Små barn på bussen.

Aliil

Trådstartare
Ja vart ska dem sitta? Ur en säkerhetspunkt då. På sättet med bälte eller i vagnen med bältet som finns där?

Sv: Små barn på bussen.

Barn ska ju sitta bakåtvända i bilar så länge som möjligt så jag tänker att det bästa i en buss måste vara fastspänd i vagnen som i sin tur står bakåtvänd med bromsar och med det bältet som finns vid vagnsplatserna fastspänt. Men jag vet inte :p

Tja föräldrar kör de mest konstiga varianter i bussen med noll säkerhetstänk what so ever. T ex tycker det är en bra idé att ha en elrullstol bakom vagnen i stället för tvärtom...

I vagnen, mot färdriktningen med vagnen låst och fastsatt i räcket under fönstret.

Hur bör man göra om man åker buss utan vagn då? I detta fallet är barnet 2,5 år och vi har sällan med någon vagn vid bussåkning, åker både på 90-väg samt i stadstrafik..

Baklänges om det går. Regionbussar har ju bälte så då får man bära med sig en stol om det inte finns i bussen (kan finnas).

Det är ju märkligt att många föräldrar som är extremt noga med säkerheten i sin egna bil släpper på säkerheten när de åker buss. Som om buss skulle vara ett säkrare färdmedel än bilen :p

Vi bär oftast i sjal så då sitter ju bebisen fastspänd på en förälder. Finns bälte används det såklart. Har vi vagn så sitter barnet fastspänd i vagnen och vagnen är fastspänd i de anordningar som finns på bussen/spårvagnen.

Tar första.

Det har jag oxå tänkt mycket på. Varför är man inte mer noggrann i bussen än vad man är?

Som mamman jag så igår. Då satte hon sig längst fram där det var två sätten och satte fast barnet i bältet på sätet bredvid sig. Kändes inte så säkert. Och vet många som gör samma sak. Tar vagnen med sig på bussen (grattis att åka då), tar upp ungen och antigen sitter med den i knät eller på sätet bredvid.

Älskar ännu mer de som gör så när det är rusningstrafik och ungen MÅSTE sitta på sätet. Då tar den upp 3 platser (2 för barnvagnen och 1 för ungen):banghead:

Som bussförare så vore jag nöjd om alla barn satt ner och inga barn sprang runt i bussen eller stod på sätet och hoppade samtidigt som de tittar ut.
Samt att ingen lämnade någon barnvagn obevakad med barn i.
En rysare är icke fastspänd barnvagn med barn i och en förälder som sätter sig på annan plats för att umgås med en vän.

knapplån

Jag har tänkt på det många gånger, just att folk generellt är så dåliga på att spänna fast sig när de åker buss medan det är en självklarhet när man åker bil.
Åkte buss på Åland, mellan Mariehamn och Eckerö och satt där bredvid en bäbis - föraren fällde fram ryggstödet på en av stolarna och den blev då till en bakåtvänd bilbarnstol...

(mina döttrar blev för övrigt väldigt förundrade över att det inte fanns några säkerhetsbälten att fästa på tåget... :D )

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 445
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
996
Senast: Dunet
·
Småbarn Vår son är nu ett år och väldigt mobil sen ett par månader. Han springer och klättrar och är på ALLT 😳 Eftersom vi har ett äldre barn...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: Fille
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka