E

evalill

Nu är väl SM över för iår (eller om några timmar iallafall :D...tror jag) och hur gick det för alla som var där? Vad tyckte ni om tävlingen och allt? :)
Nyfiken eftersom jag inte var där :)

Sv: Sm 09

Va där o kollade, vet inte riktigt vad jag tyckte...
Det var så stor skillnad nivåmässigt mellan ekipagen,
i mina ögon, som inte kan så mkt om western.
Hade jag inte vetat att det var SM så hade jag
aldrig trott det heller. Men många var duktiga!
Jag fick mig en glimt av Liona, tror att det var
hon men det var inte ägaren som red(lör eftermiddag),
ni får rätta mig om jag har fel :)
Men hästen (Liona) var :love::love::love:

Har varit där hela helgen och skulle kunna delge resultat om våra "bukeryttare" men tycker de kan få äran att göra det själva ;).

*viskar i alla fall att det har gått riktigt bra för några*

Nu är väl SM över för iår (eller om några timmar iallafall :D...tror jag) och hur gick det för alla som var där? Vad tyckte ni om tävlingen och allt? :)
Nyfiken eftersom jag inte var där :)

Var inte där heller men jag har fått viskat att det gick bra för Petra i "dina" grenar....;)

Det var min syster som red, och man kan väl säga att vi äger henne ihop, i alla fall tills vidare! :D (Lena står som ägare nu, men jag kommer stå som ägare snart)

Jag gick till final i båda mina klasser. Slutade 6a i trailen och är VÄLDIGT nöjd! Banan var rätt svår, och jag trodde inte jag skulle klara galoppbommarna alls, men vi fick bara ett litet avbrott, som tyvärr kostade oss ganska många placeringar.

I pleasure gick det överlag kasst. Liona tycker det är så suuupertråkigt med pleasure och försöker hitta på saker för att liva upp det hela tiden. Blev en ganska stel runda, och hon gick hon inte i form många steg. Vi slutade på 10nde plats och det tycker jag att vi förtjänar.

Syrran kom 8a i finalen i reining och .... ja jag kan inte skriva i hennes ställe direkt men jag tror hon är ganska nöjd i alla fall! :D

Grattis till alla som var med! Synd att det är så få anmälda, man är väl i princip direkt kvalad till final i en del grenar. Tänk om det kunde blivit en riktigt stor tävling av det hela! Man undrar varför det är trögt för WRAS, det är ju oftast många deltagare i motsvarande klasser i allbreed på SQHAs tävlingar osv. WRAS borde göra en ansikts lyftning, iallafall om jag och många jag känner fick önska!

Gärna några konkreta råd också på HUR ansiktslyftningen ska gå till!!!:crazy:

WRAS är ju de medlemmar som är med i en WRAS-ansluten klubb, så vi är många som borde kunna hjälpas åt att göra allt bättre.;)

kl

En sak som många tycker, speciellt efter denna tävlingen, är att det inte längre är hållbart med endast en domare. MINST två, gärna tre! Det är ju ändå SM vi snackar om, och efter en del knasiga domarbeslut och höjda ögonbryn från deltagare kanske det är dags att göra en liten ändring. Inom inslandshästtävlingar har dom 5 domare, varav den lägsta och högsta scoren alltid tas bort. Detta gör favorisering omöjligt.

Ta hellre 2 svenska domare, än 1 utländsk som ska kosta massa pengar.

Sen kunde lite fler leenden och glada miner från vinnare och medaljörer i allmänhet vara trevligt :angel::D Tror jag såg 2 som blev RIKTIGT glada över sina vinster! De andra verkade ganska likgiltliga. :o;)

Kl*

Min lilla criollo valack stod halt veckan innan SM så jag fick ta med mig The Delivery Boy PR som är min appaloosahingst. Han har aldrig blivit tränad på Barrelrace men han ställde upp och gjorde sitt bästa.
På lördagen fattade han precis vad som gällde men vid ryttar fel så blev första rundan kass men de gick bättre andra rundan.
Som Rening/workingcowhorse häst så väntade han bara på order från mig att slänga in en slidestopp.... hmm... konstigt matte säger inget???....
Jag är nöjd med att han gick så fint och skötte sig som en klasshäst ska göra.
En del tycker nog de borde vara straffbart att använda den fina hästen till detta men de är bra om dom får göra nått annat ibland allafall så dom inte blir för enformiga.

Grattis Till ERIK som vann!! sin ena klass.

delvis kl*

Nu hör ju inte jag till de som inte är nöjd med helgen...( då helgen resulterade i guld i båda klasserna jag red) dock kommer mina åsikter här.
Kan hålla med om att två domare vore trevligt. Tycker dock att denne gjorde sitt jobb bra, Mönster och banor av hög klass och svårighetsgrad, " orasistisk" rent rasmässigt, dömde enligt mig bort iallafall några "dåliga, otaktmässiga, nertagna" gångarter osv. Skulle dock inte vilja gå ner till lägre billigare nivå på domare då jag anser att utländska ofatst lägger mer avancerade mönster och ofta är mer med i det nya.

Det jag däremot vänder mig mot med tävlingen är valet av anläggning. Lite liten läktare, dåliga parkeringsmöjligheter och i allmänhet lite "nergången" anläggning. Svårt att få toppen att vilja tävla här när de är vana vid anläggningar som strömsholm,bökeberg osv.

Men som vanligt bra arrangerat av SWR i största allmänhet. (funktionärer,sekretareat,stallar ):bow:

Vänder mig dock som jag tidigare sagt i andra trådar starkt EMOT kval på plats då det blir många klasser för många hästar om inte ryttarna väljer så de inte startar allt de egentligen skulle vilja. Som det blev nu så genomfördes kvalen helt utan nytta då iprincip alla ryttare gick vidare i alla klasser. Något jag kan anse konstigt är att ryttare som tagit på två händer eller på annat sätt egentligen inte kvalat in fick vara med i final ändå. Detta är inte vänt mot ngn enskild skall påpekas utan i största allmänhet. Ngn lösning på problemet har jag dock inte idag.

Glädjen hos vinnarna är absolut inte ngt man kan klandra vare sig wras eller arrangerande klubb för. Jag var iallafall otroligt nöjd med mina placeringar och hoppas att det märktes !

Givetvis kan man inte klandra wras eller swr för att medaljörerna inte verkade så glada, och det var inte det jag menade heller. ;)

Men då är frågan hur dyrt det blir med 2 utländska domare? Jag har ingen aning om vad det kostar, men borde det inte vara värt pengarna när det, som sagt, ändå är SM det handlar om? Sen är det ju givetvis svårt för mig att göra en bedömning på hur det gick för de andra i pleasure, speciellt dom som var besvikna över att de inte fick/bättre placering, eftersom jag koncentrerade mig på att rida själv! :laugh:

En annan liten fråga, ang trail! (Både till dig, som har tävlat mycket mer än mig och alla andra)
Ska ritter där angiven gångart hölls hela tiden alltid premieras framför ritter där avbrott skedde, även om ritten där gångarten hölls i övrigt var ganska.... katastrofal? Lägger domaren stor vikt vid bibehållen gångart?

Grattis till alla som vann o placerade sig bra. Grymt skoj!!!!!

Jag håller med Erik att det var en dålig anläggning men bra arr. SWR är duktiga. Tycker att det är trist att man inte har två domare. Håller med om att två duktiga svenska domare skulle vara fint.

Vem vann plesuren??? Skulle vara väldigt skoj att få veta:-)

Givetvis kan man inte klandra wras eller swr för att medaljörerna inte verkade så glada, och det var inte det jag menade heller. ;)

Men då är frågan hur dyrt det blir med 2 utländska domare? Jag har ingen aning om vad det kostar, men borde det inte vara värt pengarna när det, som sagt, ändå är SM det handlar om? Sen är det ju givetvis svårt för mig att göra en bedömning på hur det gick för de andra i pleasure, speciellt dom som var besvikna över att de inte fick/bättre placering, eftersom jag koncentrerade mig på att rida själv! :laugh:

En annan liten fråga, ang trail! (Både till dig, som har tävlat mycket mer än mig och alla andra)
Ska ritter där angiven gångart hölls hela tiden alltid premieras framför ritter där avbrott skedde, även om ritten där gångarten hölls i övrigt var ganska.... katastrofal? Lägger domaren stor vikt vid bibehållen gångart?

Ja prisfrågan på domare är ju mest upp till de tävlande då det är vi som får stå föör kostnaderna, hur mycket kan vi tänka oss att lägga ut /klass?

Ang. trailen så skall självklart peneltys delas ut för avbrott i gångart men du kan ju plussa ngn annan stans mer än en annan som höll gångarten gjorde. varje hinder bedöms för sig med peneltys och bedömningspoäöng. du kan alltså få ex. en penelty för islag i en bom i en galoppserie samtidigt som du får en halv pluss i bedömningspoäng för att det ser trevligt ut. eller i fallet d beskriver så får du ex. -1 penelty för ett avbrott och sen antingen plus eller minus i bedömningspoäng beroende på hur det ser ut. en annan ryttare som håller gångarten men har fyra stora islag kan ex. få -4 för dem och -1 i bedömningspoäng för att det ser flängigt,ryckigt eller ojämnt ut. är du med?
/E

Im with ya!

Det var många som tyckte att placeringarna i trailen borde sett lite annorlunda ut, men va fan. Är det en bedömningssport så är det :) Jag är grymt nöjd med min trailrunda och jag ska försöka tänka på det, och känslan efteråt, snarare än placeringen!

Im with ya!

Det var många som tyckte att placeringarna i trailen borde sett lite annorlunda ut, men va fan. Är det en bedömningssport så är det :) Jag är grymt nöjd med min trailrunda och jag ska försöka tänka på det, och känslan efteråt, snarare än placeringen!

Det var ju kul att höra att det borde sett annorlunda ut, underbart det kännns ...:( nej jag tror jag litar på en proffesionell domare istället för folks prat.:grin:

Jag missade när du red. Men jag såg dina fina medaljer grattis!

Nicole

Liknande trådar

Hoppning Det kan vara jag som fattar ovanligt trögt :-) Men hur och på vilka tävlingar kan man kvala till detta? Det gäller en d-ponny och...
Svar
1
· Visningar
1 532
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 319
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Eftersom jag hyrt alla mina boenden, har boräntor inte varit så relevant. Men nu kanske det blir det och jag är nyfiken på vad ni tror...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 410
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka