"Små hinder vid ridning och hantering"

Skreppur

Trådstartare
Tänkt skriva in en del "problem" som man ibland stöter på till vardagen med hästen. Om ni kan får ni gärna skriva hur man ska hantera situationen och varför :)
Vad skulle ni göra om:

1. Hästen blir rädd för tex. en bil/cykel när man leder

2. Hästen är steppig och lite väl pigg när man "uppvärmingsskrittar" ?

3. Hästen vägrar gå fram när man leder?

4. Hästen inte står still vid upphoppning. Går iväg eller åt sidan?

5. Hästen är grymt framtung och inte vill öka farten?

6. Hästen är bufflig och letar godis i fickor?

Kommer inte på några mer för tillfället..
Tack på förhand! :)

Sv: "Små hinder vid ridning och hantering"

Skreppur skrev:

1. Göra halt, lugna hästen genom att prata lugnt och klappa hästen på halsen, samt vända hästen mot fordonet så hästen kan se det. Om man är ute och promenerar med hästen så är det alltid bäst att ha träns då man har större kontroll över hästen. Varför? :o joo för att hästen inte ska se fordonet som något farligt som tänker äta upp den.. :D

2. Göra mkt halvhalter / halter. på så sätt försöka få kontroll över hästen och "berätta" att man bestämmer. varför? för att människan ska få kontroll över situationen innan hästen får det.

3. Mana på den bakifrån, eller försöka få reda på VARFÖR hästen inte vill gå fram! något läskigt i diket/kanten? isåfall får man låta hästen gå fram och nosa på föremålet och inte stressa den utan låta hästen ta denn tid den behöver för att övervinna rädslan. varför? För att få hästen framåt? :o

4. Det kan bero på bristande respekt till ryttaren, eller att hästen måste förflytta sig för att återfinna sin balans. det blir ju tungt på sidan när man hoppar upp. eller att hästen vill fort iväg.
Håll in tygeln när du hoppar upp och landa försiktigt i sadeln. eller kan du be någon att hålla i hästen. Varför? för att hästen får inte gå framåt när du hoppar upp.

5.Hmm... kanske har den ont nånstans...? ömmar i fötterna... elr något. det kan nog finnas många orsaker. Prova att longera ofta/ använda spö och peta till hästen i baken när du vill få den framåt. varför? för att få hästen fram...

6. inte ge hästen godis ur händerna! säg strängt och bestämt NEJ! och smäck till med pekfingret på mulen. varför? joo JAG skulle i af inte vilja få min jacka sönderbiten t ex..

Ska försöka svara enligt mina erfarenter även om jag inte är något proffs.
1. Om jag ledde en häst som skyggade för bilar och cyklar skulle jag gå förbi cykeln/bilen och samtidigt prata lugnt med hästen så att den förstår att det inte är något farligt. Ju fler gånger hästen ser cykeln/bilen ju mer blir den också övertygad dom att det inte är något farligt.

2. Om den är väldigt pigg kan man ta hjälp av en kompis som kan gå brevid och leda hästen när man värmer upp den. Om den fortsätter att vara för pigg i traven kan kompisen även longera den medan du rider eftersom hästen oftast blir lugnare när man longerar den.

3. Kolla först orsaken till att hästen inte går fram. Har den ont? Var i såfall? Om den inte har ont utan är allmänt istadigt kan man ta hjälp av ett dressyrspö eller en longeringspisk som man håller vid hästens bakdel. Utan att slå eller bestraffa. Utan bara dom en visning till hästen att det är allvar, alltså bara hålla spöet en bit bakom hästen. Var själv också bestamd att du vill framåt, titta inte på hästen utan titta åt det hållet ni är påväg.

4. Kolla först orsaken till att den inte vill stå stilla. Har den ont? Var i så fall? Om den inte har det utan bara är allmänt pigg kan en kompis stp brevid och hålla i hästen medan du sitter upp. Om hästen försöker gå åt sidan kan ytterligare en medhjälpare stå vid sidan om hästen för att tala om att den inte får flytta sig. Kom bara ihåg att aldrig försöka stänga in hästen mot en vägg eller i ett hörn eftersom hästen lätt får panik i trånga utrymmen.

5. En del hästar är mycket framtunga, men om den inte vill gå fram bör du kolla att den inte har ont. Har den inte ont utan enbart är framtung och inte vill går fram, ren lathet alltså, ska du kontakta din tränare. Det kan bero på att hästen börjar tycka att träningarna börjar bli trokiga, kanske ni gör samma sak hela tiden. Växla då ridhus/paddockträning med turer i skogen eller längs vägen, om hästen är trafiksäker.

6. Detta beror nästen alltid på att hästen är bortskämmd. För att vänja den av med det för du tillrättavisa hästen när den knuffar dig för att få godis. Inte med spö, men ett effektivt sätt är att knuffa tillbaka och berömma när h*n inte knuffar dig, beröm då bara med rösten och klappa på halsen, inte godis, för då måste du börja om från början. Du kan göra upp ett enkelt schema för när ästen ska få godis, t.ex. efter ridpasset, när den lugnt gått på transporten eller liknanade så att den inte får godis lite då och då, även om den inte gjort något speciellt.

Matilda_o_Bonita skrev:
6. Detta beror nästen alltid på att hästen är bortskämmd. För att vänja den av med det för du tillrättavisa hästen när den knuffar dig för att få godis. Inte med spö, men ett effektivt sätt är att knuffa tillbaka och berömma när h*n inte knuffar dig, beröm då bara med rösten och klappa på halsen, inte godis, för då måste du börja om från början. Du kan göra upp ett enkelt schema för när ästen ska få godis, t.ex. efter ridpasset, när den lugnt gått på transporten eller liknanade så att den inte får godis lite då och då, även om den inte gjort något speciellt.
bra svar :) Men på schemat.. ska man INTE ge hästen godiset ur handen!

Hoppas det inte gjorde något om jag la till en liten grej :D
Ha det bra i sommar allesammans!

Tackar, hade nästan glömmt det viktigaste :angel: :smirk:
(Typiskt mig :smirk: )

hah jodå det är okej.. :D

Skreppur skrev:
Tänkt skriva in en del "problem" som man ibland stöter på till vardagen med hästen. Om ni kan får ni gärna skriva hur man ska hantera situationen och varför :)

Ska och ska... Så här brukar jag göra. Finns nog många som har åsikter om det...

Skreppur skrev:
Vad skulle ni göra om:

Kommer inte på några mer för tillfället..
Tack på förhand! :)

1. Säg "ptro"
- För att den inte ska spring bort från det läskiga

2. Trava
- För att den ska få rasta sig det värsta

3. Smacka, driv med spö, dra i grimskaftet (eller om det är vår
ponny, ställa sig ordentligt vid bogen och sätta igång henne, hon är noga med människans placering...)
- För att få den att gå! ;)

4. Backar tillbaka den till "pallen"
- För att komma upp

5. Lär mig rida
- För det är ju det det handlar om...

6. Säger "nej" och knuffar undan den. Ger inte godis till sådana hästar.
- För att jag inte vill ha någon häst i min ficka. Ett försiktigt snusande som påminnelse: "Matte, jag var faktiskt jätteduktig nu, du har glömt något!" tycker jag är ok, men inte brutala knuffar och självbetjäning.

Senast ändrad:

5. Lär mig rida
2. Trava
- För att den ska få rasta sig det värsta
Tycker personligen inte att det är någon bra lösning eftersom hästen då lär sig att den bara behöver vara lite småpigg och busig så får den springa. Det kan leda till värre ovanor längre fram i träning, ridning och hantering.

3. Smacka, driv med spö, dra i grimskaftet (eller om det är vår ponny, ställa sig ordentligt vid bogen och sätta igång henne, hon är noga med människans placering...)
- För att få den att gå! ;)
Att smacka kan nog vara bra. Det beror på hur man driver med spöet och att dra i grimskaftet gör ofta saken bara värre eftersom hästen ofta drar tillbaka.

5. Lär mig rida
- För det är ju det det handlar om...
Att det skulle bero på att man inte kan rida är en lögn, iaf i mina öron. Visst det kan bero på att hästen inte förstår vad man menar, men att man inte skulle kunna rida tror jag inte...

Detta var bara några korta kommentarer från min sida, ta inget personligt, ville bara få min åsikt sagd.

Jag förstod att minst en skulle reagera. ;)

2. Där har vi helt skilda meningar. Om hästen är jättepigg och vill springa (Ej detsamma som att den är springig. Skritt = häsen går, trav & galopp = hästen springer) och använda sin kropp så ser jag inget negativt med att den får använda den överskottsenergin. Oftast blir det bättre kvalitet på traven än på skritten i sådana lägen. Hästen rastar sig, blir nöjd, blir varm, blir mer lösgjord... Efter några minuter i trav brukar det inte vara några problem att ta tillbaka dem till skritt igen. OBS! Jag pratar om väldigt pigga hästar, när det är sådär så det kryper i hela kroppen på dem. Min erfarenhet är att om man insisterar på att de ska gå långsamt så byggs det bara upp mer spänningar. Låter man dem trava av sig det värsta så får man bättre förutsättningar för arbete.

3. Det var menat som tre olika strategier, inte att man gör alltihop på en gång (otydligt skrivet av mig). Att smacka är väl det enklaste och första. Om man utgår från att hästen har lärt sig vad en smackning betyder så är det lämpligt att förstärka med spö om den inte lyssnar. "Dra i grimskaftet" - funkar alltid för mig. Jag lägger tryck i grimman och håller kvar tills hästen går då får den eftergift. Man får ha lite tålamod bara.

5. Men om man är duktig på att rida inträffar väl inte den situationen?

5. Även om man är en jätterutinerad ryttare kan den situationen inträffa. Det kan bero på att hästen har ont och inte vill röra sig, och det är något som inte beror på hur duktig man är på att rida. :angel:

Om man är jätterutinerad så agerar man väl innan hästen blir "grymt" framtung? Varför låta det gå så långt?

1. Leder den förbi flera ggr utan att göra ngn affär av det.

2. Fortsätter skritta som planerat och gör ingen affär av det. Kortar upp tempot om det behövs och släpper sen efter på tygeln. Lugnar snart ner sig utan bråk.

3. Försöker förflytta den åt sidan eller bakåt och i annat fall väntar ut den. Märks om den är spänd och rädd pga ngt, gör ingen affär av det.

4. Kortar upp tygeln och gör förhållning om den försöker gå iväg. Konsekvent hantering varje gång och så den inte får gå iväg innan man är klar men gör ingen större affär av det, ger sig med tiden.

5. Något är helt fel, skulle nån av mina hästar göra så tillkallas veterinär.

6. Tillrättavisar och accepterar inte buffligheter. Dålig hantering av tidigare ägare arbetas bort genom konsekvent hantering. Inga av mina hästar sysslar med sånt.

Är fordonet i rörelse så håller jag hästen lite kortare och lugnar den med rösten. Men går på som vanligt och gör ingen stor affär av det hela.

Skrattar åt det hela och låter den gå på friskt framåt, men låter den inte takta. :p Fortsätter den envist med taktandet så låter jag den trava en bit för att få bort den värsta överskottsenergin.

Flyttar den åt ett annat håll, t ex bakåt eller åt sidan, några steg. Sen provar jag igen om den vill gå framåt. Är fallet så att den ser något, växer två meter och inte lyssnar på mig så låter jag den titta på grejen en stund för att sedan prata och lugna den och sen testa att gå framåt.

Ställer hästen mot en vägg.

Kollar upp vad som är fel. Min häst är inte grymt framtung såvida något inte är helt på tok

Varje gång den buffar så driver jag den ifrån mig.

Svarar vad jag skulle gjort med just MIN häst i dessa situationer.

Går lugnt vidare på löst grimskaft, bryr mig inte själv om "skrämselmomentet". Pratar lugnande med hästen och ev. klappar lite på henne.

Sitter djupt och avslappnat i sadeln, rätar upp mig, har lätt kontakt med tygeln. Pratar även här lugnande med henne, typ "hoooa" och "såååja". Ibland gör jag lite serpentiner över vägen, skänkelvikningar eller dylikt på lång tygel så hon får annat att tänka på.

Beror på anledningen till att hon stannar. Oftast är det för att hon antingen inte vill gå hemifrån utan sällskap av kompisarna, eller om hon ser något superläskigt där framme på vägen och inte vågar gå för det. I första situationen brukar det hjälpa att lägga lätt tryck i grimman, smacka och sedan släppa på trycket när hon rör sig framåt. Ev kan jag behöva klatcha till med grimskaftet på bakdelen om hon tjurar mycket. I det andra fallet låter jag henne titta på det som skrämmer henne, sedan tar vi ett steg i taget framåt så attt hon får vänja sig och se att det faktiskt inte är så farligt. Pratar lugnande där också, klappar lite och uppmuntrar att gå framåt.

Har jag ställt henne på en plats ska hon helst stå kvar där. Flyttar hon sig, flyttar jag tillbaks. Går hon framåt, ryggar jag henne.

Beror på vad det beror på. Hon brukar inte vara framtung, men är hon det så är hon oftast "bara" lat, och då släpper jag tygeln, lägger på skänkeln och klatchar till med spöet så att hon vaknar till. Sedan låter jag henne gå på framåt i en avslappnad trav/skritt på lång tygel tills hon hittar framåtbjudningen.

Det räcker att jag höjer fingret så slutar hon.
Jag har "lärt" henne det genom att ge tillbaks med samma medel fast något burdusare.
Puttade hon på mig, puttade jag bort henne eller ryggade något steg. Naffsade hon på mig, nöp jag till henne osv. Jag sa helt enkelt ifrån vänligt och lugnt men bestämt att "nej du, det beteendet tycker jag inte om!".
Direkt när hon slutade så fick hon ett mjukt "bra", en klapp/smek och så fick hon vara i fred en stund som belöning.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
S
Hästhantering Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Safira63
·
Z
Hästhantering Det finns lika många attityder och hanterings sätt som det finns mäniskor och hästar. Och det går inte att säga att det och det är fel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 012
Senast: johanssk
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka