Små vardagstips om hästhantering?

många råd om kroppspråk här.

hästar är mer experter än vi tror att läsa av oss!

vi människor har oxå instinkter som vi inte alltid är så medvetna om.
vårt kroppsspråk speglar omedvetet vad vi tänker och hur vi känner oss.

man kan ju spela teater inför hästen genom att kontrollera sitt kroppsspråk, men då köper den inte hela paketet. hästen läser av på nolltid om man är rädd, ledsen eller om man har tankarna på annat håll.

alltså en häst respekterar mer den människa som visar att den är rädd än en som är rädd och försöker dölja det med konstgjort kroppsspråk

hästen lever totalt i nuet och där har vi människor mycket att lära av hästen.

mvh rymdentusiasten :bump:

Tack för alla tips!
Jag försöker vara närvarande när jag är hos min häst och röra mig lugnt, visa honom vad jag tänker göra osv.
Skulle jag råka vara lite för effektiv någon gång avbryter jag och klappar honom en stund och säger några ord till honom, så han förlåter mig.
Att döma av de svar ni gett mig så är jag på rätt spår, i alla fall.
:bow:

Ja, det är sånna frågor som din häst besvarar när du umgås med den i hagen. :)

Hästen kan aldrig bli klokare än sin ledare, sägs det, och det verkar stämma i ditt fall.
En ledare med blomspruta, som bestraffar istället för att få hästen att vilja stå stilla i ren lojalitet mot människan, verkar i mina ögon endast som ett sätt för människan att slippa ta reda på varför hästen inte trivs i min närvaro.
Har du tänkt på att det finns hästar som står stilla för att dom trivs och litar på människan i sin närhet, känner sig trygga i dom flesta miljöer för att dom litar på sin människa?
Detta gäller oavsett om dom är gamla eller unga...

Förtroende är knappast något man skaffar genom att använda blomspruta, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Förtroende är knappast något man skaffar genom att använda blomspruta, eller har jag fått det hela om bakfoten?
JA! Du har fått det mesta om bakfoten!!!

Jag har inte en enda häst i stallet som skrapar med hovar någonstans överhuvudtaget! Mina står snällt och lugnt på gången, det har de alltid gjort och jag har ingen blomspruta i stallet... Så jag antar att detta Citat"Har du tänkt på att det finns hästar som står stilla för att dom trivs och litar på människan i sin närhet, känner sig trygga i dom flesta miljöer för att dom litar på sin människa? " Stämmer bra på mig och mina hästar då? :)

Men eftersom jag har jobbat mycket och länge med hästar vet jag av erfarehet att blomsprutan funkar på hästar som försöker få uppmärksamhet via att stå och slå med hoven!
Detta är då hästar som tidigare fått uppmärksamheten genom detta beteende och jag tycker blomspruta är fasen så mycket trevligare än detta gapande, ryckade och slitande jag oftast ser när jag arbetar.. :mad:
Jag träffar massor av hästar som jag skulle kalla "väldigt uppfosrtade och trevliga" men när deras människa lämnar dem- så börjas det kraffsa... Dessa hästar verkar trivas och lita på sin människa- men vet oxå att om de står och kraffsa så kommer människan snabbt tillbaka...
Fast du kanske inte träffar så mycke andra hästar än dina egna?

Det är ju himla konstigt att du helt plötsligt ger dig in i en ny diskussion, när vi både vet hur moget du avslutade den förra- Kan det bero på att det var fler som började undra vad du egentligen sysslade med? :eek:

Varför överhuvudtaget krångla till det om det kommer en traktor :confused:.......jag konstaterar att det kommer en traktor, ser till att vi båda får plats att mötas och fortsätter som om inget annat hänt än att vi just möter en traktor .......så fort du tänker att hästen måste nosa och hälsa på "farliga monster" signalerar du omedvetet att du själv tycker att t.ex en traktor är ett monster......det tror i alla fall jag :angel:

Om hästen däremot själv (utan att du väljer vad den ska "hälsa" på) vill nosa och utforska vissa saker är det väl bra om den kan få göra det........och själv upptäcka att "saken" inte anfaller. Kanske är en ny sten (alltså en sten som inte fanns igår men finns idag) farligare för hästen än en stor traktor, vad vet jag....

:o :angel: jag har nog använt blomspruta nångång...

mer som ett sätt att pocka på uppmärksamhet sas som en avledande manöver men inte som bestraffning!

mvh rymdentusiasten :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 525
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka