Små Frågor! (:

R

Refuse

Hej, jag har ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på! :D
[ Jag är rätt så ny här och om något fel, säg till! :bow: ]

1.) Om man rider en häst i en uppförsbacke i ökad skritt och står i lätt sits, ska man då gunga med i rörelserna? Eller ska man försöka vara så stilla som möjligt?

2.) Om man rider i en nerförsbacke, ska hästens vikt vara på framdelen eller bakdelen? Ska man göra halvhalter i backen eller låta hästen sträcka ut sej och lunka neråt?

Lite funderingar jag grubblat över, tacksam för svar! :bump:

Sv: Små Frågor! (:

Jag kan svara på vad jag tycker om tvåan. Om det är en brant backe så tycker jag att man ska luta sig bakåt länga tyglarna, tänk om hästen snubblar och du har korta tyglar, då är det du som flyger i backen när h*n rycker ner huvudet. Jag tycker det är viktigt att låta hästen själv få lunka neråt, man ska inte lägga sig i för mycket utan låta hästen tänka. Bara det inte går för fort (inte mer än skritt i nerförsbacke alltså) så är det okej att låta den köra sitt rejs. Det där med vikt har jag inte så stor koll på, det är hästen kropp och man kan inte bestämma att "nu lägger du vikten på bakdelen" men genom att luta sig bakåt så lägger man över lite av sin vikt på bakdelen.

Gotthard :)

1.) Om man rider en häst i en uppförsbacke i ökad skritt och står i lätt sits, ska man då gunga med i rörelserna? Eller ska man försöka vara så stilla som möjligt?
jag tkr iaf att benen skall vara som stötdämpare, att man inte skall gunga med men inte heller sitta med helt spända ben, svårt att förklara ;)

2.) Om man rider i en nerförsbacke, ska hästens vikt vara på framdelen eller bakdelen? Ska man göra halvhalter i backen eller låta hästen sträcka ut sej och lunka neråt?
beror ju på gångart osv, men en brant nerförsbacke i skritt så tkr jag att man skall låta hästen gå på fria tyglar, hästen hittar själv lättaste vägen ner då och håller balansen.. vikten vet jag inte, men man ska ju själv luta lite bakåt..

så gör jag iaf :)

1. Håller med Tinuri. Jag använder benen som stötdämpare och sitter/står därmed ganska still. Samtidigt krävs det ju att man följer hästens rörelse för att inte störa den.
2. Jag lutar mig lite per automatik bakåt. Tror även hästen föredrar att få vikten bakåt, måste bli en väldig belastning på frambenen annars.

Hej, jag har ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på! :D
[ Jag är rätt så ny här och om något fel, säg till! :bow: ]

du skall stå i lätt sits eller trepunktsits, ge eftergift på tyglarna (hålla i manen är bra, håll nära manken) och du skall fjädra i benen.. hästen skall jobba sig upp i backen och du skall bara stå i baans och hänga med utan att störa hästen något.

I nedförsbacke skall man rida rakt nerför, hästen kommer själv att fördela sin vikt korrekt, i en lagom nerförsbacke hamnar vikten på bakdelen men i en brant backe på framdelen.
Det du skall göra som ryttare är att du även här skall stå i trepunktsists eller lätt sits, fjädra i benen och hålla mantag. man ska inte luta sig bakåt då du lätt lägger din balans på hästen istället för att du har en egen balans..
vill hästen springa iväg nerför så kan man bromsa hästen med halvhalter, men går hästen nerför som den skall och inte faller iväg så låt den sträcka sig litet..

i backar så beror en hel del på lutningen på backen, är det bara ev svag sluttning så har hästen lättare för att bara dundra iväg med hjälp av gravitationen och därmed får för mycket kraftiga stötar när frambenen slår i backen.. i en brantare nerförsbacke bromsar hästen av självmant och man kanske behöver mana på lite för att hästen inte skall stanna upp helt..

sedan beror det på underlaget, är det en hård grusbacke eller en slät backe i en tallskog bör man ta det lugnare nerför, men är du i ett grustag så kan man mana på lite..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 177
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama