Slutat rida på pessoa!

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har ridit min kallblodstravare på pessoa i flera år, mest föratt jag har varit lite feg tror jag, om jag ska vara ärlig. Fast jag har tyckt att han har gått bra på det, och den förra ägaren sa att hon aldrig skulle rida honom "på något annat bett".. Men nu, efter 4 år, och lite klagomål från bukare, bytte jag, hipp som happ, utan att tänka så mycket, till något av det mildaste.. Ett vanligt ganska tjockt tränsbett som jag hade liggandes på en hylla. Och nu kan jag inte fatta hur jag var så dum. Men nu är jag så glad, lycklig(!) över att jag vågade, och herregud vad bra det går! Happiness! :rofl: Tack alla bukare som klagar på pessoabett och fick mig att inse :love:

Sv: Slutat rida på pessoa!

Grattis! :banana:

Själv har jag aldrig någonsin ridit på nåt skarpare än tränsbett. Kommer inte göra det heller :)

Förresten är det dubbelt så bra att inse att man har gjort fel, än att behålla sin stolthet, fastän motargumenten är överväldigande. Alltså gjorde du helt rätt! Alla borde göra som du, istället för att fortsätta tjata om att det "funkar på deras häst", fast bettet är totalt ologiskt för hästen.

Jag insåg också mitt misstag, eller vad man ska säga men jag behövde jag något att byta ut det med (min häst är/var ganska osamarbetsvillig i munnen), tränsbetten hände det ingenting med, hon var fortfarande för stark men så provade jag ett jaktbett (kimblewick) och hon går som en dröm! :love: Hon har aldrig gillat ett bett som det. Men självklart så strävar jag efter att kunna rida henne på tränsbett i dressyren och kunna tävla henne någon gång i dressyren, men för det behövs nog mer muskler på min lilla kicka.

Grattis!

mm. har ridit min på det EN gång.. aldrig mer sen har jag ridit andras hästar på skarpare men inte mina egan :)

Härligt! :D

Skulle aldrig sätta pessoa på min eller andras hästar, men har ridit på det några enstaka gånger när jag ridit någon annans häst och den är vand vid det. Kan ju inte byta bett och hålla på att tjafsa med ägarna för att rida en gång, liksom..

Angående ''skarpare'' bett har jag inget emot dem om de används rätt. Jag längtar tills jag och Crow är tillräckligt duktiga för att ha stångbett, men det lär dröja länge än:P

Men pessoa är ju bara..förvirrande.

Härligt härligt att det gick så bra med vanligt tränsbett! Gratulerar!! Alltid härligt när man gör framsteg, oavsett om det är en utrustningsdetalj eller om det är ridningen som går framåt :)

Har du två delat eller helt kimblewick?

Äntligen går det fram till någon! :bow:

Hej, håller med!

Dock har jag använt pessoa med delta på min häst 3-4 ggr när jag köpte henne för 8 årsedan när vi red ut. Var mest för att hon stack när hon ville då. Som sagt la hon av med det snabbt och jag bytte till tre-delat tränsbett. Fungerar utmärkt och hon är mycket mer lydig nu än när jag köpte henne för 8 årsedan.

Det är ju lixom inte ett "ridbart" bett. Mer "stopp" bett i så fall...

Må väl

Men pessoa är ju bara..förvirrande.

KUnde inte förklara det bättre :bow: :bow: :bow:

Ridit med pessoa på en häst för flera år sedan, jag visste knappt vad det var för något då. Och ägaren sa att jag skulle rida med det så jag bara "Ok, visst"
I dagsläget så undviker jag helst pessoa.

Om jag ska använda "skarpa" bett så håller jag mig till halvstång eller vanlig stång. Fast självklart ska man kunna rida vilken häst som helst på ett "milt" bett.

Fast så länge man har en fin hand så spelar det mig ingen roll på vilket bett man rider. Förutsatt pessoa då :D

Grattis! Tillhör också dem som insett sitt misstag:banana:

jag tycker det är starkt att du vågar erkänna att du hade fel, är inte det lättaste jämt :grin:. Jag har själv aldrig ridit på pessoa, det starkaste jag ridit på är tre delat, och jag tkr att man ska försöka rida på så snällt bett som möjligt. eftersom jag aldrig ridit på pessoa själv, vet jag inte hur starkt det är i jämförelse med de andra betten men verkar vara många som kankse tycker att hästen böjer på nacken när de pessoat och att det är ju bra :crazy:.

jag tycker att det är bra att inse att man inte behöver rida på skarpa bett, min chef säger alltid att om han har en ryttare som inte kan rida hästarna på ett vanligt bett hittar han någon som kan det.
hos honom rider vi alltid på enkelt bett, fast en gång fick vi in en ny häst med stora sår i munen så jag red honom på hackamore tills dess att det hade läckt.

rider även in mina hästar i grimma och tyglar det lär dem att lysna efter vikthjälperna och inte tygeltagen, villket leder tii fina mjuka munnar;)

Härligt och grattis!!! :)

När jag köpte min häst anv jag i början delat gummiklätt pelam ibland. När jag red ut eller hoppade.
Tyckte dock att han blev jättetråkig i munnen efter ett tag och bestämde mig för att lära mig rida honom rätt istället :)
Nu rider jag honom på tredelat tränsbett cohd et funkar sååå bra. Han är mycket trevligare i munnen och jag har lärt mig var knapparna sitter ;)

Går han inte bra, hänger det på mig och min ridning.
Fast det är klart, ibland är han på urdåligt humör och då funkar inget :D

nu kan ja säga, de har ja me, förstog de va bettet de va fel på. så nu e de slut på pessoa :D

Grattis! :)

Pessoa skulle kunna vara ett riktigt trevligt bett mycket likt ett jaktkandar eller ett pelham; saken är den att folk GLÖMMER SÄTTA PÅ EN CURB (kindkedja) på pessoat... Det är DET som gör det FÖRVIRRANDE (som någon mycket bra uttryckte det tidigare) för häst och ryttare!

Alla stångbett ska ridas med någon typ av kindkedja...

:bump:

jo det är ju bra :) tror det är svårt att lära om att bli känsligare munnen om de har gått med skarpt bett lr blivit ridna med hård hand en längre tid. Jag har en ridtravare som blivit travtränad förut och han springer ju bara fortare om man försöker bromsa han med tyglarna, så då får man rida med vikten och sätet :laugh: När jag rider använder jag nog inte bettet så mkt vi har ett tre delat ett vanligt tränsbett och ett rakt gummibett åt han och vi brukar rida på lite olika bett. Har även ridit i repgrimma på banan och skrittat ut barbacka i grimma en gång :D

använder pessoa i hoppning.
detta pga av att båda hästarna får panik av pelham.
blev jätteglad när jag såg att dom sålde 3-delade pessoabett!
Så det blir ju inte samma brytpunkt i munnen som det omtalade 2-delade pessoat.

Annars rids dom på vanliga 3-delade bett då dom tävlas i dressyr också :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Utrustning Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över. Han är en...
Svar
19
· Visningar
9 433
Senast: Springsteen
·
Hästvård Har en "ny" häst (har haft henne i över ett år). Bytte till mig denna häst & börjar nu fundera på om något är fel på hästen...
Svar
1
· Visningar
1 386
Senast: tessiem
·
Dressyr har sökt i lite trådar men hittar inte riktigt det jag söker. har precis börjat vänja in min känsiga herre på kandar och vi börjar...
Svar
5
· Visningar
2 172
Senast: exclusivef
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur