Små Hingstar... typ 164cm...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina4ever
  • Startdatum Startdatum
L

Lina4ever

Startar denna tråden eftersom att den började på ett annat ställe med dett inlägg ifrån "Crazy" angående Tornesch, Qalle m.fl. :

Jodå visst finns det 170 hingstar.Men oftast är de nyaste och intressantaste hingstarna små...

Bara lite skumt att svenskarna köper just de små välstammade hingstarna...antagligen för att de anses för små på hemmaplan skulle jag tro...och säkerligen något billigare i inköpspris.

Med tanke på de stona man sett på fölmönstringar osv och insett de svenska stonas låga medelstorlek...ja jag undrar hur många utav dem med mindre ston som ändå frestas att använda dessa små hingstar pga av den goda härstamningen?

...ja så vitt jag vet är 167 cm idealmåttet.De som letar tävlingshästar letar oftast efter hästar runt 167-170 cm.Visst alla hästar blir ju inte tävlingsindivider, men de flesta har nog ändå det målet med sin/sina uppfödningar.

Javisst är Tornesch snygg...har inte sagt annat!

Jag bara har reflekterat över att det varit en del små hingstar på ingång i våran avel.Sedan finns det ju små hingstar som lämnar stort som tex Dirco.

Jag håller inte riktigt med o är nyfiken på vad ni andra säger angående detta, fast på denna en egna tråden.
/Lina

Givetvis är dessa hingstar utmärkt för dem som har rejäla stora damer...jag har inte sagt något annat. ;)

Däremot tänker jag på medel-indexet på storleken av våra svenska ston.Ta tex Quite Easy en utmärkt avelshingst som betäckt över 300 ston på en säsong.Till större ston eller ston som man vet sedan innan att de lämnar stort-helt ok. ;)

Men jag undrar hur många övriga som tänker sej för när det gäller användandet av dessa små hingstar? :confused:

Sedan att det finns folk som föredrar mindre hästar...ja mindre hästar är knappast en bristvara. ;)

Däremot tycker jag alltid när man säljer föl att efterfrågan och lnskemålen ligger på att fölen helst skall bli 167-170 i slutenden...eller åtminstone inte under 165 var det någon köpare som uttryckte sej till mej. ;)

Jag tycker det finns gott om hingstar runt 170cm +- några cm och är glad över att utbudet bland mindre hingstar börjar komma lite starkare.
Ytterligare några små förädlare skulle inte skada...så det inte blir små kuber.

Men jag förstår inte detta. Är jag ett undantag då menar du, eftersom att jag aldrig skulle köpa en häst över 170 om den inte är superlätt. Knappt då heller.
Är man liten så vill man oftast inte ha bjässar. Kan lätt tänka mig en häst mellan 160-165 trots att jag satsar på högre klasser fälttävlan. Sedan har vi ju det med hållbarheten med. Det diskuteras ju en del om att storleken ofta gör hästarna mindre hållbara, men det är ju en diskussion för sig...
Det måste ju finnas en massa tjejer kortare än 1.60...

/Lina

Ja små hästar tenderar att vara mer hållbara än större hästar...men det kan vara många faktorer som spelar in som foder,långsam igångsättningsprocess pga av storleken...tar man inte hänsyn till individen kan det självklart påverka hästen.Sedan är det ju lite beroende på vilken gren man kanske tävlar i?

Skrev detta inlägg i Tornesch-tråden, men lägger det här också...

Hästar under 160 brukar ju få avdrag på typpoängen för att de är för små. Men jag har aldrig sett en häst över 175 få avdrag på typpoängen för att den är för stor - trots att den avviker från idealhöjden lika mycket som en häst på 160 gör!
Lite konstigt tycker jag allt att det är... Vad tycker ni? Varför är det mer accepterat med jättehästar än med hästar i mindre storlek?

Nej det ska vara jämbördigt...en för stor häst som aviker från "normalstorlek"...borde få avdrag precis som en som är mindre än önskad storlek.Kanske är de lite för snälla åt de större individerna ibland?Vem vill ha hästar på 175 cm? ;)

Inte jag i alla fall! Är glad att det fortfarande finns ston och hingstar som lämnar litet, så att det finns halvblod som jag kan komma upp på utan stege!

Jag förstår inte heller varför alla vill ha så stora hästar som möjligt. Är själv lång, men jag har kortare kompisar som helst inte vill ha hästar över 1,60.

Dessutom, Urbino 430 var typ 157 cm och hans pappa Drabant 315 159 cm. Tänk hur halvblods (och ridponny) aveln hade sett ut utan dem? Hur det var med Drabant vet jag inte, men Urbino lämnade ju ett stort antal hästar över 160 cm.

QE är trots allt 165 och inte någon pygemee häst, efter ha kollat storleken på hans avkommor vid treårstesterna så tycker jag knappast att han har gett speciellt smått, mina avkommor är 4år ca 162-163 och växer fortfarande, den andra är ca 166 3 år och växer även hon en hel del, detta trots att morfar brukar ge ganska smått (dock är mamma till mina avkommor stor för att ha den far hon har).

Hur stor ska hingsten vara enligt dig för att inte kallas liten??

Lånar knappen.

Bägge mina hästars föräldrar är 163 cm och han har blivit 167 cm, så det kan ligga stort bakom. Han är efter en av dessa små importhingstar, men det finns ju små "helsvenska" hingstar också som ex Magini och Artist.

Jag tycker att det är bra med lite mindre hingstar också, det är inte så kul att lägga på en jättehingst om man har ett sto som är över 170 cm.

Visst finns det små hingstar som ger stort...det nämde jag i den andra tråden och nämnde tex Dirco som är liten men ger stora bäbisar! ;)

Men hur sjutton kan du tycka att Quite Easy är stor? :confused:

Jag såg honom på hingstvsingen förra året.Då såg sonen som också var måttad till 163 cm större ut.Endast Flyinge anger 165 cm....vilket jag inte tror på ett dugg...jag ska personligen käka upp mina stövlar om någon kan bevisa att han är 165 cm hög.Jag tror knappt att han är 163 cm...för 163 cm är mitt ena sto och hon är större än honom.Jag såg honom ju liksom inte bara på visningen utan även i boxen...min förvåning blev stor av att se att han såg minst lika liten ut i boxen. :smirk:

Sedan om han lämnar stort är ju bara positivt...även om jag hört rykten om tvärtom.Jag låter det vara osagt tills jag själv skådat ett antal med mina egna ögon.Men de ser helt klart fina ut och QE har mycket att tillföra aveln med sitt blod. ;)

Hingstar runt 165 kallar jag normalstora....167-173 cm stora. ;)

Jag har inte kallat honom för stor men liten vill jag inte kalla honom.

Tyvärr tror jag inte att det är så populärt om jag skulle komma dit och traska in i hans box med en mätstick även om jag gladligen gjort det för att du skulle få äta upp dina stövlar. :devil:

Min häst är 160cm.

Jag skulle utan problem kunna tänka mig en häst över 170cm men det är svårt att hitta så stora hästar som rör sig lika lätt som en liten. Ridbarheten verkar försvinna med höjden...

Jag är som sagt glad över mindre hingstar men överlag behövs fler förädlare även av det mindre slaget.

He,he...ingen risk...för så stor är han inte ändå! ;) :p

Varför denna :devil:...i ditt inlägg? Vad har det för betydelse för dej om han nu är liten? Du har ju själv ett stort sto och dina avkommor efter honom har ju fått storlek.

Då kan vi vända på frågan...när tycker du att en hingst är liten då? :confused:

QE gjorde knappast intryck att vara större i storlek än Artist tex. :p

Det är ju bara storleken jag anmärker på ;)...inte hingsten i sej.Han är en mkt kapabel och smidig individ.Med mkt bra stam.Snygg dessutom. :cool:

Små hingstar som jag har sett (vet inte vad de står för höjd på dem) är tex Dirco och Iowa. Det har förövrigt ingen betydelse för mig personligen om du tycker han är ser så liten ut, jag är bara inte av samma uppfattning.

Själv tycker ju faktiskt att QE ser klart mycket större ut än tex Artist.

Vad det gäller hans snygghet så visst han ser helt OK ut, men jag har sett snyggare hingstar och bilden i senaste Flyingekatalogen är bilden uppstäld anskrämligt ful :crazy:

Ja jag har för mej att det ligger en snyggare bild på QE på SWANA (kanske vdl??)än den som är i den vanliga katalogen.Nu har jag inte Flyinges katalog så jag vet inte vilken bild det är.Men nog är det synd med taskiga bilder... :crazy:

Likadant med Qalle...vad tänkte de på egentligen med en sådan bild? :confused:Han som är så fin att titta på "charmknutten". :)

Bilden på Qalle kan jag bara inte begripa att de satte in. :crazy:

Ja, den bilden är ju katastrof. Han är ju jättetjock där... Synd. Tycker oxå att den hingsten är ett riktigt charmtroll.
:banana:Synd att han är nära släkt med mit sto, annars hade han nog blivit den lyckliga pappan.

Mitt sto e Ceylon är 165 cm och ska betäckas med Artist i år. Jag tycker inte att mankhöjd kan vara det enda intressanta när man väljer hingst. Jag skulle gärna betäckt henne med magini om det inte varit så att han står för långt borta.

Själv är jag 176 cm och har absolut inget behöv av en häst större än min.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka