Sluta satsa och bli skogsmulle?

V

Venezuelas

Har haft min skörhäst i 2½ månad ungefär.
Ägaren har fått tvillingar och kunde först inte komma upp på han och sen ridförbud efter kjesarsnitt(stavning?).

Nu har hon smått börjar rida igen.
Väldigt skönt för mig eftersom han står en bit bort..

Men nunär de blir mindre dagar att träna på, ska jag fortsätta träna på i samma anda som förut, med mål om en stadig form i skritt och trav eller ska jag ägna mig åt skogsridning?

Kommer antagligen välja en linje på gymnasiumet nästa år som gör att jag måste flytta, och då kommer jag lämnar jag ju hästen.

Det är ju så att han är inte rätt häst för mig att utvecklas på, han har inte de som behövs..
¨
Men den tiden som är kvar, ska jag fortsätta att nå målet eller?

Nån som vart med om liknande val eller så? Hur gjorde ni?
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

Det är en lite lätt dum fråga tycker jag! Om man inte tycker det är kul att rida dressyr/hoppning och tycker det är roligare i skogen så välj skogen. ´Blir aldrig bra resultat om man tragglar med nåt som känns jobbigt och onödigt. men du kan ju tänka som så att nästa ryttare får ta över det du har lagt ner på hästen.

Jag (16 år gammal) har valt mellan att flytta till skåne och gå på bollerup, sälja min unghäst, flyttta ifrån familjens nybyggda stall ELLER stanna hemma och bo här och gå samhäll och få en till häst. jag valde det sistnämda men det va väldigt lockande att åka dit!
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

De är ju det att jag gillar både hoppning å dressyr, men han funkar inte på ridbanan, han blir tung och seg osv, rider gärna dressyr på ängar eller liknande, där det är mer energi i han.

Hoppning tycker han är läskigt..

Och när jag slutar hos honom så kommer han ju inte hållas igång lika mkt som när både ägare och jag rider..

Jag har bestämt mig för att flytta om jag kommer in.. Så det väljer jag inte mellan, bara de om jag ska försöka få han gå i en stadig form..
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

jag skulle satsa på att ha roligt tillsamans med hästen...:rofl: visst kan man sätta upp mål, men det kanske inte känns så jätte motiverande när du kanske ska sluta riden hästen. Bara för att man rider i skogen så behöver det inte innebära "busridning" utan att man tränar formen och många dressyrövingar så som öppna, sluta osv.:bump:

jag skulle ha kvar målen om jag kände mig motiverad till att göra det och att det kände smeningsfullt:idea:
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

Det är ju motiveringen man tappar..

Busrider aldrig, vill alltid få ut nånting av varje ridpass, dvs. ha ett litet mål med varje dag :)
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

Jag förstår inte varför det skulle vara någon motsatts i det hela... Varför kan man inte rida en häst med målet att den skall gå i rätt form även om man skogsmullar??

Varför rider man en häst i rätt form??? Är det för ryttaren??.... Är det för att alla säger att det skall vara så?? Är det för att man som ryttare skall utvecklas?? Varför är den rätta formen viktig?

Jag är skolad i den uppfattningen att anledningen till att man rider hästen i rätt form är att det stärker hästen att klara uppgiften som ridhäst.. Rätt form är grunden till vidare utveckling/skolning av hästen.
Hästen måste lära sig att fördela sin vikt på ett annorlunda sätt om den skall fungera optimalt som ridhäst. För att den skall vara rätt balanserad och förberedd för de övningar jag som ryttar vill att den skall göra. Och för att den i en förlängning inte skall slitas onödigt mycket av sitt arbete.

Alltså ser jag ingen motsatts i det... Skogsmulla och ha så kul du kan med hästen. Rid i skog och mark... men ha den rätta formen som mål även om du är ute i skogen.
Dessutom kommer den rätta formen oftast betydligt lättare om du rider hästen i terräng än på ridbanan.
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

Tror du förklara allt i varför jag har målet om en någolunda stadig form.
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

Venezuelas skrev:
Tror du förklara allt i varför jag har målet om en någolunda stadig form.

Ja men då är ju saken solklar :) eller hur? Man söker den rätta formen för hästen skull... och då borde ju motivationen finnas...

Att du sen inte är inblandad i denna hästs träning längre fram innebär ju inte att ditt jobb är bortkastat..... åtminstonde inte om man ser till hästen.
Rid och ha kul med hästens bästa för ögonen alltså....
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

Du har en poäng :)

Ska försöka träna vidare då..
 
Sv: Sluta satsa och bli skogsmulle?

skogsmulle skulle ju jag valt men du kan fortfarande ha ett mål om fst fomrm i skritt och traven och så kanske ett litet natur hinder?? :angel: :D

lycka till i villet fall som hälst :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 600
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 200
Senast: Emelei
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp