Små nervösa anfall - om fång eller vad det kan vara...

G

Geshira

Jag vet att det finns flera trådar om fång, men ingen där jag riktigt får veta hur ett fånganfall kan te sig.
Har för första gången en ponny - ett russ.
Nu har den blivit halt på ena frambenet och jag misstänkte en hovböld. Hade ut hovslagaren som tog av skon, konstaterade att ponnyn verkade öm över nästan hela hoven, men trodde att bölden inte var riktigt mogen än så han verkade inte upp den förmodade bölden utan bad mig avvakta och ringa senare.
samtidigt sa han att många hästar i år fått fång, men att det här inte verkade vara ett fångfall.

Men det satte förstås igång oroskvarnen i mig. Hur ser det ut när hästen har fång? Har hört att det brukar visa sig i bägge framhovarna, men kan det visa sig på bara en hov?
Ponnyn är måttligt varm i bägge fram (men det är araberna också utan att de för den skull är minsta halta) och det känns puls, mest i det halta benet, men lite i det andra också. Hovböld ger väl också puls? Och visst borde det bli en del belastning och därmed puls på det andra benet när ponnyn är halt?
Är hästarna lika halta hela tiden när de har fång, eller kan hältan variera under dagen?
Ska jag lita på hovslagarens omdöme att det här inte liknar fång - hur erfarna är hovslagare? De borde sett det mesta i hovväg, eller?

Fång kan visa sig i bara en hov, även om det är ganska ovanligt. Känner du dig osäker tycker jag att du ska kontakta veterinär.

Fång syns tydligt på en häst,för det första,om det är väldigt allvarligt så bildads det "fång ringar" på hoven-om det är riktigt stor fång om man säger så. Hästen blir jätte öm i hovarna,kan inte,och vill inte gå.sedan har man oxå fång ställningen,där bakbenen är under magen på hästen och frambenen så lång fram det går för hästen att stå,den lytar sig alltså så mycket det går på bakbenen för att ta så mycket tyngd det går på bakbenen.
Fång häst ska ej gå på bete!,ej ngt kraftfoder,ska äta endast hö-och /eller halm.
Efter nått dygn i boxen har vi gjort på vet. ordination,en liten kort promenad,för de ska helst även rör sig ett par gg om dan,vi lyckades få ut hästen 4-5 promenader per dag.
Nu har vi lärt oss hur vi gör med fånghästar.
ena halövan av hagen är upplöjd,den andar sidan av hagen är så lite gräs i och resten bara örter att vi stöd fodrar dem med hösilage.
Russ och shettisar är vanligaste som får fång,men alla hästar kan få fång,förr va det vanligt med fång hos nordsvenskar och Ardennrar.men även halvblod kan få fång.
Fången orsakas av för mycket kraftfoder,förlossnings fång eller belastningfång.
Så om det är på ett ben,så kan det vara belastningfång..
Men jag tror att din hovslagare ser om din häst har fång eller om det är böld.men ta en säkerhets åtgärd och dra ned på kraftfodret och betet under tiden den är halt.
Är du osäker ringt Veterinär.

förretsen hältan kan variera på fång häst,beror hur lite den har belastat benen.hovböld kan oxå variera.så ja,vill du var helt säker,tycker jag att du ska ringa Vet. men det låter mer som en hovböld tycker jag.

Förstår din oro...

Vi hade samma symptom på en av våra hästar förra året. Hälta på ena fram. Oroade oss för fång eftersom hältan kom just i betessläpp. Puls i det halta frambenet. Hästen var oskodd och hade reagerat på grusvägen, verkade bli hovöm.

Vi tog ut veterinär som nogrannt undersökte. Det var inte fång utan stengalla orsakad av stenar på vägen i kombination av tunna sulor (hästens hovar har tunna sulor). Veterinär rekommenderade att sko hästen samt sätta på sulor, behandla med Finedyn 5 dgr.

Vi gav Finedyn i 5 dgr samt skodde på hästen (men vi struntade i sulorna)... Och det gick bra. Inget mer problem... Och i sommar har det gått helt smärtfritt. Utan sulor med skor.

Mvh Norrland

Går hästen med dubbelslag på den halta foten dvs sätter först i trakterna sedan tårna? Det är ju väldigt typiskt fång.Men att säga att fång uppträder på ett visst sätt går inte eftersom symptomen är så väldigt olika från häst till häst. Fångring syns inte genast utan först när den har växt ut på hoven sas. Kan ju vara stengalla som ngn sa, hovböld, fång eller ehrlichios, fast då brukar ju haltorna vandra. Mitt tips är att du tar ut veterinär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka