Små och stora pellets

B

**BORTTAGEN**

Krafft´s pelleterade lucern är ju i mina ögon rätt så stora och på påsen står de att de bör blötläggas före utfodring och det gör jag. Köpte ett annat märke på pelleterat lucern och de pelletsarna var mycket mindre i storlek, kunde inte hitta varesig på påsen eller foderleverantörens hemsida (Dangrönt)om att det borde blötas innan fodring och nu undrar jag om det är mindre risk för foderstrupsförstoppning om pelletsarna är mindre??

Jag blötlägger dessa små pelletsar ändå men det vore kul att höra vad ni har för åsikter om saken. :)

Sv: Små och stora pellets

Precis vad jag vill veta nu, fyra år senare - är det mindre risk för foderstrupsförstoppning om pelletserna är mindre?

(Tänk vad bra att sökfunktionen finns) ;)

nej, jag tror snarare att det är större risk då det går snabbare att svälla när det är större yta och mindre "djup" in till kärnan och dessutom är det ju även fler pelletsar per tugga..

jag har kraffts lusern pellets och jag blötlägger dom alltid, det sväller ju ganska mkt, så kan ju vara risk för kolik oxå om det sväller i magen...

Jag har alltid blötlagt pellets, men då jag bara har varit i kontakt med de stora så funderade jag över hur det är med de mindre.

Det var inte just lucernpellets jag undrade över, utan mindre pellets överlag.

Jag antar att det kan vara lite olika för olika pellets. Jag köper danska lusernpellets (tror att det är samma som ts skriver om). De är små och sväller inte alls. De löses upp till en ganska läskig gröt. det står inte något om att man ska blötlägga dem. Jag gör inte det utan lägger dem i blöt betfor precis innan jag ger det till dem. Hästarna äter dem inte om de har stått i vatten för länge.

Jag tror inte pelletsens storlek avgör hur mycket de sväller, utan mera hur pass komprimerade de är, och vad de består av. Lusern sväller en del, vanligt pelleterat kraftfoder mindre.

Om du funderar på hur mycket de sväller, så prova dig fram, mät upp en liter och se hur mycket det blir när det har svällt maximalt.

Hästar kan ju få foderstrupsförstoppning även av andra orsaker än att de sväller, men där tycker jag inte pelletsens storlek skulle spela roll heller?

pellets av samma densitet och sammasättning men olika diameter sväller olika beroende på att ytan är större på 100 g smala pellets än 100 g tjocka pellets..

låt oss säga att på ½ minut hinner det svälla 1 mm från ytan och in mot kärnan, pellets som är 5 mm i diameter sväller alltså 100% klart på 1 min 15 sek medans pellets som har diameter på 10 mm sväller på 2 min 30 sekr..

Jag tror inte det är mindre risk för foderstrupsförstoppning, eftersom det ändå sväller upp till samma volym som stora pellets när man blöter dem.
Jag har fodrat med både kraffts stora och som nu ett märke med små pellets och skulle absolut inte våga ge dem torra...

Stor fördel dock att de små sväller klart mkt fortare än de stora :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har läst massor nu och kommit fram till att alla gör olika när det gäller att blötlägga pellets eller inte. Jag ger Hippo pro...
Svar
10
· Visningar
2 227
Senast: Totola
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: elle12
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 997
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 226
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben