Små fruktträd?

Zack

Trådstartare
Min farmor har i sin trädgård både äppelträd och päronträd modell mindre. Dom har stått där hela min uppväxt och enligt min pappa så länge han kan komma ihåg, men dom är små! Det minsta trädet ca 1,5 högt och dom större 2-2,5 meter höga. Ger goda frukter och ser ut precis som vanliga fruktträd.

Farmor kommer inte ihåg/vet inte vad det är för träd men jag har blivit intresserad av att själv plantera liknande i våran trädgård, just för att dom inte verkar bli så stora :)

Någon trädgårdskunnig här som har en aning om vad det kan vara? Eller som kan tipsa mig om andra fruktträd som inte blir så stora? :)

Jag tänker, kan man inte på något sätt ta "mini-träd" från dom fruktträden på något sätt, så man får egna?
Vet att ibland räcker det att sätta en gren med blad på i vatten och det bildas rötter, men funkar det för träd också tro?

Låter spännande med mindre träd. :)

Jag tänker, kan man inte på något sätt ta "mini-träd" från dom fruktträden på något sätt, så man får egna?
Vet att ibland räcker det att sätta en gren med blad på i vatten och det bildas rötter, men funkar det för träd också tro?

Låter spännande med mindre träd. :)

Ja dom är jättefina! Kanske kan det fungera? Är helt söker på att farmor inte skulle misstycka om jag tog ett par skott (?!) någon annan som vet om det kan fungera?

Ja dom är jättefina! Kanske kan det fungera? Är helt söker på att farmor inte skulle misstycka om jag tog ett par skott (?!) någon annan som vet om det kan fungera?
Ja, jag vet att man kan få buskar att få rötter, men inte säker på hur träd fungerar, men på något sätt måste de väl kunna föröka sig eller?
Synd att din farmor inte vet vad det är för träd. Låter spännande med små fruktträd. :)

Oftast brukar man ympa på olika grundstammar men en del sorter kan gå att föröka via sticklingar. Kostar ju inget att prova, ta ett antal så kanske någon lyckas ta sig :)

Sen kan det vara så att trädet din farmor har är ympat på en svagväxande stam så att din stickling växer betydligt starkare än hennes.

Oftast brukar man ympa på olika grundstammar men en del sorter kan gå att föröka via sticklingar. Kostar ju inget att prova, ta ett antal så kanske någon lyckas ta sig :)

Sen kan det vara så att trädet din farmor har är ympat på en svagväxande stam så att din stickling växer betydligt starkare än hennes.

Låter som rena grekiskan! :o Är helt ny på allt inom trädgård, inser att jag kanske får låna ett par böcker och läsa på lite ;)

Antagligen är din farmors träd sk svagväxande eller mycket svagväxande fruktträd.
Eventuellt kan det vara sk pelarträd också, men dom växer mer på en rak stam och inget mer. Det låter inte som dom träd du beskriver.

Svagväxande träd finns att köpa på välsorterade plantskolor.
Ofta är trädet ympat på en svagväxande stam just för att man inte vill ha stora träd.
Jag har till exempel köpt ett plommonträd som heter Opal till min trädgård.
De blir vanligtvis jättestora men denna är inympad på en svagväxande stam och kommer inte bli mer än 3 m högt.
Likaså har jag ett äppelträd som egentligen inte funkar så långt upp i zonerna som Sverige är.
Detta träd är inympat på en svensk, härdig stam för att tåla våra klimat. Just detta träd är f ö också svagväxande.

Att ta en kvist från ett träd och på det sättet få ett nytt träd funkar inte.
Eventuellt kan det funka om man sår direkt från frö.
Förutom att det tar väldigt lång tid så måste trädet också rotäkta, dvs inte ympad på någon stam.
Få fruktträd är rotäkta som säljs i handeln idag.

Att köpa ett ettårigt eller tvåårigt fruktträd är inte särskilt dyrt.
Det kostar mellan 250-800 kr. Vanliga sorter runt 250-400.
Att dra upp sitt eget träd från frö är knappast värt arbetet.

Antagligen är din farmors träd sk svagväxande eller mycket svagväxande fruktträd.
Eventuellt kan det vara sk pelarträd också, men dom växer mer på en rak stam och inget mer. Det låter inte som dom träd du beskriver.

Svagväxande träd finns att köpa på välsorterade plantskolor.
Ofta är trädet ympat på en svagväxande stam just för att man inte vill ha stora träd.
Jag har till exempel köpt ett plommonträd som heter Opal till min trädgård.
De blir vanligtvis jättestora men denna är inympad på en svagväxande stam och kommer inte bli mer än 3 m högt.
Likaså har jag ett äppelträd som egentligen inte funkar så långt upp i zonerna som Sverige är.
Detta träd är inympat på en svensk, härdig stam för att tåla våra klimat. Just detta träd är f ö också svagväxande.

Att ta en kvist från ett träd och på det sättet få ett nytt träd funkar inte.
Eventuellt kan det funka om man sår direkt från frö.
Förutom att det tar väldigt lång tid så måste trädet också rotäkta, dvs inte ympad på någon stam.
Få fruktträd är rotäkta som säljs i handeln idag.

Att köpa ett ettårigt eller tvåårigt fruktträd är inte särskilt dyrt.
Det kostar mellan 250-800 kr. Vanliga sorter runt 250-400.
Att dra upp sitt eget träd från frö är knappast värt arbetet.

Nu ska vi se... Man kan alltså inom vissa gränser "blanda" olika typer av träd (inom samma släkt antar jag) för att få fram ett som passar ens jord och klimat bättre? Är det något man gör själv isånnafall? Detta är inte aktuellt för mig personligen men blev lite nyfiken just på den biten. Lutar åt att den lokala handelsträdgården får hjälpa mig att hitta rätt, men nu vet jag iallafall vilka önskemål som borde gå att få till :)

Har nog inte tålamod nog att så ett frö och hoppas på ett träd, för mig är själva grejen att jag vill ha dom fina träden på den fina platsen och helst igår! :D Blir ju lite roligare om man planterar nåt som faktiskt står där sen! :bump:

Nu ska vi se... Man kan alltså inom vissa gränser "blanda" olika typer av träd (inom samma släkt antar jag) för att få fram ett som passar ens jord och klimat bättre? Är det något man gör själv isånnafall? Detta är inte aktuellt för mig personligen men blev lite nyfiken just på den biten. Lutar åt att den lokala handelsträdgården får hjälpa mig att hitta rätt, men nu vet jag iallafall vilka önskemål som borde gå att få till :)

Har nog inte tålamod nog att så ett frö och hoppas på ett träd, för mig är själva grejen att jag vill ha dom fina träden på den fina platsen och helst igår! :D Blir ju lite roligare om man planterar nåt som faktiskt står där sen! :bump:

Man kan blanda olika sorter och sätta på samma stam.
De brukar heta familjeträd på plantskolan.
Det är dock inget man brukar göra själv i allmänhet. Det är svårt att lyckas.
De flesta träd är ympade på en stam för att man vill ha vissa egenskaper som storlek, härdighet mm. Inte för att få fler sorter.
Även om trädet är ympat på en annan stam så blir det fortfarande samma sort som den man ympat in.
Jag hör själv hur krångligt det låter......hoppas du fattar nå't. :p

Antagligen går det. Vet inte hur äppelträdet skulle trivas dock.
Kan vara för varmt. De flesta lövfällande träd behöver en köldperiod (vintern) för att må bra.
Jo, det är sant förstås. Är mycket för att odla saker själv från fröer och annat. Har lyckats få en annans att ta sig, men det är något med träden jag gillar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 174
Senast: Jadzia
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar