småbarn och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hogstorp

Trådstartare
ni som har småbarn (upp till ca. 4 år) och egen häst/hästar
hur fungerar det?
sitter o funderar på framtiden, om när man får barn och har häst, går det? vet många som det inte fungerat på, men sen kom jag på att för grannen fungerade det. det kanske pga en snäll och förstående man?
 
Sv: småbarn och häst?

jag har haft häst under hela småbarnstiden. barnen är nu 3,5 och 8 år gamla och mannen arbetar borta i veckorna. nyckelordet är planering och flexibilitet! att åka till ridhus odyl gör jag mest på helgerna när sambon är tillgänglig, men i veckorna följer barnen med till stallet. om alla är på bra humör rider jag i paddocken, på galoppbanan eller longerar, om det är lite dålig stämning:angel: , nöjer vi oss med att mocka och borsta. har jag lyckan att ha barnvakt tar man tillfället att rida i skogen.
 
Sv: småbarn och häst?

okej, så det fungerar iaf?
har du hästarna hemma eller uppstallade?
 
Sv: småbarn och häst?

Jag har löst det med flera medryttare för att få hästen motionerad regelbundet. Sonen är 4½ år nu och att rida när han är med går ännu inte. Men han är med och mockar och gör i ordning maten osv. Men ibland när han är trött efter lång dag borta är det ingen dans på rosor för honom så jag är superglad de dagar medryttare kommer och tar hand om hästen.

Eget stall, MEN jag delar det med min syster och brorsdotter och har mormor och morfar på gården så det är massor med hjälp tillgängligt.

När pappan har barnet kan jag rida fritt. Har ridbana och ridslinga hemma så på sikt hoppas jag kunna rida lite med sonen i närheten också. Om en si så där 4-5 år kanske.
 
Sv: småbarn och häst?

vi har hästarna i kollektivstall ca 3 km hemifrån. för närvarande har vi tre egna, så det blir tre morgonfodringar/utsläpp i veckan utöver den dagliga skötseln av våra hästar. fungerar ok, men tre hästar är inte optimalt med småbarn dock :p . men snart kommer betesperioden och vi slipper utsläppen...
 
Sv: småbarn och häst?

Jag har tre barn på 3, 9 och 11. Jag har haft häst till och från under denna tid, med den minsta har jag haft häst hela tiden. Funderade på denna fråga för ett litet tag sedan och kom fram till att det paradoxalt nog faktiskt är först nu när barnen börjar bli stora som det är svårt för mig att få ihop det med hästen. Detta beror på att de har så mycket egna aktiviteter (fotboll, innebandy, gymnastik, egen häst, kompisar m.m) som de vill ha hjälp med, stöd vid och skjutsning till. För att inte tala om läxor, föräldramöten m.m.

Så för oss i vår familj är det svårare att få ihop allt nu med "stora" barn. Men det beror kanske också på att vi dels har ganska aktiva barn, dels bor så att de måste skjutsas överallt och dels bara för tillfället har en bil.
 
Sv: småbarn och häst?

Jag har en dotter som är drygt fem, och har haft egen häst eller foderhäst sammanhängande de senaste tio åren, alltså både före, under och efter graviditet, förlossning, amning och småbarnsår.

När jag var gravid hade jag foderhäst som (tyvärr) åkte till sin ägare samma dag som jag födde barn (jag red till ca 6v innan beräknad förlossning, därefter hade hästen en rejäl höstvila, vilket han brukade ha).

Jag började rida igen ca 5v efter förlossningen. Hade då skaffat mig en halvfoderhäst som jag hade i ett halvår, ungefär (=ridning 3 dgr/v). Letade samtidigt egen häst och köpte en oinriden unghäst när min dotter var fyra månader. Det var ganska exakt fem år sedan, och den hästen har jag fortfarande kvar.

Har hela tiden ridit 4-5 dagar i veckan (ibland två hästar, men oftast bara min egen), har hästen i ett mycket välfungerande privatägt men "kollektivdrivet" stall.

Har alltid haft med dottern i stallet för stallsysslor, men pappan har tagit hand om henne när jag ridit. På senare år har det dock funkat att ha henne med även när jag rider (fast då kan jag inte rida ut, förstås). Då rider hon lite först (=sitter på när jag longerar + får styra runt lite i skritt själv), och sedan rider jag och hon tittar på eller leker i närheten.
 
Sv: småbarn och häst?

Jag tror det blir vad man gör det till. Är både du och din man/sambo inställda på att ge varandra "egen tid", eller om ni har tillgång till barnvakt så funkar det.

Vår son är nu ett år och det har funkat kanon för oss, man får planera lite mer. Jag delar häst med min syster så jag behöver ju inte ut till stallet varje dag. Men jag har fått sänka kraven lite i dagsläget. Vi såtr ute på landet utan ridhus och ridbana och det funkar tex inte för mig att åka in till ridhus i veckorna för sambon kommer hem rätt sent, så sån träning ligger nere för tillfället. Men jag är i stallet och hästen får sin skötsel och motion. Det räcker för oss i dagsläget. :)
 
Sv: småbarn och häst?

Sedan min son föddes, maj 2004, har jag inte ridit mycket. Har dock hästen inhyrd så det beror delvis på det, bökigt och tar tid...
 
Sv: småbarn och häst?

Har två små knoddar på 6mån och 2år och två egna pållar. Har stall med lösdrift hos min mor å far. Det funkar alldeles utmärkt för mig än så länge. Behöver inte åka till stallet varje dag då mor och far kan "kika" till hästa. Sen ha jag en go pojkvän som gärna ger mig "egen tid" och han får gärna ha sin egna tid. Kan oxå utnyttja mor och far som barnvaktare mens jag donar me hästarna. Lösdriften gör att det blir så mycket enklare, för mig, då jag ej behöver hålla speciella tider på att ta ut och in osv. Har oxå hösilage, så de mumsar när de vill. Detta e mitt sätt att lösa det hela, men annars funkar det nog på någe sätt om man bara vill. Tex att ha med ryttare måste vara en bra lösning att få lite hjälp.
 
Sv: småbarn och häst?

okej, anledningen till att jag funderar på detta är att jag och sambon har haft problem ett tag pga hästarna, antagligen kommer vi flytta isär, känner att han kommer inte vilja ställa upp såhär om vi får barn, hästarna är mitt allt, vill vara säker på att det finns män som accepterar det här med hästar osv....
 
Sv: småbarn och häst?

vad tråkigt att det känns så för er!:(
som tidigare inlägg skrivit gäller det att båda är beredda att bjuda till så den andre får egentid. hästen tar ju väldigt mycket tid, så jag är oerhört tacksam att jag hittat en man som aldrig ifrågasatt mitt hästeri:love: . har ni pratat kring detta, så han verkligen förstår hur du tänker och hur viktigt detta är för dig? känner du att du verkligen gjort allt genom diskussion och anpassning av hästeriet vs samboskap?
 
Sv: småbarn och häst?

Komma skrev:
okej, anledningen till att jag funderar på detta är att jag och sambon har haft problem ett tag pga hästarna, antagligen kommer vi flytta isär, känner att han kommer inte vilja ställa upp såhär om vi får barn, hästarna är mitt allt, vill vara säker på att det finns män som accepterar det här med hästar osv....

Trist, hoppas ni hittar en lösning på era problem. Jag tror tyvärr att det är svårt att få det att fungera om man inte är överrens om hur mycket egen tid bägge ska ha. Såvida du inte har någon annan i din närhet som kan hjälpa dig att passa barnet ibland.

Själv har jag hästen uppstallad i ett kollektivstall med allt vad det innebär. För mig funkar det bra, men jag har alltid haft inställningen att det ska fungera, något annat finns inte i min värld. Jag har också förmånen att ha en man som tar sitt ansvar när det gäller att se efter barnen. Jag har två barn, 1 resp 3,5 år gamla.
 
Sv: småbarn och häst?

Jag tycker faktiskt att det varit en fördel för båda parter att jag har haft häst när barnen är små. Då får pappan egen tid med barnet/barnen där han får göra på sitt sätt utan att mamman finns i närheten. Han är liksom tvungen att sköta det själv och får chans att redan tidigt hitta egna ruriner och knyta band till sina barn, detta har varit bra för oss eftersom vi inte har delat föräldraledigheten rakt av.

Som mamma får man också små välbehövliga avbrott från barnen. Man får se att det fungerar med pappa också. Har man häst är man ju tvungen att ta hand om dem till skillnad mot om man bara ska åka och träna eller något, det kan man ju alltid skjuta på med allehanda ursäkter.

Jag har en känsla av att de karlar som klagar på att hästarna tar för mycket tid inte har så mycket egna intressen. Vilket jag tror är viktigt att man har, oavsett om man har barn eller inte.
 
Sv: småbarn och häst?

han har som sagt inga egna intressen... jätte jobbigt för mig då det hela tiden är tjöt om att hästarna tar för mkt tid osv. men jag vet att det går att kombinera de båda, har hästarna hemma hos mamma, dvs behöver inte ge dem mat, behöver inte vara där varje dag osv. har gått ner från 5 dagar i veckan till 3. efter 2 år (nu) vill han minska till 2, känns att det inte funkar längre.
han kommer aldrig vara nöjd förrän de är helt borta, och aldrig att jag avstår från hästarna om jag inte är i ekonomisk kris, blir sjuk eller liknande. inte för att han är svartsjuk...
så nu känns det bättre att gå skilda vägar, och förhoppningsvis ngn gång i framtiden hitta en karl som förstår mig... är ju trots allt bara 24 år och känns som om jag har hela livet framför mig...
 
Sv: småbarn och häst?

du har verkligen bjudit till tycker jag! känns som du innerst inne redan tagit beslutet och jag tycker det låter vettigt. du är ung och ni har inga gemensamma barn, så leta du efter en man med samma värderingar som förstår vikten av en fritidssysselsättning! önskar dig all lycka i framtiden!
 
Sv: småbarn och häst?

Jag tycker nog att det vettigaste rådet just nu är att INTE skaffa barn med den mannen om du vill ha någon som helst möjlighet att hålla på med hästar framöver. Som flera av oss redan sagt, så går det att kombinera hästar och småbarn, men då måste båda föräldrarna vara införstådda med att det SKALL kombineras.
 
Sv: småbarn och häst?

Jag har en liten 8 månaders dotter och har haft häst sedan flera år tillbaka. Dottern har följt med till stallet sen vi kom hem från BB. I början är det väldigt behändigt, de sover hela tiden. Så då hinner man med allt. Värre är det när de blir några månader och mer vakna. Men det har gått bra, man får bara inse att man ibland inte kan motionera hästen alla dagar. Ibland är dottern inte alls sugen på att sitta snällt och tyst, och då får jag göra det nödvändigaste som att mocka, fixa mat och borsta av honom.

Men jag har faktiskt för första gången skaffat medryttare, vilket jag aldrig trodde jag skulle göra, men det kändes som ett måste. Sambon är allergisk mot häst, så jag kan inte be om hjälp direkt. Men det fungerar. Man måste bara som någon skrev planera och åter planera.
 
Sv: småbarn och häst?

Gisses, skaffa för gudsskull inte barn med den där! Och gör dig av med karln istället för hästarna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 894
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 711
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 249
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp