Sluta sparka i boxen!

M

Moja

Min ponny har ett evigt sparkande i boxdörren!
Jag säger åt honom men han fortsätter.
Hur ska jag göra för att få honom att sluta?
Någon som har något bra tips? :d

Sv: Sluta sparka i boxen!

Sparkar han kanske för att få uppmärksamhet? Då är ju det värsta du kan göra att ge honom det :P

Ja kanske, Ska jag då bara strunta i honom?!

När gör han det? Ex om han bara gör det för att han vill ha uppmärksamhet eller om det kan vara tecken på beteendestörning.

Många hästar i stallet där jag står sparkar och lever om vid fodring. Det enda som fungerar i vårat stall är att vänta med att ge mat tills de slutat. Jag gör så att jag står utanför helt tyst och lugnt tills hästen i fråga slutar och vänder huvudet bort från mig, då öppnar jag snabbt dörren och ger mat. När de väl lärt sig att de inte får mat förrän de tittar bort så kan man utöka tiden man vill att de skall titta bort. Fungerar jättebra. Varför jag valt att belöna när de vänder bort huvudet är för att jag tror att det är bäst att belöna SAMMA beteende varje gång, lättare för hästen att förstå. Men det kunde lika gärna vara att jag belönar när hästen gör något annat.

Tyvärr så kommer beteendet tillbaks så fort någon annan fodrat som inte gör likadant :(

Tror att det är så att folk tycker att det är jobbigt och stressande när hästarna sparkar och lever om vid fodring. Då ger man gärna hästarna mat så fort som möjligt för att de skall sluta, MEN det gör ju att vi omedvetet belönar hästarna till att sparka och leva om. Förstår ni hur jag tänker :p

Mitt tips är alltså (OM det är vid fodring) att vänta med att fodra tills hästen gör det du vill att den skall göra, men be den INTE utan vänta tills den kommer på själv vad den skall göra (det skall alltså vara något superenkelt).

Lycka till!!

Sätt upp något dämpande material på boxdörren och sluta ge honom uppmärksahemt när han sparkar. Ignorera honom och beröm istället så fort han slutar.

Min ponny har ett evigt sparkande i boxdörren!
Jag säger åt honom men han fortsätter.
Hur ska jag göra för att få honom att sluta?
Någon som har något bra tips? :d

hm..hur mycket står han inne/går ute i hagen?

det kan inte vara så att han har tråkigt, eller har överskotts energi?

halshugg mig nu inte, men jag ser så många hästar som bara är ute i några timmar (om ens det) och sen står dom bara inne resten av dagen.
att dom tillpåköpet fodras upp över örona med energi-rikt foder gör ju inte saken bättre..

men ja, ta inte illa upp, var bara tvungen att spotta lite grodor :o

kanske det skulle hjälpa med en sån dära leksak, typ boll eller liknande, i boxen?:bump:

Om hästen väntar på mat (eller godis, eller uppmärksamhet) är det svårt att få den att förstå om jag bara står och snackar i stallgången och ignorerar honom. I vårt stall fodrar jag och jag kan inte vara istallet före fodring om jag inte håller på med något som de vet att jag ska göra innan fodring, annars är det ett himla liv och man får bli riktigt sträng för att få dem att sluta. Jag väljer att gå någon annanstans och prata eller vad jag nu gör om jag inte fodrar eller rider.

Hejsan, tack för alla svar. Det gäller främst vid fodring men också när jag borstar honom i boxen.
Dom står ute från ca 8 på morgonen till 9 på kvällen.
Vid fint väder står dom ute dygnet runt!

Hästar är utegångs djur. Eftersom han är van att ibland vara ute hela dygnet, varför inte alltid låta honom vara ute dygnet runt.
Tror sparkandet beror dels på att han vill ha uppmärksamhet samt att han är missnöjd med något (kankse av att han är inne).

Så strunta i honom när han sparkar, om du är utanför boxen.

Hästarna försöker ofta kommunisera med oss, det gäller bara att försöka förstå vad dom vill. Själv lärde jag mig (efter ca 8år med min häst) att han hatade att ha täcke på sig, oavsett hur kallt det var. han visade det genom att bita sönder bogspännena. enda gången han inte gjorde det var när det ösregnade så han belv blöt för då spände han sig och fick ont i ryggen. han gick ute året om

Många hästar i stallet där jag står sparkar och lever om vid fodring. Det enda som fungerar i vårat stall är att vänta med att ge mat tills de slutat. Jag gör så att jag står utanför helt tyst och lugnt tills hästen i fråga slutar och vänder huvudet bort från mig, då öppnar jag snabbt dörren och ger mat. När de väl lärt sig att de inte får mat förrän de tittar bort så kan man utöka tiden man vill att de skall titta bort. Fungerar jättebra. Varför jag valt att belöna när de vänder bort huvudet är för att jag tror att det är bäst att belöna SAMMA beteende varje gång, lättare för hästen att förstå. Men det kunde lika gärna vara att jag belönar när hästen gör något annat.

Tyvärr så kommer beteendet tillbaks så fort någon annan fodrat som inte gör likadant :(

Tror att det är så att folk tycker att det är jobbigt och stressande när hästarna sparkar och lever om vid fodring. Då ger man gärna hästarna mat så fort som möjligt för att de skall sluta, MEN det gör ju att vi omedvetet belönar hästarna till att sparka och leva om. Förstår ni hur jag tänker :p

Mitt tips är alltså (OM det är vid fodring) att vänta med att fodra tills hästen gör det du vill att den skall göra, men be den INTE utan vänta tills den kommer på själv vad den skall göra (det skall alltså vara något superenkelt).

Lycka till!!

Håller med helt och hållet!

Jag hade en häst som bankade fruktansvärt mycket vid kraftfodring. Jag lärde honom att han inte fick kraften innan han åt hö på detta sättet. Bara väntade ut honom. Det tog ett tag första gången men sen gick det ganska snabbt. Fast han var lite lurig, om han hade hö i munnen när han fick kraften så kunde han ju inte äta direkt så han försökte luras genom att sätta ner huvudet till höet och gapa, men han tog inget!!

Men som sagt så börjar dom lätt med bankandet igen om det är någon som uppmuntrar det genom att fodra när dom bankar.

ge hö! enkelt och fint, hö blir det inte för mkt med :angel:

Jag fick hem ett sto som lärt sig att "om man sparkar i väggen kommer matte med mat"... Hon gjorde även så hos mig men effekten var att hon åkte ut i en trist grushage och fick vänta på sin mat tills de andra ätit och blivit utledda. Hon slutade rätt omgående med sitt beteende...stod som ett ljus och väntade på sitt käk;)

Hejsan, tack för alla svar. Det gäller främst vid fodring men också när jag borstar honom i boxen.
Dom står ute från ca 8 på morgonen till 9 på kvällen.
Vid fint väder står dom ute dygnet runt!

Puuh, härligt att höra :bow:
nu blev jag glad :)

men hum...hoppas det löser sig på bästa sätt, ser att du fått många bra tips :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
807
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar