Sv: Sm 09

delvis kl*

Något jag kan anse konstigt är att ryttare som tagit på två händer eller på annat sätt egentligen inte kvalat in fick vara med i final ändå. Detta är inte vänt mot ngn enskild skall påpekas utan i största allmänhet. Ngn lösning på problemet har jag dock inte idag.

Glädjen hos vinnarna är absolut inte ngt man kan klandra vare sig wras eller arrangerande klubb för. Jag var iallafall otroligt nöjd med mina placeringar och hoppas att det märktes !

Håller med på det där med att folk som tagit två händer i kvalen endå gick vidare till finalen!
Pekar absolut inte ut någon men det kändes som om att domaren valde att inte se vissa saker , i tex Pleasure Youth.
En häst som stannar upp och bockar inne på plan ska inte ha en placering , den ska tas ut ifrån banan!:O Rätta mig om jag har fel!Och nog allt såg man att du var nöjd över dina placeringar , ett jättestort grattis!
( Måste flika in att mitt första SM jag var på , så kom jag hem med ett silver i Horsemanship! ;) ponnyn är otroligt!! )

Håller med på det där med att folk som tagit två händer i kvalen endå gick vidare till finalen!
Pekar absolut inte ut någon men det kändes som om att domaren valde att inte se vissa saker , i tex Pleasure Youth.
En häst som stannar upp och bockar inne på plan ska inte ha en placering , den ska tas ut ifrån banan!:O Rätta mig om jag har fel!Och nog allt såg man att du var nöjd över dina placeringar , ett jättestort grattis!
( Måste flika in att mitt första SM jag var på , så kom jag hem med ett silver i Horsemanship! ;) ponnyn är otroligt!! )

Tack ! och GRATTIS själv ! Såg ut att vara en riktigt trevlig häst du har ;)
och visst var jag glad, bra att det syns !!

kl

En sak som många tycker, speciellt efter denna tävlingen, är att det inte längre är hållbart med endast en domare. MINST två, gärna tre! Det är ju ändå SM vi snackar om, och efter en del knasiga domarbeslut och höjda ögonbryn från deltagare kanske det är dags att göra en liten ändring. Inom inslandshästtävlingar har dom 5 domare, varav den lägsta och högsta scoren alltid tas bort. Detta gör favorisering omöjligt.

Ta hellre 2 svenska domare, än 1 utländsk som ska kosta massa pengar.

Sen kunde lite fler leenden och glada miner från vinnare och medaljörer i allmänhet vara trevligt :angel::D Tror jag såg 2 som blev RIKTIGT glada över sina vinster! De andra verkade ganska likgiltliga. :o;)

Jag såg flera som var riktigt glada över sina resultat:):rofl:

Alltid kul med SM men håller med Erik när det gäller standarden på anläggningen osv. Lite dåligt med toaletter,saknade duschar. Tycker också att det var lite snålt med priser (rosett och plakett). Det är iallafall SM. Bra service av funktionärer och trevligt bemötande.
Vill också säga grattis och extra kul att Malin Kleman och Sofie Strandberg fick avsluta sin "karriär" som ungdom med varsin guldmedalj. Grattis alla medaljörer ;)

Kommentar om anläggningen...

Tråkigt att den inte var bra, var ju själv inte där i år. Vet ju dock att SWR hade ett fasligt sjå iom att det inte gick att vara på Greva som planerat. Inte så lätt att då hitta en ledig anläggning när det inte kolliderar med andra evenemang.
Såvitt jag vet är dock planeringen inför nästa års SM i full gång så förhoppningsvis finns ett bättre alternativ då!
Vidarebefodra gärna era synpunkter till den som är tävlingsansvarig i ert distrikt, det är ju snart dags för höstkonvent och då kommer ju tävlingsutskottet att samlas för att utvärdera tävlingsåret. Är jättebra om ryttarnas upplevelser kan ligga till grund för kommande års tävlingar!

Är jätte nöjd med helgen då det blev guld i Versatile Horse youth, silver i Trail youth och en 4:e placering i Horsemanship youth! :D

Mycket bra arrangerat och trevliga funktionärer hela helgen men som det nämnts tidigare så kändes anläggningen lite nergången.

Alltid kul med SM men håller med Erik när det gäller standarden på anläggningen osv. Lite dåligt med toaletter,saknade duschar. Tycker också att det var lite snålt med priser (rosett och plakett). Det är iallafall SM. Bra service av funktionärer och trevligt bemötande.
Vill också säga grattis och extra kul att Malin Kleman och Sofie Strandberg fick avsluta sin "karriär" som ungdom med varsin guldmedalj. Grattis alla medaljörer ;)

Anläggningen är från -79 om jag inte är helt fel ute.. Ridhuset byggdes i år. Hur man kan ha en flerdagastävling utan duschar kan jag inte begripa. :eek:
Men å andra sidan.. Nu kan det ju bara bli bättre till nästa år. Det mesta verkar ju ha flytit på bra i alla fall.

Om man läser hela denna tråden så förstår man litegrann varför WRAS är som det är... Att klaga på att folk inte ser glada ut, eller öppet ge sig på placeringar, tja, då blir det sandlåda. :bow:
Kanske hade varit bra med två domare, men om man så gärna vill ha det så tävla där det finns det, har WRAS råd med det, är väl den stora frågan. Vi får ta oss en ordentlig funderare över ansikyslyftningen, för själva grundtanken är ju trevlig och bra (det ÄR trevligt by the way). Men westernridningen exploderar ju i detta avlånga land så det finns ju att bygga på!!
Och Erik, ta inte åt dej, du red fantastiskt bra!!! Och många av er andra också såklart!

Vi vill väl ha många tävlande på alla tävlingar? Man oftast är det väl ekonomin som styr hur upplägget ser ut? Kanske är bra att ha en utländsk domare på ett SM så att inte tidigare tävlingar ger "brukar gå bra" tankar som styr bedömningen. Kanske en utländsk och en svensk?;)

Jag som kommer från den engelska ridning (och jag kanske är helt fel ute med mitt tänk) tycker att det är lite konstigt att inte alla westernorganisationer i sverige går ihop och har ett enda stort sm.

Då hade det blivit fler startade och iom det så hade kvalklasserna fått vara just kvalklasser. Går man inte vidare därifrån så får man inte vara med i finalen. Det är ju helt självklart tycker jag :grin:.

Det hade funnits mer pengar så att man hade kunnat ha större anläggningar och en större tävling. Priserna hade kunnat vara större och sm hade fått lite mer presige!
Och man hade även haft råd att ha fler domare, vilket ju kanske ett sm borde ha. Kanske 1 utländs och två svenska eller tvärtom.

Men som sagt det kanske finns jättebra anledningar till varför man inte slår ihop alla org i sverige när det gäller sm, bara att jag inte fattat ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Det kan vara jag som fattar ovanligt trögt :-) Men hur och på vilka tävlingar kan man kvala till detta? Det gäller en d-ponny och...
Svar
1
· Visningar
1 532
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 319
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Eftersom jag hyrt alla mina boenden, har boräntor inte varit så relevant. Men nu kanske det blir det och jag är nyfiken på vad ni tror...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 410
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka