Många hästar i stallet där jag står sparkar och lever om vid fodring. Det enda som fungerar i vårat stall är att vänta med att ge mat tills de slutat. Jag gör så att jag står utanför helt tyst och lugnt tills hästen i fråga slutar och vänder huvudet bort från mig, då öppnar jag snabbt dörren och ger mat. När de väl lärt sig att de inte får mat förrän de tittar bort så kan man utöka tiden man vill att de skall titta bort. Fungerar jättebra. Varför jag valt att belöna när de vänder bort huvudet är för att jag tror att det är bäst att belöna SAMMA beteende varje gång, lättare för hästen att förstå. Men det kunde lika gärna vara att jag belönar när hästen gör något annat.
Tyvärr så kommer beteendet tillbaks så fort någon annan fodrat som inte gör likadant
Tror att det är så att folk tycker att det är jobbigt och stressande när hästarna sparkar och lever om vid fodring. Då ger man gärna hästarna mat så fort som möjligt för att de skall sluta, MEN det gör ju att vi omedvetet belönar hästarna till att sparka och leva om. Förstår ni hur jag tänker
Mitt tips är alltså (OM det är vid fodring) att vänta med att fodra tills hästen gör det du vill att den skall göra, men be den INTE utan vänta tills den kommer på själv vad den skall göra (det skall alltså vara något superenkelt).
Lycka till!!