Små eller stora knoppar?

Hoppryttare

Trådstartare
På söndag ska jag iväg och hoppa en Pay and Jump, självklart ska vi vara tävlingsfina och nu efter att ha funderat i x antal dygn så kan jag fortfarande inte bestämma om jag ska ha stora eller små knoppar?
Ponnyn i sig är maffigt byggd, med nacke som går i uppförsbacke, vilket naturligt gör att jag vill framhäva just den. Men frågan är om små eller stora knoppar framhäver det bäst? Modellen på knopparna jag alltid gör är Flyingeknoppar.
Flingan2.jpg

Tror inte denna tråden hör hemma här, men vore det jag skulle jag göra ganska små knoppar men dock tunna ur manen lite om den är väldigt tjock så knopparna inte blir att se ut SÅHÄR utan mer SÅHÄR

Har själv alltid knoppat större knoppar men då har hästen haft väldigt smal hals :o. Så antar att en ponny med snygg nacke [lite hingstkaraktär över den faktiskt :love:] borde passa bättre i små knoppar? Eller hur är det nu?
@Wine-tee - har ingen aning om vart tråden ska ligga annars :eek:. var väldigt svårt att hitta rätt plats :(. Ber om ursäkt för det! Kan inte tunna ur hennes man då hon är på tok för mycket vildhjärna [läs attityd] för att tolerera att man tunnar ur manen. Älskade dock den ögra länken, ursnygga knoppar!

@Ackio - Om ponnyn har 2 kg man då;)? Kan man fortfarande få små fina knoppar ändå? Blir lite orolig att det kan bli för många i manen. :p

Vill även tillägga att jag vill ha ett så städat uttryck som möjligt, alltså lite mera åt det dressyr-knoppade hållet, även fast det är hoppning som gäller!

Tunna ut och korta upp. Min halvblodskille hade lång och tjock man (ingen som brytt sig på tre år ;) ) men blev fin till 3 års :D

20140510_112614.jpg

@Ackio - Ser mycket bra ut, vet inte om ponnyn går med på det dock. Man får ju knappt ens peta på henne emellanåt, då får man sig en riktig tjong upp i väggen. Tål att provas dock, får väl se till så att pappa som ska agera hästskötare håller henne sysselsatt. :p

Har fortfarande en tanke dock, om man gör små liggande knoppar, finns det inte risk för att man får hemskt många då? Har bara haft turen att knoppa hästar/ponnyer med "knoppman" aldrig en med en sådan här man. Kan ju bli en riktig nagelbitare för en som mig som vill ha det riktigt pråligt och putsat.:D:nailbiting:

Jag köpte sån där kam med kniv i på hööks. Bästa köpet för han stod helstill under tiden :)

Ta rätt brett i varje. Ser du mina så tar jag rätt få knoppar. Då lägger de sig lättare!

Kommer ihåg när jag fick lära mig knoppa på skolan, då var det Big-No's att ens titta på en trimkniv åt hästens man, där var det rycka som gällde. Men jag tycker faktiskt att ryckning är snyggast, men det kanske blir samma med en trimkniv? :eek:
Tror dessvärre inte jag har tid att åka in innan helgen och fixa en trimkniv, så manen får vara lite vild och ostyrig :cry:
Något som är ett Big-No's för mig egentligen, det ska vara välvårdat och välfriserat, gärna så all man ligger på samma sida också [önsketänkande, haha].

Är det denna du menar? :eek:
http://carlssonpataket.se/?attachment_id=16400

Tunna ut och korta upp. Min halvblodskille hade lång och tjock man (ingen som brytt sig på tre år ;) ) men blev fin till 3 års :D

20140510_112614.jpg

Det där kallar inte jag liggande knoppar, de står ju mer rakt ut.

Jag gillar lite större knoppar som verkligen ligger mjukt mot halsen.

Det ska vara fint gjort, allra helst liggandes emot halsen. Funderar fortfarande på vad som passar en maffig D-ponny som har värsta hingstnacken :d. Blir i varje fall Flyingeknoppar, men stora eller små det är frågan!:banana:

@HotrodKitten Kommer få stiga upp extra tidigt imorgon bitti då, min klass startar 09.30. Är 2:a startande. Kommer få vara i stallet mycket tidigt :up:. Även fast stallet öppnar typ 07.30 så är då jag får vara där, haha. Får inte ta för lång tid. Om jag nu inte knoppar kvällen innan förstås, hmm. :angel:

Startar man tidigt skulle jag säga knoppa och tvätta kvällen innan. Sen bara snygga till ev knopp som går upp.

@Ackio Ja det låter nog smart, får väl hoppas att ponnyn inte kommer gnugga upp dem under kvällen. Kanske räcket med att man flätar manen som det är tänkt och rullar upp dem på morgonen? :)
Skulle ju fungera det också :D.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är osäker på vad denna tråd passar, det är i mina ögon hästvård men skadad är han inte. Detta är en väldigt ytlig fråga. Ska iväg...
Svar
8
· Visningar
3 376
Senast: mily
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 290
Senast: tara
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 915
Senast: Lala
·
Utrustning Har alltid lille ponnyn på "släp" när jag kör den store. Problemet är att han är så liten. Oavsett hur jag drar/fäster grimskaftet så...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025