Sv: Sm 09

Jag tycker det var konstit att ingen red med flaggan. Det brukar det vara när dom delar ut priserna.

Jag kan inget om engelskridningen, men menar du att man där har ett gemensamt SM med de olika ridgrenarna?

KL
Asch jag var där över dagen bara men både fredag och Lördag.
Jag tyckte det var bra!
Kvalen var ju att diskutera.
Fikat var super gott och BILLIGT eller BRA pris tycker jag.
Jag tror att SWR gjorde så gott de gick nu faktiskt ang anläggning. De e skit svårt att hitta en bra anläggning som fungerar till alla grena och som har 2 st ridhus.
Men hallo hur många tävlingar har haft spolspilta???

De jag funderar över är om denna tävling verkligen gick i hop sig då det kostar att flyga över Wiebe Lise som i Övrigt är en jätte duktig och mkt väl anlitad Domare. Han ska nu dömma EM i Achen ,Tyskland på Appalooserna.
Och alla uteboxar är verkligen INTE billiga att hyra in. Vet av egena erfarenhet.
Anläggningen hyra ska vi tippa på 2000kr om dagen kanske. De är normalt allafall.
Jaja.. jag kan sitta här och spekulera men nu är det över och de är bara att ta nya tag till nästa år.
Jag vet andra föreningar som gärna har tävlingar i hop med andra föreningar men folk har så svårt att jobba för varandra.

Du Erik! förlåt jag såg bara ena klasen när du vann. Jag försökte ta kort men hästen var snabbare en min kamra. STORT GRATTIS!!!!

Priserna??
jag fick jätte fina plaketter för både kvalet och Finalen samt en Rosett. Vad mer att säga. Roligt tycker jag.
Sen tycker jag de var skit roligt att se en gammal galopphäst på 24 år som vann en klass.
kommer inte ihåg vad klassen heter. (Pinsamt.)

Inte så jag menade utan att där är det ju en stor org. för hela sverige. Hade varit kul om tex sqha, wras, spha osv kunde gå ihop och anordna ett riktigt stort sm :laugh:

KL
Jag tyckte det var bra!
Jag tror att SWR gjorde så gott de gick nu faktiskt ang anläggning. De e skit svårt att hitta en bra anläggning som fungerar till alla grena och som har 2 st ridhus.

De jag funderar över är om denna tävling verkligen gick i hop sig då det kostar att flyga över Wiebe Lise som i Övrigt är en jätte duktig och mkt väl anlitad Domare. Han ska nu dömma EM i Achen ,Tyskland på Appalooserna.
Och alla uteboxar är verkligen INTE billiga att hyra in. Vet av egena erfarenhet.
Anläggningen hyra ska vi tippa på 2000kr om dagen kanske. De är normalt allafall.
Jaja.. jag kan sitta här och spekulera men nu är det över och de är bara att ta nya tag till nästa år.
Jag vet andra föreningar som gärna har tävlingar i hop med andra föreningar men folk har så svårt att jobba för varandra.

Du Erik! förlåt jag såg bara ena klasen när du vann. Jag försökte ta kort men hästen var snabbare en min kamra. STORT GRATTIS!!!!

Dom flesta tävlingsplatser har väl spolspilta? :confused:

Senast ändrad:

Jag tycker också att det är jättekonstigt! Det känns som om man på nåt sätt tror att westernridningen är jättestor i Sverige, så att man måste ha så många organisationer som sysslar med westernridning... Och jättemånga små WRAS-klubbar...

Jag kan inget om engelskridningen, men menar du att man där har ett gemensamt SM med de olika ridgrenarna?

Man har väl inte flera olika SM i hoppning t.ex.? I alla fall inte för hästar som normalt tävlar mot varandra. Att man har t.ex. ponny SM för sig är väl en annan sak, tycker jag, de får ju inte tävla mot stora hästar.

Varför ska det finnas olika SM i samma gren under olika organisationer? Man skulle kunna vara svensk mästare i t.ex. reining, eller roping, eller barrel race, eller working cowhorse osv. oavsett vilken organisation man tillhör, det tycker jag verkar vettigare.

Tack ! och GRATTIS själv ! Såg ut att vara en riktigt trevlig häst du har ;)
och visst var jag glad, bra att det syns !!

Tackar tackar , jo allt är hon trevlig ibland! :) Sen är ju hon ju ifs ett sto så hon har ju sina dagar också!
Måste berömma din häst också , otrolig att kolla på!:angel: Jättefina ritter!!

Som sagt, jag kan inget om engelskridningen, men visst ingår även hoppning på Arab-SM’et?

Mja nu är det ju så att RASFÖRENINGARNA har sina mästerskap, precis som inom ridhästsidan, läs då iaf ponnyrasklubbarna, så det som är den stora skillnaden är kanske att rasorganisationerna inom western är rätt stora i sig OCH dessutom erbjuder klasser för allbreeds....

Fast jag skulle också helst se ETT stort SM för alla som sysslar med western, men det kanske kommer???

Sen tycker ju jag med att det kanske känns lite onödigt med en massa specialförbund mot enskilda grenar men om jag fattat det rätt så har det att göra med att iom att det är ett underförbund till ett Amerikanskt förbund så ger det högre status för de ryttare som tävlar där, poäng osv till hästarna vilket ökar värdet på dem.... Stämmer det???

Jag är en av dem som ridit på chappen med flaggan och även SM 06. Fanryttarna i orginal var ett påfund på chappen o de hörde liksom dit. Sen har det spridit sig o en del som jobbat på chappen ställer upp på andra tävlingar. Vilket är himla skoj. Att de inte var med kan ju bero på att de liksom är knutna åt andra håll o därför inte fanns med på SM. Men det går väl att ordna, det är bara till att träna o fixa utrustning. Det krävs lite pryttlar förutom flagga:-) Jag kommer med tips o råd om nån vill börja träna sin häst:-) i denna tokiga konst:D

KL
Jag tyckte det var bra!

delvis kl*
Det är lugnt Gordon och Tack !

Ang. priser så har oftast inte mästerskap i allmänhet pengar eller andra vinster än medalj och ära, helt okej tycker jag.

Spolspilta finns knappt på någon tävlingsplats oavsett förbund och i nriktning inom western.

Att diskutera SM ets struktur är för mig löjligt i nuläget då jag tror nästan ALLA är överens om att vi borde ha ETT SM. Med klass, prestige osv.
Att föreningarna inte kan samarbeta tycker jag är tråkigt men det är som det är, jag vet att det är många som dock jobbar för detta och att det är på gång vilket jag tycker är mkt possitivt !!!!!

Tackar tackar , jo allt är hon trevlig ibland! :) Sen är ju hon ju ifs ett sto så hon har ju sina dagar också!
Måste berömma din häst också , otrolig att kolla på!:angel: Jättefina ritter!!

Jojo märrar är ju som de är men en bra märr är en riktigt bra häst !!
tack, han är min stolthet.

Att diskutera SM ets struktur är för mig löjligt i nuläget då jag tror nästan ALLA är överens om att vi borde ha ETT SM. Med klass, prestige osv.
Att föreningarna inte kan samarbeta tycker jag är tråkigt men det är som det är, jag vet att det är många som dock jobbar för detta och att det är på gång vilket jag tycker är mkt possitivt !!!!!

Jag har ju som sagt inte så stor koll ;):D men det låter ju lovande att det kanske är på gång! :laugh:

KL
Jag kan mycket väl förstå att många vill ha ett SM. Jag var där och kolla på tävlingarna. Jag måste såga att jag blev ganska förvånad! Jag vet att det även var ganska mycket "icke" westernfolk där och tittade på tävlingarna. Jag förstår om dom blev mycket besvikna över vad dom såg!
Ett SM för mig ska vara något stort och speciellt. Att anläggningen blev den som blev är ju inte mycket att göra åt då jag vet att det krånglade med dom andra. Men visst skulle man ha kunnat göra allt mycket bättre.
Tex. vid en av kogrenarna så satt folk på läktaren och undrade vad f-n det var frågan om när ryttarna försökte sätta flocken.
Ingen förklaring alls om vad dom håll på med eller vad grenen gick ut på. Nu tror jag inte att det hade hjälpt i detta fallet heller för det var ingen som fattade vad speakern sa eller hörde för den delen heller. :mad: Samma sak i ropingen.
Det är inte kul att titta på roping utan att ha en aning om tiden tex! Detta var jag inte ensam om att tycka heller. Det kan inte vara så svårt att fixa ett bra ljud eller i alla fall sänka musiken då speakern pratar.

Lite snopet tycker jag det var med så få deltagare med. Detta var ju ett SM. Ska det vara såhär? Att det är minimalt med deltagare på en sådan här tävling? Ska inte ett SM ha högre status än det som var i helgen?
Nu tänker jag på helheten. Ska man inte erbjuda dom tävlande mycket, mycket mera än detta? Jag antar att endel tävlande kom redan på torsdagen. Att då inte ens kunna erbjuda dom en dusch är skrämmande. :mad: Det känns lite som om WRAS inte riktigt bryr sig faktiskt! Är inte WRAS en av dom största klubbarna i sverige? Nää, som någon skrev så behövs det en rejäl ansiktslyftning här. Dom som åker på westerntävlingar har ju sett endel. Jag tror många med mig blev grymt besvikna. Detta var ju inte alls vad vi publik är vana vid. Inte ens i närheten!
Jag vet att många har slitit och kämpat med att få ihop detta. Alla gör såklart så gott dom kan.
Ett stort SM skulle nog vara mycket, mycket bättre tror i alla fall jag.

Hej alla!

Ett förslag på ett gemensamt SM för alla organisationer 2010 skall diskuteras på Westernsverigen möte den 25 oktober.

/Mike

Sen tycker ju jag med att det kanske känns lite onödigt med en massa specialförbund mot enskilda grenar men om jag fattat det rätt så har det att göra med att iom att det är ett underförbund till ett Amerikanskt förbund så ger det högre status för de ryttare som tävlar där, poäng osv till hästarna vilket ökar värdet på dem.... Stämmer det???

Ja det stämmer. Ryttarna tjänar ju också meriter på det inte bara hästarna. Det är också så att man i dessa förbund ställs mot hästar och ryttare i hela världen -även USA. Statusen är väldigt annorlunda. Även fast dessa specialförbund är bäbisar fortfarande i Sverige så är det jättestort i resten av världen, även nere i Europa och via förbunden kan vi åka ner och tävla i tex Tyskland i samma förbund, och då också (även i Sverige) på ett sätt "konkurrera" med ekipage tex i USA vad gäller intjänade pengar osv. Pengar är en annan anledning till att det är en stor skillnad, i specialförbunden vinner man prispengar. Dessa är i Sverige fortfarande små men kommer upp i relevanta summor redan på tävlingarna i Europa. (I USA är prissummorna gigantiska)

Allt detta gör att det är svårt att prata om dessa förbund och tävlingar i samma mening som wras... vi får nog inse att allt inte går att sammanföra även om det givetvis går att anordna ett SM där alla får delta och även hålla tävlingar med de olika förbunden närvarande. SM heter ju nationals, championships och liknande i rasförbunden och handlar om att kora bästa förbundekipage i just vårt land, och det blir ju som ett SM vad man än kallar det.

En grej som funkar i teorin men förmodligen inte i praktiken skulle kanske vara att vid ett gemensamt SM hålla klass i klass -klasser så att säga. Där tex det är en wras reining, en NRHA reining, en AQHA reining, en APHA reining, en ApHC reining osv samtidigt och den som får högst poäng i klassen vinner själva SM-et. Domar mässigt är det kanske genomförbart då det finns domare med domarkort i många förbund men ekonomiskt och praktiskt blir det nog svårt då alla förbund har olika krav på sig och jag misstänker att det är dyrt att anordna special events vilket det ju skulle bli för rasförbunden iallafall...

Senast ändrad:

Jag har varit aktiv i flera (eller ja två iaf) wrasanslutna klubbstyrelser förr i tiden och jag måste erkänna att jag tröttnad kungligt :o

Lovade mig själv att aldrig sitta i en styrelse igen men nu sitter jag i nsba-s styrelse :angel: dock bara som suppl.

Liknande trådar

Hoppning Det kan vara jag som fattar ovanligt trögt :-) Men hur och på vilka tävlingar kan man kvala till detta? Det gäller en d-ponny och...
Svar
1
· Visningar
1 532
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 319
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Eftersom jag hyrt alla mina boenden, har boräntor inte varit så relevant. Men nu kanske det blir det och jag är nyfiken på vad ni tror...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 410
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka