Små och stora hundar hälsa?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Dålig rubrik men visste inte vad jag skulle sätta där haha. Jag undrar helt enkelt om ni låter er lilla hund hälsa på en stor hund, eller tvärtom? Och varför, varför inte?
Jag har tänkt lite på det då vissa bara släpper fram sina Chihuahuaor till min Schäferkorsning utan att fråga, medan vissa håller dem bakom ryggen när man står och snackar med dem.
Jag låter min hälsa på de flesta hundar om vi står och snackar, alltså det är sällan det är någon hon inte träffat förut då jag inte gillar att stanna och snacka med varenda person jag ser. Och då är det allt från Chihuahuaor till Irländska Varghundar. Men jag släpper henne enbart med hundar i hennes storlek, för det är de hon leker bäst med.
Men hur tänker du?

Saffi med hennes "kompis" Molly. De leker aldrig men har träffats sedan Saffi var 8v, (Molly var då ca 3år) och det är min mormors hund. Saffi väger ca 30kg, Molly väger lite under 3kg haha :)
2ns3xi1.jpg

De enda hundar mina får hälsa på är vänners hundar samt grannarnas hundar som vi ändå möter ute hela tiden. Storlek på hund spelar ingen roll då. Vid lek ser jag mer på hur hundarna leker än storlek på hund.

Aysu med en av sina bästisar:
10520121_521356854657255_1624685802_n.jpg

Min ena mellanstora hund får inte hälsa på minihundar för han är lite burdus och jag tänker att han kanske kan skada den lilla av misstag. Andra mellanstora hunden är mycket duktigare med både små och stora. Tidigare stor hund var superförsiktig med småhundar. Har även haft en hund som i princip aldrig fick hälsa på en annan hund för hon var mest intresserad av att bråka.

Kan tillägga att jag flera gånger varit med om att småhundsägare inte vill att mina hundar kommer nära deras hundar. "Det är ju jakthundar! De kommer tro att min lilla hund är ett byte och döda den!" ungefär som om mina hundar inte skulle kunna se skillnad på en kopplad liten hund och en hare :meh:

Har även (troligtvis fler gånger) varit med om motsatsen: "Men, hon är ju så söt! Inte kan hon vara sur!" ungefär. Som om en ljus hund med lång, gullig päls på öronen automatiskt blir jättesnäll och är det även om den flyger runt med rest ragg, arg blick och hugger i luften :banghead: (Ja, det kunde se ut så i början när jag hade fått hem min första saluki, hon var inte så glad i andra hundar då)

Ja Unomfår hälsa på snälla välbalanserade hundar av alla storlekar om jag känner ägaren, även springa lösa med dessa om de inte är för burdusa med tassarna. Möter vi hundar på gatan, så nej, han får varken hälsa på stora eller små, kommer en stor lös hund så lyfter jag upp honom tom i famnen, litar ej på andra hundägare. Hellre att folk tycker jag är töntig än att riskera en död hund.

Uno med två unghundar/äldre valpar där bamsen fick vara kopplad eftersom, han hade lite dåligt styr på fötterna när han sprang runt.
40895_416551171155_7781438_n.jpg

Mina får hälsa på alla sorter, inte hur som helst förstås.

Min stora hund är väldigt snäll och försiktig. Jag har haft gnagare under hans uppväxt och de har kunnat springa runt lösa utan problem. Han går hellre undan om någon försöker börja jiddra. Det funkar fint att ha honom lös med andra också eftersom han mest gillar jaktlekar så han brottas inte.

Lilla skithunden är lite reserverad mot andra hundar. Hon håller sig gärna på någon meters avstånd. Hon leker inte med stora hundar som är för burdusa. En bekants doberman har sprungit över henne lite för många gånger. Hon blir rädd och kryper ihop istället för att springa undan, då blir man överkörd.

Mina får inte hälsa alls. Punkt liksom. Möter jag någon med hund så får de vackert sitta på rumpan.
De har sina kamrater - familjens övriga tre hundar - som de umgås och leker med och det tycker jag räcker.

Det är väldigt sällsynt att mina hundar får hälsa på andra, dom behöver absolut inte uppmuntran i sina (höga!) önskningar om att få kontakt med varenda en som vi möter..

När dom får göra det, så är det väldigt olika hur jag gör.
Gammelmannen får enbart hälsa på tikar, men ej bitchiga sådana, och valpar. Där spelar storlek ingen roll.
Äldsta tiken går ihop med valpar, dom flesta hanar men inte främmande tikar. Små hundar får inte vara lösa ihop med henne, för hon består av 33 kg stenhårda muskler som plöjer genom vad som helst som råkar vara ivägen
Hennes dotter får hälsa på lugna och stabila hanar, samt valpar. Hon har mycket humör och ogillar starkt andra tikar, samt hanar som är för på. Små hundar får inte hälsa, då hon är en väldigt fysisk hund på alla vis.
Näst yngsta älskar precis allt och alla, så länge dom inte beter sig illa. Hennes bästis väger 25 kg mindre, och trots att hon är helt vild och galen har hon aldrig gjort illa den lilla faktiskt.
Den yngsta är ovanstående lilla sak, som fungerar med alla, så länge som hennes coola flock inte är med. Hon får inte hälsa på stora hundar, om jag inte på förhand vet hur dom är/beter sig. Den lilla har nämligen mkt humör och säger ifrån om någon är jobbig, och en stor hunds reaktion kan skada henne enkelt då.

Men, jag kan nog räkna på min ena hand hur många ggr någon av mina hälsar på utomstående om året. Dom har en egen stor flock som alla leker ihop, sover ihop och är ute på äventyr ihop. När vi är ute på promenad, ska dom inte förvänta sig att få hälsa på andra. Även om alla VILL, så ska inte "vanan" att man får hälsa finnas där.

Mina får hälsa på hundar vi känner oavsett storlek. Alla mina dvärgpinschrar genom åren har haft vars en rottiskompis.

Min schillerstövare har blivit extramorsa åt några valpar av minimodell.
De blir helt tokiga när de ser henne och hon älskar de små.
Men jag är försiktig och hon får bara hälsa på såna hundar som hon kommer leka med i framtiden :)

Vi hälsar sällan på hundar vi inte känner, men bland bekantskapskretsen finns allt från chihuahuor till schäfrar och dem träffar vi utan problem. Själv har jag en mellan och en modell större hund, 14 samt 31 kg.

Mina små hundar hälsar sällan på andra hundar över huvud taget, de har sina kompisar, i olika storlekar. Mina är ofta minst.

Billys första bästis när han var valp var en stor jaktgolden, så storleken gör inte så mycket. Jag undviker att låta dem träffa yviga stora hundar som slår med tassarna eller inte har koll på var de sätter dem, då kan en olycka hända ganska lätt. Ivan väger liksom bara 3,5 kg. Jag riskerar inte det.

Mina får inte hälsa alls. Punkt liksom. Möter jag någon med hund så får de vackert sitta på rumpan.
De har sina kamrater - familjens övriga tre hundar - som de umgås och leker med och det tycker jag räcker.

Så gör jag också. Jag vill inte att hunden ska tro att det är fest varje gång vi möter en hund. Plus att man aldrig vet hur hundarna (läs ägarna) beter sig...

Som de flesta andra härinne så låter jag sällan hundarna hälsa på andra hundar som vi inte ska fortsätta träffa sen. Och framförallt på promenad vill jag direkt undvika hälsande. Ser ingen mening alls med det. Tråkigt dock när andra hundägare tar för sig trots att man säger nej :meh:

Om hundarna ska leka med någon ny hund så får den antingen vara i samma storlek (har valp på knappa 2 kg) eller vara väldigt försiktig. Har en kompis som har en labbe på knappa 30 kg. Och de får leka, men under strikt uppsikt då labben är extremt klumpig och inte lyssnar när det blir för mycket. Men kul har dom, och lillvalpen har noll självbevarelsedrift:angel:

Som de flesta andra härinne så låter jag sällan hundarna hälsa på andra hundar som vi inte ska fortsätta träffa sen. Och framförallt på promenad vill jag direkt undvika hälsande. Ser ingen mening alls med det. Tråkigt dock när andra hundägare tar för sig trots att man säger nej :meh:'

Ja precis. Det verkar som om vissa tror att hela meningen med promenader är att hälsa på och leka med alla man möter. Oerhört irriterande.

Ja precis. Det verkar som om vissa tror att hela meningen med promenader är att hälsa på och leka med alla man möter. Oerhört irriterande.

Verkligen. Sist var det en man med en nakenhund som släppte fram sin hund i flexi mitt inne i stan... Jag såg dom och gick ut i gräskanten (parkområde) och då började han gå mot mig och släppte ut hunden. Varpå jag sa att "Nej, de ska INTE hälsa". Han bara log och fortsatte gå mot mig så jag höll den vuxna tätt intill mig och valpen i famnen och upprepade ännu en gång att de inte ska hälsa. Tillslut sa hans tjej/fru till honom :crazy: Då hade de redan hunnit ända fram så hunden gick och luktade på min vuxna. Alltså? Hyffs...

Min fjant på 4,6 kg har nog mest bara träffat större hundar, men nej släpper inte fram han till vilken som helst utan att checka av läget först!

Tyvärr har han dålig erfarenhet pga idiotägare som tyckte att dennes rottis utan ordentlig uppfostran visst kunde vara lös och flertalet gånger sprang över min hund så han flög och tillslut försökte fly i vild panik så fort han såg den, hört ryktesvägen om att de inte är enda lilla hund den använde som fotboll!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 702
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 916
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 845
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar