SM-kval frågor.

I

Ishest

Hur kvalar man till SM som YR/junior? Måste man tävla en lätt klass om det är första gången man tävlar?

Sv: SM-kval frågor.

Nej du kan börja med öppen klass direkt, är ett krav för att uppnå poäng för A eller B klass. När du har uppnått den poängen i tölt och eller någon gångartsklass är det tävlingar med regional eller nationell status som ger kval till SM.
Det har tidigare hänt att man kunnat starta i C klass under en sådan tävling, men numera verkar de flesta ha tagit bort C klass eftersom tävlingarna blir stora och tunga ändå. För C klass krävs ingen kvalpoäng, men här kan man kvala direkt till SM om poängen är tillräcklig.

Nej du kan börja med öppen klass direkt, är ett krav för att uppnå poäng för A eller B klass. När du har uppnått den poängen i tölt och eller någon gångartsklass är det tävlingar med regional eller nationell status som ger kval till SM.
Det har tidigare hänt att man kunnat starta i C klass under en sådan tävling, men numera verkar de flesta ha tagit bort C klass eftersom tävlingarna blir stora och tunga ändå. För C klass krävs ingen kvalpoäng, men här kan man kvala direkt till SM om poängen är tillräcklig.

Tack för ditt svar!:)
Vilken poäng är det som man ska uppnå för att kvala direkt till SM?
*Oj råkade skriva från min andra användare:o*

Kvalpoäng för SM finns på SIF:s hemsida, klicka på sport och använd länken svenska tillägg så finner du tabellen där.
Numera tror jag att det kan bli svårt att anmäla sig till C klass regionalt eller nationellt, så det blir öppenklass tävling med kval till A eller B klass poäng sen tävla regionalt eller nationellt.

Men kvalpoängen som står där gäller för 2007, med stor sannolikhet kommer man att ändra på dessa till nästa år. (misstänker jag)

Okej:) Så om jag har förstått det rätt så hade jag fått tävla SM i T1 i år om jag hade haft poäng på 5.70 eller över?

Ja, om du fått poängen på en uttagning på en regional eller nationell tävling... Är jag ganska säker på.. Nu är det sovdags. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I slutet av juni arrangeras SM-veckan i Västerås för första gången, och det är även första gången distansritt är med som gren i det...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka