Sluta skälla, hur?

Zoya

Trådstartare
Vår granne har en mycket irriterande byracka - en sådan där 100-korsning från spanien som inhen vet vad det är för raser i. Svartvit med lång rygg och korta ben. I storlek som en basset typ men smäckrare.

Nåväl... denna hund har den trevliga vanan att stå och göra utfall mot vårt staket och skälla oavbrutet (gällt äckligt skall) när våra hundar är ute. Den slutar inte förrän antingen våra hundar går in eller att ägarna till hunden plockar in den - vilket de oftast gör för de skäms väldigt för sin hunds beteende.
Nu är det ju tyvärr så att denna hunden skäller ju inte bara på våra hundar utan även på oss om vi går ut :crazy:

Hunden är helt klart rädd - det är nog därför den beter sig som den gör. I början när vi flyttade in så tyckte vi att det var en br aidé att låta våra hundar träffas utanför staketet så det kanske blir mer avslappnat. Grannhunden stack till skogs så fort min tik gjorde en lekinvit så där sprack hela den biten.

Kan tilläggas att mina hundar bara tittar på deras hund (ungefär som den vore dum i huvudet :p ) när den håller på och gör ingenting tillbaka.

Men situationen är ju ganska ohållbar känner jag (och även grannarna tror jag som inte vågar ha sin hund vara ute längre eftersom hon beter sig så...). Jag är så trött på det där äckliga skällandet så jag snart spyr...
De är trevliga och vill väl men är nog inte så kunniga inom hund - de frågade mig vad de skulle göra för att få henne att sluta skälla så.

Jag som har en ras som väldigt sällan skäller kände att det stod ganska still i huvudet...

Så vad säger ni? Är enda vettiga att bygga ett tätt staket mot dem så hunden inte ser oss :crazy:

Sv: Sluta skälla, hur?

Sådär var våran schäfer också. Inte just mot staket, men om det kom folk på gården. Han bjäbbar fortfarande på så man blir galen ibland, men det är helt klart bättre. Vi provade med anti-skällhalsband, men han bara fnös första gången och brydde sig inte ett dugg att han hade halsbandet på sig. Be grannarna vara ute med hunden, och leka med den. Så brukar vi göra när vi vet att det kommer folk, då går vi ut och kastar boll eller gömmer något, så att han blir så upptagen med det att han inte har tid att springa fram och skälla. Om han har hittat bollen och kommer och skäller, så går vi och möter honom och kastar iväg den igen, och igen, tills han är så trött så att han helt enkelt inte orkar bry sig om att skälla, DÅ får han hälsa och får massa beröm.

Våran hund har blivit mycket bättre sedan vi började göra så, för att säga åt honom att vara tyst var lönlöst. Han MÅSTE liksom skälla, fast han vet att han gör fel, så det var det enda som fungerade på honom. Nu kanske det inte fungerar på alla hundar, men det kanske är värt ett försök.. :idea: Om ägarna aktiverar henne och håller henne sysselsatt så hamnar era hundar i bakgrunden och då kanske det inte är lika kul efter ett tag..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 019
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 527
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 506
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka