Slutat bajsa under ryttare

Diabetikern

Trådstartare
Ja som rubriken säger. Jag är nu inne på häst nummer 3 som slutat bajsa när ryttare dvs jag kommer upp.

Vad tusan gör jag för fel? Nya hästen gjorde det i början men har nu slutat. Tränaren bara skrattade åt mig när förra hästen bajsade i slutet av passet och jag öste över beröm.

Har ni någon erfarenhet över detta?

Ja som rubriken säger. Jag är nu inne på häst nummer 3 som slutat bajsa när ryttare dvs jag kommer upp.

Vad tusan gör jag för fel? Nya hästen gjorde det i början men har nu slutat. Tränaren bara skrattade åt mig när förra hästen bajsade i slutet av passet och jag öste över beröm.

Min första ponny bajsade på samma ställe några hundra meter från stallet varje ridtur. Sen bajsade han sällan igen.
Kan du ha någon typ av rutin som gör att hästarna bajsar innan du sitter upp?
Alternativt att det är något i ridningen som gör att de inte vill?

Det är väl bara bra? Min unghäst bajsade en hel del i början när jag hade henne, upplevde det som att hon var lite nervös under våra uteritter och magen gärna kom igång, men nu när hon är trygg under uteritterna bajsar hon sällan. Skönt att slippa hoppa av och sparka undan! Inte heller min äldre häst gör det utan bajsar nästan alltid när vi kommit tillbaka till stallet igen.

Om de tvingas gå medan de är på toaletten kan de tycka att det är såpass obehagligt att de håller sig.
Behöver aldrig gå och göra ifrån sig samtidigt. :)

Behöver inte vara ett problem men så fort sadeln kommer på så slutar de bajsa. En av hästarna måste jag på tävling sadla av och lasta för annars går hon och kniper.

Japp de släpps in i box före ridning och då kissas det hejvilt och ska vi iväg med transport blir det ett antal pluttar i omgångar men slutat helt.
Jag börjar ju fundera när häst nummer tre slutar med detta efter någon månad hos mig :D

Behöver aldrig gå och göra ifrån sig samtidigt. :)

Behöver inte vara ett problem men så fort sadeln kommer på så slutar de bajsa. En av hästarna måste jag på tävling sadla av och lasta för annars går hon och kniper.

Japp de släpps in i box före ridning och då kissas det hejvilt och ska vi iväg med transport blir det ett antal pluttar i omgångar men slutat helt.
Jag börjar ju fundera när häst nummer tre slutar med detta efter någon månad hos mig :D

För hårt spänd sadelgjord om du måste ta av sadeln också?

Nope. Sadeln sitter bra så behöver inte dra sadeln gjorden nämnvärt. :)

Min nästa gissning hade nog varit sadelns passform. De behöver ju "krumma" med ryggen för att bajsa, det kanske är obehagligt med sadel?
Annars har jag ingen aning, men det känns ju inte riktigt normalt att inte vilja bajsa med ryttare så till den gräns att hästen går och håller sig och du måste sitta av...

All utrustning passar de hästar jag haft. Aldrig något problem. När vi varit ute på långturer har det hänt. Haft den ena hästen i snart 10 år och det kanske är 6 ggr hon bajsat under ryttare.

Jag har heller ingen aning om varför de slutar bajsa under ryttare när de varit hos mig. Kan inte komma på någon orsak heller

@Diabetikern fattar inte riktigt vad problemet är ? Vad menar du att "vad gör jag för fel" ?

Många hästar bajsar inte under ridpass eller allmänt under loppet av 60+ minuter ? Om de bajsade en gång i timman skulle det innebära typ 10-12 högar i boxen på en natt tex för många hästar som står uppstallade och det sker ju inte ?

Vad menar du med att du skulle göra något fel? Det är väl inget självändamål att hästen ska bajsa när man rider..? :confused:

Udda frågeställning minsann :D Min ena häst bajsar aldrig från det att jag hämtar henne i lösdriften till det jag släpper ut henne igen. Hon brukar bajsa före och efter om hon behöver.

Mycket sällan min andra häst gör något heller, han kan stanna och kissa ibland om han glömt kissa före men sällar bajsar.
Praktiskt, så slipper man ta upp efter dom på ridbana och dylikt.

Ett kort tag hade jag en häst som alltid lyckades bajsa vid någons gårdsinfart varenda ridtur, mycket besvärligt.

Måste det vara något fel? Min häst bajsar typ aldrig när jag rider, longerar eller motionerar. Har aldrig tänkt att det är något konstigt med det. Hon bajsar oftast på gången när jag gör iordning, innan och efter.
Samma här, min häst bajsar väldigt sällan när jag rider. Mycket praktiskt tycker jag, speciellt när jag rider i ridhus eller paddock (=slipper mocka). Bajsar när man rider ut ibland, men det beror helt på. Heller aldrig tänkt på det, däremot brukar min häst kissa efter hårdare träningspass.

Bara njuuut!
Våd kan lätt baja 4-5 ggr under ett pass i ridhuset, speciellt om vi hoppar för det är såååå kul och han blir så taggad. Han har lyckats skita mitt i hoppet några gånger vilket resulterat i att det ligger :turd:-bollar på bommarna sen :wtf:
När jag ridit klart (eller tömkört eller longerat) så gäller det att vara snabb att få in honom i boxen då han blir akut kissenödig av fysisk aktivitet och inte har några större problem med att lätta på trycket på gången :p Vid längre pass eller långturer kan han kissa med mig på ryggen. På tävling som drar ut på tiden pga väntetid mellan klasser brukar jag hoppa av och gå med honom till nån gräsig plats så han får kissa av sig :D
Idag red jag på morgonen, släppte in honom i boxen direkt där han kissade rejält. 30 min senare var det dags igen (stod inne och väntade på hovslagaren), halvvägs inne i skoningen släppte han på trycket i gången, in i boxen med honom och han kissade lite till :p Inge fel på kisseriet där inte ;)

Vad glad jag skulle bli om min gav sjutton i att bajsa. :cool:
Min bajsar oftast på gången innan ridning samt 1-3 ggr under ridpasset. Kissar utan problem också, men oftast på gången efter passet de gånger hon gör det i samband med ridning.

@KrullTroll och om man ska "analysera/problematisera" utifrån TS tråd och din reflektion om "inga problem med kisseriet där"... ;)

Problem med kisseriet tar sig inte sällan uttryck i att hästarna kissar inom kortare intervaller /kissar små mängder ofta. :D

Skämt åsido och utifrån TS fråga : det är ju inget ovanligt att hästar inte bajsar så ofta under ridning och ännu vanligare att de inte kissar under ridning ...

Senast ändrad:
Vad menar du med att du skulle göra något fel? Det är väl inget självändamål att hästen ska bajsa när man rider..? :confused:

Kanske inte formulerade mig riktigt rätt. Mitt sto som jag haft nu i 10 år har nästan aldrig gjort ifrån sig under ryttare/under arbete inget konstigt. Dock har det gått så långt att jag måste mellan klasserna på tävling lasta henne och ta av utrustning och hoppas hon gör ifrån sig. Bajsar ett flertal ggr på gången och i transporten.

Nu har jag häst nummer 3 som när hon kom bajsade flera ggr under ryttare men har nu slutat med detta. Hon är riden av andra innan mig och då alltid släppt när det har behövts.

Kräver jag mer som ryttare som gör att de inte bajsar? Har lugna väl genomjobbade hästar efter pass men nu oavsett hur mycket det taggas till så uteblir bajseriet under ryttare.

Hästarna mår bra detta är bara en reflektion jag gjort nu när jag fått det så tydligt visat :D

Detta är alltså ingenting jag är direkt orolig över utan mer nyfiken :D

Min bajsar bara när han blir nervös. aldrig annars under ryttare och väldigt sällan i gången. Om det är mycket liv utanför stallet kan det bli någon hög och när man kör fram transporten , då blir han exalterad .

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 871
Senast: super
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30