Små Hingstar... typ 164cm...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina4ever
  • Startdatum Startdatum
Jo men även om Artist är liten så ligger han på plus på flera cm på sina avkommor i storleksindex om jag minns rätt...han producerar alltså inga småttingar i regel trots att han är liten själv.Men visst ingen regel utan undantag förstås. ;)

Hmm kan det verkligen stämma? :confused:

Hade en bekant som var på hugget för att kanske köpa Artist då när han var till salu och hon propagerade med att han låg på plus i storleken trots att han var lite själv.Men visst jag kan ha fel...hon kan ha suttit och jämfört vissa avkommors storlek bara. ;)

Jag kollade efter Artists index men hittar den inte...men du har säkert rätt eftersom du anger siffror så antar jag att du tagit siffran ur indexgruppen? ;)

Min erfarenhet av avkommor är tvärtom...de brukar vara små ponnysar :D.
Med vetskap att egen erfarenhet kan vara missvisande så gick jag in och kollade och tom -03 ligger index på tidigare nämnda och det är inte strålande.

Vill man ha en avkomma att hoppa med bör den kravla sig över 165 cm (min åsikt).

Artist skulle kanske vara något för ponnyaveln?
Både Amiral och Strauss finns i en hel del kanonfina ponnysar.

Aha! Det kan jag tänka mig!

Baserar sig indexet även från ponnyavkommorna eller gäller indexet bara halvblod?

Vad jag vet så räknar de bara in de registrerade halvblodsavkommorna i indexen. Ponnyerna räknas inte. Hade han (eller någon annan) varit inmönstrad för ridponnyavel så hade de nog funnits i ridponnyindexen...om det nu finns några sådana?

Dom Artist-avkommor jag sett har varit normalstora. Får väl bara hoppas att mitt stos föl blir det också så att inte genetiken spelar ett spratt...:-)

De ponnyer som är efter Artist är kanonfina!

Jag vet inte hur stort han brukar ge...men de avkommor han haft deltagande i Breeders har sett normalstora ut dock...men då har man ju ingen aning om stomaterialet förstås.Men indexets hänvisning brukar dock vara väl grundande... ;)

Sv: Små Hingstar... typ 164cm...

jo men småhästar är smidiga och kvika, bättre på inomhus banor när de gäller hoppning och sen är de bra med lätta typer i fältävlan.
lätta i typen och smidiga och kvika ska de ju vara nuförtiden.
Titta på Thomas Velins hingst,

Menar du Carnute så är ju inte han liten precis...

Konstigt att den här gamla tråden kom fram?

Tomas Velin har kanske andra hingstar :confused:

Tycker också att det är konstigt att denna gamla tråd ploppade upp.

Han har flera andra hingstar, ha r dett honom på en fux med ljus man det sista den är klart mindre än Carnute, vet iofs inte om det är en hingst och den sim menas, dock är herr Velin ganska lång så en häst på 165 ser nog ganska liten ut när han sitter på.

Om jag nu också ska fortsätta på en gammal tråd så har jag för mig att Velins tävlingsstall är uppbyggt på bara hingstar. Så han har ett par stycken...

Så frågan är vilken som syftades på!

Ja Carnute är 174 cm hög och Godsend de Reverdy 170 cm hög.

Sedan finns det ju flera andra hingstar men inte många som direkt syns i TV sammanhang precis...frågan är vem som menas?

Jag bara chansade och tänkte att en ryttare på hans nivå har väl andra hästar också. Har dessutom för mig att jag sett honom pånågon annan häst, vet dock varken namn eller kön på denne.

*lånar knapp*
Funderade lite över denna tråden i sommras men orkade inte ge mig i kast med det då för jag kunder inte riktigt komma på vad det var jag reagerade på. Nu vet jag vad det var :idea:

Jag avlar mestadels för dressyr och de flesta små hingstar som har kommit in i aveln på senare år har varit hoppinriktade. Även om säkert QE kan ge bra dressyrhästar oxå!

Eftersom jag nu sitter med en jättehäst och inget annat önskar än att få en normalstor (165 cm) avkomma så hoppas jag någon har något förslag på en bra dressyrhingst som ger smått :D

Magini är ett förslag. Han har visserligen lämnat jättehästen Briar :D , men också hästar under genomsnittshöjd.
Strauss är en annan, har för mig att han är 162 cm själv, och sonen Artist är centimetern lägre. Nu vet jag dock inte om han används i aveln längre.

Lina4ever skrev:
Startar denna tråden eftersom att den började på ett annat ställe med dett inlägg ifrån "Crazy" angående Tornesch, Qalle m.fl. :

Jodå visst finns det 170 hingstar.Men oftast är de nyaste och intressantaste hingstarna små...

Bara lite skumt att svenskarna köper just de små välstammade hingstarna...antagligen för att de anses för små på hemmaplan skulle jag tro...och säkerligen något billigare i inköpspris.

Med tanke på de stona man sett på fölmönstringar osv och insett de svenska stonas låga medelstorlek...ja jag undrar hur många utav dem med mindre ston som ändå frestas att använda dessa små hingstar pga av den goda härstamningen?

...ja så vitt jag vet är 167 cm idealmåttet.De som letar tävlingshästar letar oftast efter hästar runt 167-170 cm.Visst alla hästar blir ju inte tävlingsindivider, men de flesta har nog ändå det målet med sin/sina uppfödningar.

Javisst är Tornesch snygg...har inte sagt annat!

Jag bara har reflekterat över att det varit en del små hingstar på ingång i våran avel.Sedan finns det ju små hingstar som lämnar stort som tex Dirco.

Tror nog att det inte finns något idealmått idag på en tävlingshäst överhuvudtaget faktiskt. Idag så har de mindre hästarna större fördel eftersom de är betydligt snabbare och kvickare än de större.

Roffe sa i en interjuv för ett tag sedan att idag har storleken ingen betydelse alls för att hästen skall vara bra.

Jag tycker mig se trenden att små hästar håller bättre med och att på de tävlingarna jag varit ute på så (internationellt) är hästarna inte så speciellt stora idag jämfört med för tex 10 år sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka