Startar denna tråden eftersom att den började på ett annat ställe med dett inlägg ifrån "Crazy" angående Tornesch, Qalle m.fl. :
Jodå visst finns det 170 hingstar.Men oftast är de nyaste och intressantaste hingstarna små...
Bara lite skumt att svenskarna köper just de små välstammade hingstarna...antagligen för att de anses för små på hemmaplan skulle jag tro...och säkerligen något billigare i inköpspris.
Med tanke på de stona man sett på fölmönstringar osv och insett de svenska stonas låga medelstorlek...ja jag undrar hur många utav dem med mindre ston som ändå frestas att använda dessa små hingstar pga av den goda härstamningen?
...ja så vitt jag vet är 167 cm idealmåttet.De som letar tävlingshästar letar oftast efter hästar runt 167-170 cm.Visst alla hästar blir ju inte tävlingsindivider, men de flesta har nog ändå det målet med sin/sina uppfödningar.
Javisst är Tornesch snygg...har inte sagt annat!
Jag bara har reflekterat över att det varit en del små hingstar på ingång i våran avel.Sedan finns det ju små hingstar som lämnar stort som tex Dirco.