltar....
så vill jag ha det. men hur lätt är det att hitta en sådan karl? jag får nog börja ställa mer krav från början, och inte tro att "det löser sig sen" för det har jag fått bevis på nu att det gör det inte....
 
Sv: småbarn och häst?

Jag har två pojkar, 4 och 2 år gamla. Jag har haft egen häst i 11 år, dvs långt innan barnen också. Nu har vi hästarna hemma, men det hade vi inte när äldsta pojken var liten.

Tja, hur funkar det? Tills i höstas hade jag två som skulle hållas igång, och det gick inte. Det blev inte vettigt med någon av dem. Nu har jag bara en och dessutom en medryttare som rider 2 dagar i veckan, och nu går det bättre. En bra vecka hinner jag rida 3 dagar, och då förstår du ju att kraven i ridningen har fått sänkas rejält. Numera promenadrider jag endast, min häst är 7 och är hoppad uppsuttet 30 cm, aldrig varit ute på terrängbanan. Så visst går det, men man har inte lika mycket tid som innan.
 
Sv: småbarn och häst?

:rofl: tja. för att göra en låååång historia kort: man är ung och går med kompis på "disco" låter henne bli kär i dj´n. Ser till att vi slänger lite käft byter sen telefonnr åt dom. Kompis har häst, nyfunna boyfrienden följer med till stallet -hans kompis är med..
Nej han var inte intressant! -då.
Träffas några helger vi fyra, vilket slutar med att jag och boyfriendens kompis blir :o .. ja just det.... sensur för den som kan vara känslig... mao hoppa över några rader i läsandet!
Knullkompisar!
Nu kan man läsa igen ;)
Efter ett tag insåg vi att det fanns känslor med... :love: -det är 14 år sedan nu...(varit gifta i 9 år i år). Tiden går och nu har vi 4 ungar, hus och hela konkarongen !:D
-Så det kan bli!!!!

Allra första gången jag såg honom var i alle'n upp till stallet.. Så nog har jag hästarna att tacka!!!
 
Sv: småbarn och häst?

Har själv 4 barn dom 2 större är inga problem alls men 4 åringen....
jag har hjärtat i halsgropen jämt när 4 åringen är med:crazy: han är en riktig upptäckare och kan försvinna på 2 röda och då ser jag bilder för mig hur han gått ut i hagen och blivit sparkad mm *rysningar* jag kan verkligen inte slappna av och njuta som jag vill göra när jag är i stallet tillsammans med barn.
bebis är ju fortfarande så liten men när hon börjar röra på sig så kommer jag vara nojjig med henne oxå.
skulle aldrig förlåta mig själv om något hände mina små!
nej det bästa stunderna i stallet är när barnen är hemma med pappsen:D

mvh Arabizar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 249
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp