SM! Vilka har planer på att rida det??

Sv: SM! Vilka har planer på att rida det??

hade jag varit hemma så kanske yr-sm, men lönar sig inte att släpa sig ända härifrån...

*kl*

Vilken klass går SM i för kat. D och vad är kvalen?

Inte för att jag har några planer på att rida (:angel: ), bara nyfiken :D

SM-kvalen har väl inte kommit ut tror jag.
Man får väl välja om man vill rida som kat I lr kat II om man har en c-ponny?

för att kvala till SM kat 1:
Ska man rida en CNCP**(MVS A) på minst 50% i dressyren, nolla på hinder i terrängen (med max 60 sek över tiden) och inte mer än 12 fel i banhoppningen.
Sen ska man ju ha ridit hoppkvalen innan dess för att få starta CnCP** på 110.
LagSM frågade jag Lena om och hon sa att det inte var bestämt eftersom man inte vat hur man ska göra med Kat 2 ponnyna

för att kvala till SM kat 1:
Ska man rida en CNCP**(MVS A) på minst 50% i dressyren, nolla på hinder i terrängen (med max 60 sek över tiden) och inte mer än 12 fel i banhoppningen.
Sen ska man ju ha ridit hoppkvalen innan dess för att få starta CnCP** på 110.
LagSM frågade jag Lena om och hon sa att det inte var bestämt eftersom man inte vat hur man ska göra med Kat 2 ponnyna

Hur kan du veta det???:angel:

När de inte finns några regler publicerade på SvRF:s hemsida (de som ligger där är 2007 års och stämmer ej med de du skrivit) :confused:

Det kan precis lika gärna bli så att det räcker att vara kvalificerad för klassen eller att resultat från förra året med förra årets regler gäller osv...

ja satt igår och kolla i Tr där står de men de står inte klasser eller så

Nu finns kvalregler, men ingen prop... Är det någon mer än jag som reagerar på att det är samma kval till YR-SM som till Senior?? Återigen, inte kvalen som ska styra, men vilka signaler ger det? Dessutom stängda klasser har jag hört-vad händer med Svensk Fälttävlan?det kommer att finnas max 2-3 st 2* på ett år, hur ska någon kunna få rutin på denna nivå utan att åka utomlands, och väl där kommer pressen att prestera, dvs rida fort, ekipagen har inte den rutinen, vad händer?

Nu finns kvalregler, men ingen prop... Är det någon mer än jag som reagerar på att det är samma kval till YR-SM som till Senior?? Återigen, inte kvalen som ska styra, men vilka signaler ger det? Dessutom stängda klasser har jag hört-vad händer med Svensk Fälttävlan?det kommer att finnas max 2-3 st 2* på ett år, hur ska någon kunna få rutin på denna nivå utan att åka utomlands, och väl där kommer pressen att prestera, dvs rida fort, ekipagen har inte den rutinen, vad händer?

Måste vara tryckfels Nisse som varit framme:angel: när det gäller kvalreglerna eller? Håller helt med om vart är Svensk fälttävlan på väg om man nu kommer att ha stängda klasser då det inte finns allt för många tävlingar på 2 ooch 3*-ig nivå. Att ha stängt på 1*-igt är väl ok då det finns fler av dessa runt om i landet. Men det är väl pengapungen som ska styra vilka som kommer att hålla på med sporten i framtiden om man måste åka utomlands för att tävla och skaffa sig rutin:eek:

Det är det inte, som Senior skall du vara kvalad till att rida klassen dvs 2st ** till *** (även om det står en ** i reglerna men dom är gjorda 2004 och dom har väl glömt ändra) Som YR skall du ha genomfört en ** med godkänt resultat. Dessutom slipper du som YR att ha ridit 1.30 hoppning. Så lite enklare är det ju.

Men att dom stänger den ** klassen är för mig helt befängt och idiotiskt då vara unga ryttare verkligen BEHÖVER rida fler ** än dom få som finns idag i vårt land , det gör mig helt ursinnig att det till slut bara blir pengarna som styr nu även i vår sport :mad::mad:

Det stog i tidningen Häst och Ryttare att Fältävlanskommiten har begärt att klasserna ska vara stängda, just för att man bara vill visa upp det bästa som finns.

Hmm, konstigt argument imo. Dessutom vill man alltså inte ha fler som kan bli så "bäst"...

Kvalreglerna finns i TR!

Nä, tyvärr :mad:

Det var en felskrivning i första utgåvan av TR, är numera ändrat till att det står på SvRf:s hemsida (och där är än så länge endast ind. ridhäst för 2008 klart):angel:

Det stog i tidningen Häst och Ryttare att Fältävlanskommiten har begärt att klasserna ska vara stängda, just för att man bara vill visa upp det bästa som finns.

Men de e ju lite cp argument för som maria bredberg förra året som kom 2a i klassen men ej på SM för hon ej va kvalad, räcknas hon ej som en av de bästa i Sverige ändå då?

Oj oj oj det där blir bara pinsamt till slut när dom uttalar sig så, särskilt om det sänds på tv och majoriteten river halva banan då späs bara fördomarna på ännu mer. Det blir ju liksom ännu tydligare på en tävlingsplats där riktig dressyr och hoppning anordnas samtidigt.
Sedan går Ribban 2 helger före så det är inte ens säkert att dom bästa i *** ens finns med på SM och då blir det ju ännu värre.
Sen finns det säkerligen en och annan junior och YR som är bland de bästa som inte kommer delta för att dom tar studenten.

Senast ändrad:

KL

Får jag bara fråga en till sak.
På förbundets hemsida står "Som kvalificering för Svenska Mästerskap skall ekipage (häst och ryttare tillsammans) genomfört godkänt kval på samma nivå som SM avgörs i."

Måste man genomfört kvalet samma år som man tänkt rida SM eller duger det med att ha genomfört det föregående år?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
777
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en SM-tät vecka gick förstaplatsen i Folksam lag-SM i fälttävlan för ponny till Norrby Ryttarsällskap.
Svar
0
· Visningar
161
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera timmar per dag sju dagar i veckan i stallet och på hästryggen. Nu börjar det ge resultat för Selma Lundberg. 15-åringen från...
Svar
0
· Visningar
103
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka