Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst skoddes idag. Travskodd tidigare så nu blev det ridskor. Storlek 00. Är inte det litet till ett varmblod? Det är samma storlek som min medryttarhäst hade. Han var en islänning på 132 cm.
Varför skulle man inte sko varmblod och islänningar med samma typ av skor? Båda har ju vanliga ridskor i järn.
Oj Boj, man lär sig hela tiden så mkt nytt om skoning och verkning. Jag hade ingen aning om att man skor hästar olika om man ska köra eller rida dom. Innebär det att jag som både kör och rider min ena häst måste verka och sko om dom mellan rid och körpassen?
Hur skiljer sig de båda verkningarna och skoningarna åt? Eller gäller det bara travhästar som ska börja ridas? Eller menar du att travare trångskos, men inte ridhästar, hmm, är det därför du säger att travare som börjar ridas behöver större skor efter ett tag, om dom har hovslagare och ryttare som vet vad dom gör?
Att man skor en travhäst annorlunda beror ju som sagt på att man ofta balanserar upp hästen den vägen, bl a inför löp. Detta bör inte jämställas med hobby hästen som körs, de kommer inte i närheten av vad travhästen måste prestera.
När vi kommer till islänningar så hoppas jag verkligen att jag läste fel, utgår nämligen ifrån att man skor en vanlig normalskoning för ridning här även om jag vet att så inte alltid sker fast det borde vara ambitionen.