SM på Bökeberg

Sv: SM på Bökeberg

Jo bra arenor kanske kostar,men nånstans får man nog sätta stopp. Tyvärr tror jag att fler o fler väljer 1 eller max 2 tävlingar per säsong pga av att man inte har råd att tävla. Att åka med en häst till SM:et kostar ca 7000-8000 kr. Att åka med två hästar kostar ca 10000-11000. Då är box, office charge, boende, anmälningsavgifter 6 klasser, vet avgifter och bensin medräknat.Ej mat. Med såna priser börjar man dra åt sig öronen :cry:..
Tror att vi inom westernvärlden måste se över kostnaderna vad gäller anläggningar för håller vi på så här lär det bli mindre tävlande ryttare på stora tävlingar i framtiden. Funderar på om man verkligen vill få ut ryttare på tävlingar med sånna priser :confused: eller vad är det frågan om??

Strömsholm ? som SQHA gjorde i fjol med Nationals och nästan gick bankrutt på kuppen ,, trotts varnande röster innan.

Svårt med lämliga Arenor där dem välkomnare denna sport med korna , slide stopps..

Ja menar bara att när det är ett SM så borde det sedan inte vara på samma plats varje år utan flytta runt lite i sverige så att det blir rättvist. SM ska ju dock självklart ligga på beprövade anläggningar som funkar att ha westerntävlingar på :laugh:

Tråkigt nog så kostar det att ligga på TOPP så är verkligheten , samma i Dressyr , hopp sportten ju högre man tävlar ju dyrare blir allt ..har man inga pengar ja då får man vara kvar på klubb nivå , krasst ja men det är så , allt som ska ha kvalite blir dyrare . Bättre arenor , bättre boenden .. tja .

Ja du, där har du nog fel, på hög nivå inom hopp o dressyr kostar det hälften av vad du betalar på samma nivå inom western :crazy:
Vi är inte stora inom western om man jämför med dressyr o hopp men vi betalar 3 gånger mer tyvärr, borde vara tvärt om kanske :angel:
Men det ger sig nog självt, för dyrt, inga ryttare. Billigare, mer ryttare.

Ja du, där har du nog fel, på hög nivå inom hopp o dressyr kostar det hälften av vad du betalar på samma nivå inom western :crazy:
Vi är inte stora inom western om man jämför med dressyr o hopp men vi betalar 3 gånger mer tyvärr, borde vara tvärt om kanske :angel:
Men det ger sig nog självt, för dyrt, inga ryttare. Billigare, mer ryttare.
Har erfarenheten själv , äger dressyr sto på 10 år som går medelsvår , pluss att vi har Quarter som går AQHA Open Reining , pluss allehande AQHA klasser.
ex Greva gården i Aprill gick vår kostnad på lörd , sönd totalt på 2600 kr , startavgifter , uppstallning från fred - sönd , sen till kommer vårat boende , mat . Samma kostnad låg detta på när Quartern tävlades där 08 . Så att western arrangörer får betal mer NEJ alla har ett pris på sina anläggningar .

Jo jag har också erfarenheten, och det är dyrare att tävla inom western. Vad som är dyrare är uppstallningen pga av att anläggningarna tar bra betalt, fast å andra sidan har vi ju själv valt det, vi protesterar inte, vi bara betalar, oavsett vad boxen kostar, och nu är det lite för sent att protestera, ribban är redan lagd.
Oavsett om man har hyrt in mobila boxar eller har befintliga, kostar det detsamma. Det sägs att man har kostnader för de mobila, och det kan jag förstå, men när man använder sig av befinliga så har man ju inte hyrt in några boxar :confused:, vad har man kostnad för då?
Sen är officecharge för dyrt. 400 kr/häst. Är det rimligt?
Jag har varit med om att betala allt från 50 kr/dygn till 150 kr/dygn i el. Hur gör man slut på 150kr/dygn i en husvagn? Camping, allt från 100-200/dygn, i en hage? På en riktig camping betalar man 100kr/dygn och 50 i el. Och då är man på en riktig camping.
Oavsett om vi tycker olika, jag tycker det är dyrt, du tycker det är ok priser, så tror jag det kommer bli mindre ekipage på stora tävlingar. På dom flesta stora tävlingar förlänger dom anmälningstiden, undrar varför?
Jag tycker det är tråkigt när folk vill tävla, men inte har råd. Du skrev, vill man ligga på topp kostar det. Jo visst gör det, men vad kontentan av det blir, är att på stora tävlingar kommer inte "en vanlig medelinkomstagare" kunna var med, men som kanske är jätteduktig. Du skrev att dom får hålla sig till tävlingar på klubbnivå då, ehh..? Det var inte schysst:mad:
Men, men, jag är väll en trög jäkel som babblar om för dyra tävlingar, så jag får väll hålla mig till klubbnivå tävlingar då ;)

Oavsett om man har hyrt in mobila boxar eller har befintliga, kostar det detsamma. Det sägs att man har kostnader för de mobila, och det kan jag förstå, men när man använder sig av befinliga så har man ju inte hyrt in några boxar :confused:, vad har man kostnad för då?
Sen är officecharge för dyrt. 400 kr/häst. Är det rimligt?
Jag har varit med om att betala allt från 50 kr/dygn till 150 kr/dygn i el. Hur gör man slut på 150kr/dygn i en husvagn? Camping, allt från 100-200/dygn, i en hage? På en riktig camping betalar man 100kr/dygn och 50 i el. Och då är man på en riktig camping.
Jag tävlar inte utan har ett rent publikperspektiv här, men har stor yrkeserfarenhet av publika evenemang. Jag kan t.ex föreställa mig att det kan vara svårt att förhandla fram bra priser på mobila boxar om tillgången är så begränsad som jag tror den är. Samtidigt är ju en befintlig stallbox inte gratis bara för att den är befintlig; den har kostat pengar att bygga och underhålla, den är sannolikt en del av ett lån för fastigheten, och det blir ingen långsiktig verksamhet om man inte fördelar kostnaden hyfsat rimligt även för sådana boxar.
På elsidan är det inte riktigt rättvist att jämföra med en campingplats, även om det är en naturlig spontan jämförelse. På en camping är anläggningen fast, dess installationskostnad skrivs av över >10 år och förbrukningen är en relativt stor del av totalkostnaden för camparen. På en tillfällig tävlingsplats är elnätet (centraler, kablage, ev. generator) ofta inhyrt, och hyrkostnaden per dag är avsevärt mycket högre än campingplatsens avskrivning per dag. Det gör att kostnaden per användare måste bli betydligt högre än på en camping, och själva förbrukningen är då en rätt liten del av totalkostnaden.

jodå, visst kostar underhåll, men dom fasta boxarna är nog betalda 5 gånger om vid det här laget :angel:
och visst kan man kanske inte jämföra med en camping, dålig jämförelse :angel: men varför är det alltid så dyrt på just Bökeberg? Dom har nog väldig dyr leverantör av elen, jämfört med övriga Sverige :)

Jag håller med alla sidor! Självklart ska man jobba för att ALLA ska kunna tävla MEN ALLA ska inte kunna vinna ett SM. Ex en lokal höjdhoppnings förmåga kämpar mot SM i friidrott, han/ hon ser det som en heder att äntligen nå sitt mål o delta inte som en självklarhet! Inom western ( tyvärr) har man hört år efter år att man kan ha hur många medaljer som helst i samma gren, elit ryttarne klagar på dåliga underlag, låg nivå mm andra klagar på höga priser o att dom måste tävla mot eliten i i resp gren i år! Äh lägg av...... Ska man vinna ett SM så måste först o främst möjligheten för hästarna vara just SM nivå! Chappen e en kanon tvl med värdelöst underlag, Bökeberg kanon underlag men dyrt. Alltså e valet enkelt... Bökeberg el arena med lika bra underlag.
Motståndet: Klart mkt roligare att vinna guld mot dom bästa i sin gren!

Engelsk-Western: Smakar det så kostar det...alla andra elit idrotts utövare ligger ute så mkt som möjligt o tvl för att bli bäst o möta dom bästa!
Så varför inte i western?
Har både tvl o jobbat på internationell nivå i hoppning innan (slutade pga skada) blev det samma inom western....ser inga direkta ekonomiska skillnader....
Jag tror detta SM äntligen kan lyfta hela western grenarna i sverige då både puplik o ryttare o hästar får se o möta dom bästa!!!
Lycka till alla som ska dit o vi ses på banan ;)

Nu har vi varit på SM. Jag menade inte att SM skulle ligga på Chaparral men att det är en bra organisation där o mycket funktionärer men ändå en billig tävling. Men nu förstår jag lite bättre varför det är dyrt men tycker ändå att det är "sjukt". Lägger man det på Bökeberg, har 4 domare som dömmer (2 varje klass o 4 i finalen:confused:)och drar ut på hela tävlingen (man kvalar i raser osv men det räknas ändå ihop så man tävlar mot varandra i finalen). Tex blir det Arab, APHA, AQHA,APHC, Allbr kval men en gemensam final. Varför inte köra ett gemensamt kval. Man har 2 domare i varje kval så det borde räknas som 2 klasser för man får rosett för varje domare. Enligt min åsikt (men jag fattar inte mycket av detta) så gör man 4 kval, man hade kunnat spara in 2 domare och hålla på lite längre på kvällarna (till 21.00). Nu var det slut 17,00 och ingen kvällsunderhållning. Klart att det blir dyrt när man drar ut på det så och måste hyra anläggningen så länge. Absolut är det bra med ett gemensamt SM men det finns lite att fila på.

Fast hellre lite spelrum tidsmässigt än att det blir som på en stor tävling för några år sen; när klasserna höll på långt in på natten.

Nu har vi varit på SM. Jag menade inte att SM skulle ligga på Chaparral men att det är en bra organisation där o mycket funktionärer men ändå en billig tävling. Men nu förstår jag lite bättre varför det är dyrt men tycker ändå att det är "sjukt". Lägger man det på Bökeberg, har 4 domare som dömmer (2 varje klass o 4 i finalen:confused:)och drar ut på hela tävlingen (man kvalar i raser osv men det räknas ändå ihop så man tävlar mot varandra i finalen). Tex blir det Arab, APHA, AQHA,APHC, Allbr kval men en gemensam final. Varför inte köra ett gemensamt kval. Man har 2 domare i varje kval så det borde räknas som 2 klasser för man får rosett för varje domare. Enligt min åsikt (men jag fattar inte mycket av detta) så gör man 4 kval, man hade kunnat spara in 2 domare och hålla på lite längre på kvällarna (till 21.00). Nu var det slut 17,00 och ingen kvällsunderhållning. Klart att det blir dyrt när man drar ut på det så och måste hyra anläggningen så länge. Absolut är det bra med ett gemensamt SM men det finns lite att fila på.

Att man kör rasklasser som kval kan anses lustigt men om jag förstått det rätt så är det för att man inom rasföreningarna får poäng, hedersutmärkelser osv. för bra placeringar/säsonger osv. (dock måste man tävla inom sin egen förening (ej ex. en öppen allbreeds). därför har man lagt det som olika klasser i kvalet för att göra kval (och sm:et överlag) attraktivt!!

Det man skulle kunna göra (om man inte redan gör det) är att köra klasserna klass i klass för att spara tid.

Slutligen vill jag säga att jag tycker detta är ett otroligt bra initiativ och att det verkligen behövs lite sammanhållning i western Sverige. Jag har under många år haft åsikten - ett sm av kvalité och nu äntligen är det verklighet !!

Jag undrar om man verkligen får köra "klass i klass" om rastävlingen ska gälla för poängberäkning? I så fall så faller ju vitsen med att ha det som rastävling för att göra det attraktivt...

Bra förslag Erik (klass i klass) men det tillåter inte rasföreningarna annat än i reining.
Den gången det sparar tid är när man erbjuder klasser som ryttarna vill ha men det blir för många ritter på en dag, då lägger man dom klass i klassen.
ex. ryttaren vill både ha NRHA pengar på sin häst och AQHA poäng och är låt säga amateur.
Då vill du rida NRHA Limited, Intermediet och Non Pro liksom AQHA Novice, Amateur och Open (jr el Sr), då är det läge och lägga ihop ex novice med limited, amateur med intermediate och non pro ped jr klassen. Då får ryttaren möjlighet att endast rida tre klassen den dagen och får både poäng och pengar förhoppningsvis.

Att lägga ihop en aqha klass med en appaloosa och paint klass får bara effekt om du har dubbel reggade hästar som kan gå i både aqha och apha annars sparar du ingen tid alls. Däremot hade jag velat göra det i pleasure horsemanship osv men det tillåter inte rasföreningarna och OM man skulle få göra det så MÅSTE arrangören göra det väldigt uppenbart vilka som tävlar i vilken klass för att domarna skall kunna få in rätt hästar på rätt domarkort.

Ja det var lite smått och gott.
/Monica W

Jag skulle vilja stoppa diksussionen om dyr anläggning med dig Ranch för priserna har inget med vad anläggningen kostar, Bökeberg ställer sin anläggning till förfogande för SM!
Däremot kostar, el, diesel, boxar (oavsett om dom är fasta eller mobila), personal, hyra av tidsutrustning, hyra av dummy och box, fyrhjuling, kor, mat till dom , boende till personal, all dator utrustning, internet, papper, toner, pennor, kontors utrustning, mat till personal, domare, hotellhyra, resekostnad för domare, fotograf, video filmning, gödsel hantering, spån, rosetter, medaljer, ja listan kan göras hur lång som helst.

En domare från USA kostar ca 4000 kr /dag plus resa mat och boende det blir ca 8-9000 kr per dag om du gör en 2-3 dagar show, gör du då en 7 dagars variant så blir kostanden för resan mindre per dag givetvis men dagskostnad, mat och boende blir ju mycket högre!

En domare från Europa kostar ung lika mycket i dagkostnad men resan är billigare...nu har vi haft önskemål från ryttarna att ha amerikanska domare varför vi försökt göra det på denna tävlingen.
Vi som arrangörer anser absolut inte att amerikanska domare generellt dömer bätttre än europeiska men ryttarna vill se lite nya ansikten ibland.
Sen finns det bättre och sämre domare på båda sidor av atlanten!
/Monica W

Jag skulle vilja stoppa diksussionen om dyr anläggning med dig Ranch för priserna har inget med vad anläggningen kostar, Bökeberg ställer sin anläggning till förfogande för SM!
Däremot kostar, el, diesel, boxar (oavsett om dom är fasta eller mobila), personal, hyra av tidsutrustning, hyra av dummy och box, fyrhjuling, kor, mat till dom , boende till personal, all dator utrustning, internet, papper, toner, pennor, kontors utrustning, mat till personal, domare, hotellhyra, resekostnad för domare, fotograf, video filmning, gödsel hantering, spån, rosetter, medaljer, ja listan kan göras hur lång som helst.

En domare från USA kostar ca 4000 kr /dag plus resa mat och boende det blir ca 8-9000 kr per dag om du gör en 2-3 dagar show, gör du då en 7 dagars variant så blir kostanden för resan mindre per dag givetvis men dagskostnad, mat och boende blir ju mycket högre!

En domare från Europa kostar ung lika mycket i dagkostnad men resan är billigare...nu har vi haft önskemål från ryttarna att ha amerikanska domare varför vi försökt göra det på denna tävlingen.
Vi som arrangörer anser absolut inte att amerikanska domare generellt dömer bätttre än europeiska men ryttarna vill se lite nya ansikten ibland.
Sen finns det bättre och sämre domare på båda sidor av atlanten!
/Monica W

:bow::bow::D;);:bow::bow:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Lillkin
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar