Sluta rida :(

L

lillen123

Har bestämt mig för att sluta rida pga osämja i stallet och med mor min.

Jag är 20 år och bor hemma(eftersom jag pluggar) hos min mor på en hästgård. Har 5 hästar hemma som jag tidigare skött om och tävlat tillsammans med min mamma.

Men de blir mycket bråk i stallet mellan mig yngre syster(12år ). Små tjaffs som oftast handlar om att hon inte tar undan saker efter sig och håller på med mobilen, och jag är väldigt petig när de gäller stallet och blir sur när de är oordning osv. Till saken hör kanske att min familj inte är den ordningsamma medans jag inte kan leva i oording. Jag och systra mi störs inte så mycket om vårat gräl medans vår moder blir förbannad och säger att hon ska sälja alla djur osv.

Jag blev väldigt ledsen och arg på min mamma när hon sa så och sa de till henne. Kanske inte på de snällaste sättet. såklart blir vi osams.

Jag försökte lösa det med henne några timmar senare men hon tyckte bara att de var dags för mig att flytta hemifrån så min syster och hon kunde ta hand om stallet själva. Vilket gjorde mig ännu mera ledsnare, jag baddom båda två att dra åt helvete då.

Vilket jag fick jätte dåligt samvete av så jag gick och sa förlåt nästa dag. De jag fick till svar från min mamma var ok. Jag framförde också att de kanske var dags för mig att sluta vara i stallet om de skulle bli bråk hela tiden, de jag fick som svar va "va bra".

Jag blir så ledsen hästarna är hela mitt liv och nu är jag inte välkommen i stallet. Hur ska jag kunna sluta rida utan att vela dö. Hur ger man upp om något man älskar? :cry:

Sv: Sluta rida :(

Men kan du inte fortsätta rida någon annanstans? Skaffa medryttarhäst, ta privatlektioner, rida på ridskola?

Men. Jag står inför samma beslut som även inkluderar att sälja min häst, dock inte av samma skäl som du, men väl för att jag insett att jag är talanglös och en värdelös ryttare som aldrig kommer att göra varken mig själv eller andra glad. Har redan nu enorm ångest över hur jag ska klara mig utan det som varit mitt liv sedan 7-årsåldern, men jag tror att det smärtfriaste sättet är att hitta ett annat stort intresse. Jag var själv tidigare enormt musikintresserad och lade varenda öre på att åka runt på närmare 100-tals konserter varje år, men i takt med att mitt ridintresse växte förlorade jag också de där superstora känslorna för musiken som intresse. För två år sedan kunde jag ligga och grina i dagar om en konsert jag sett fram emot blev exempelvis inställd, nu orkar jag knappt åka till Stockholm en gång per halvår för ett gig. Så det går bevisligen att lägga ned stora, livsviktiga intressen utan att må ett dugg dåligt över det.

Men som sagt, kolla om det finns möjlighet att rida någon annanstans först. Jag skulle inte heller stå ut med osämja i stallet i längden, sådant kan ju verkligen ta död på all glädje med hästarna.

De hade varit en smart lösning, men jag har varit tvungen att hjälpa min syster då hon inte riktigt klarar av allt själv i stallet och mamma ej haft tid...

Jo, men nu om du ändå inte ska vara där så kan du ju inte hjälpa henne isf? Alltså borde dom ju kunna lösa det på annat vis? Och isf borde du väl kunna vara där när ingen annan är där :p

Och har din mamma inte tid vem ska då sköta stallet om inte din syster kan göra det själv? Då kan ju lika gärna du göra det då, utan din syster. Så får din syster vara där när din mamma har tid :p

Jo fast de har varit mitt vilkår att hjälpa min syrra för att "hjälpa till hemma" eftersom jag har bott gratis hemma osv. Men hjälper inte jag henne kan mamma ta sig tid att hjälpa syrran.

Och de är bara ridning som hon inte klarar själv, elr hon gör de men för att vara på säkra sidan så har alltid jag varit med henne när hon rider eftersom hon inte är så erfaren och ponnyn är väldigt pigg.

Jag hade gärna skött mig själv och mina saker i stallet men eftersom de är mammas hästar och stall har jag inte mycket att säga till om, och egen häst och betala för att vara där har jag inte råd med..:/

Ni borde kanske diskutera med varandra på vuxen nivå kring hur alla vill ha det?
Du har inte möjlighet att flytta hemifrån? Är man 20 är det ju inte ovanligt att man börjar gå varandra på nerverna tillslut. Tycker absolut inte att du ska sluta med hästarna för att ni inte kommer överens. Det känns som att det är något som borde gå att lösa dessutom. Kanske börjar det bli jobbigt för din mor att du fortfarande bor hemma? Prata med henne om det och om du kanske skulle kunna hjälpa till och underlätta inom hushåll och ekonomi mer? Att du och din syster är olika är väl mest bara att acceptera, även då det blir jobbigt ibland. Men som jag ser det så är din syster ännu bara ett barn och du får då ta mer av den vuxna rollen, framförallt då du har ansvaret för hennes säkerhet i stallet. Försök att inte bråka med henne utan passa på att ha trevligt tillsammans istället?:)

Jag har haft häst med min mamma sedan jag var 11 år. Är idag 24 och min mamma står fortfarande som ägare för min stora häst. Hon är dagligen med mig då hon är sjukskriven och behöver komma hemifrån, och vi har haft bråk och tjafs där hon sagt att hon kommer sälja som resultat. Jag har självklart blivit ledsen, men mest handlar det om att vi bråkar och inte om själva hästen. Till saken är den att jag vet att min mamma aldrig kommer att sälja min häst då han betyder för mycket för henne. Det hela handlar om att vi kommunicerat på ett väldigt dåligt sätt, vilket jag lärt mig med åldern. Det hela handlar om att man bör få upp ögonen för hur man beter sig och agerar, vilket kanske din mamma och vill få dig att göra.

Ta och sätt dig ner och prata med henne på en normal nivå utan att bli arg eller otrevlig och kom fram till en lösning. Att bara ge upp kommer inte hjälpa någon..

Du är säkert välkommen att vara i stallet om du anpassar dig lite bättre till vad din mamma och syster vill.

Framför allt din mamma kanske tycker att det är jättetråkigt att vara i stallet när du och din syrra tjafsar och du kommer med en massa krav på att alla ska lägga ner en massa tid på att hålla stallet i ett skick som behagar dig men som kanske inte är nödvändigt egentligen.

Jag tycker att du låter rätt bortskämd och gnällig och förstår att din mamma reagerar som hon gör.

Jag tänker faktiskt som Svea här.

Du är vuxen, du får bo gratis hos din mamma och tydligen även ha häst där, eller i alla fall ha tillgång till häst. Din enda motprestation är att hjälpa din lillasyster i stallet. Att din mamma ska behöva stå ut med att höra dig, en vuxen dotter, tjafsa med tolvåringen är helt orimligt i mina öron. Det är antagligen jobbigare för henne att lyssna på tjafset än att själv hjälpa sin yngre dotter.

Om du inte klarar av att uppföra dig trevligt och vänligt som vuxet hemmaboende barn, så betyder det att det är dags för dig att flytta och att själv ta ansvar för ditt liv, ditt boende och ditt hästintresse.

Det är under inga omständigheter du som ska få din mamma att uppföra sig så att du trivs, utan det är du som ska anpassa dig. Eller flytta. Så är livet när man blir vuxen.

Ja jag är bortskämd, men de är med all rätt, jag har också slitit i stallet och lagt ner hela mig liv i stallet. Jag har oftast en trevlig attityd och är tacksam över att få bo hemma, även om de är min mammas skyldighet att besörja mig tills jag är 21 eftersom jag pluggar..

Jag och min syster gnäller på varann som alla vanliga syskon, nu retar hon mig eftersom jag inte har rätt att va i stallet tex, så hårt tar vi på våra gräl..

De ända jag är ledsen för, de som får mig att bli ledsen och få mig att sluta rida är att hon tycker att de är BRA att jag lägger av med mitt största intresse. Jag tror att ingen vill höra de. För mig skulle hon lila gärna kunna säga att jag var värdelös på att rida..

Tycker du ska diskutera igenom saken med din mor.
Exakt hur du känner och tycker om hela situationen.
Kom med lite förslag , ni kanske kan vara i stallet olika tider(att du har ansvar för kvällen eller något dylikt?). Att du kanske tar hand om en av hästarna (som din egen?) Ifall ni inte kommer fram till något kanske du ska släppa lite på tyglarna när det gäller ordning och reda , tyvärr:( (man vill ju alltid ha det i sitt stall).
Du kan ju även försöka hitta en foderhäst/medryttarhäst någon annan stanns i närheten. Eller kanske stalla in en av era hästar någon annan stanns, om din mor går med på detta??

Lycka till:):)

Det är dock inte hennes skyldighet att hålla dig med hästar.
Jag kan förstå att hon sa så om det bara är tjaffs hela tiden.
Men ta en ordentligt samtal med henne, tala om att du blev ledsen. Sen är det svårt att ändra på andra, enklare att ändra sig själv o sin egen inställning. Din syster är ett barn o du är vuxen, försök att uppföra dig som det.

Jag har oftast en trevlig attityd och är tacksam över att få bo hemma, även om de är min mammas skyldighet att besörja mig tills jag är 21 eftersom jag pluggar..

Jag och min syster gnäller på varann som alla vanliga syskon, nu retar hon mig eftersom jag inte har rätt att va i stallet tex, så hårt tar vi på våra gräl..

De ända jag är ledsen för, de som får mig att bli ledsen och få mig att sluta rida är att hon tycker att de är BRA att jag lägger av med mitt största intresse.

Ja, och det är enligt min mening helt plågsamt att höra syskon gnälla på varandra, och du är dessutom vuxen. Det kan ju hända att din mamma tycker att det är lika jobbigt som jag tycker. Syskontjafs är heller inget jag associerar med vuxna barn. Det hade varit mer rimligt om din syrra var 12 och du var 10, tex. Frågan var ju inte hur hårt du och din syster tar på era gräl, utan hur hårt din mamma tar dem. Uppenbarligen tycker hon att det är jobbigt, oavsett vad du tycker. Du visar dig faktiskt lite omogen när du upprepar att du och din syster inte tar så hårt på grälen, när du vet att din mamma tycker det är jobbigt.

Kanske börjar din mamma tycka att det vore en bra idé att du själv tog ansvar för att kunna utöva ditt största intresse, om det nu är så stort?

Men det du kan göra är ju att prata med henne som om du vore en vuxen människa. Jag vet att det väldigt ofta är svårt att göra det med just sin mamma, när man själv håller på att bli vuxen, och då är som jag ser det det bästa du kan göra att flytta hemifrån.

Att bo hos sin mamma som vuxen med hänvisning till att hon är försörjningsskyldig, är ju ingen särskilt schysst grund, utan tvärtom något som kan få vilken förälder som helst att känna sig en aning utnyttjad. Särskilt om det vuxna barnet dessutom beter sig barnsligt. Hon är dessutom bara försörjningsskyldig om du studerar på gymnasienivå, vilket de flesta tjugoåringar är klara med.

Jag förstår att din mamma tröttnar när du beter dig som du gör. Varför skulle du sluta rida bara för att din mamma inte håller dig med hästar längre? Min mamma har aldrig hållt mig med hästar men jag har kämpat med att få iallafall vara nära hästar iallafall. Ibland har det varit mycket slit för att ens få klappa på någon annans häst. Börja ta ansvar för ditt eget intresse.
Det är ju inte din mammas ansvar att se till att du ska kunna hålla på med hästar även om hon är försörjningsskyldig.
Är du klar med gymnasiet nu till våren eller har du ytterligae ett år kvar? Jag tycker att det låter som att det är hög tid för att du börjar förbereda dig på att flytta hemifrån och ta ansvar för dig själv.
Du skriver att du bara behöver hjälpa din syster i stallet som motprestation men eftersom du är vuxen så bör du ta delat ansvar om hushållssysslor precis som vilken annnan vuxen som helst. Du är ju inget barn längre även om du råkar gå på gymnaset.

Att be sin mamma dra åt helvete är så illa. Har ni ingen respekt för varandra i eran familj? Är att be någon dra åt helvete normalt hos er?
Hade mina barn sagt så till mig hade jag inte bara sagt okej för att de bad om ursäkt. Jag hade blivit så fruktansvärt ledsen om något av mina barn hade betett sig så och det är inget en ynka ursäkt hade kunnat ändra på. Jag förstår mycket väl att din mamma vill ha stallet ifred så att hon får andas någonstans.

Jag tror inte att din mamma tycker att det är bra att du slutar rida. När du skriver det så låter du som en tjurig tolvåring. Jag tror att din mamma är så fruktansvärt trött på att lyssna på dina barnsligheter när du bråkar med din syster att hon väljer att slippa det. Du är ju inget barn, du är vuxen och då håller man inte på och tjafsar med sina småsyskon på det sättet.
Jag har också en dotter som är 20 år och hade hon betett sig som du gör så hade jag skämts.

Senast ändrad:

Vilken gräslig attityd! "Min mamma har försörjningsplikt så hon måste". Är det så du vill ha det - få bo hemma (trots att hon kanske inte vill ha dig där med tanke på situationen) bara för att det finns en försörjningsplikt?

Nä, jag håller med Svea och Petruska. Det är inte självklart att få de fördelarna du åtnjuter/har åtnjutit. Självklart är det oerhört jobbigt att höra på två personer (varav en vuxen!) som håller på att tjafsa som du och din syster. I ett annat stall hade ni bägge två åkt ut på öronen, det finns inga stallkompisar som orkarlyssna två småungar som tjafsar stup i kvarten. Ut hade de åkt, oavsett om de sköter vad de ska med att sopa stallgången och plocka undan.

Det verkar som du behöver ta en REJÄL funderare på hur en vuxen människa uppför sig, vilka rättigheter men främst skyldigheter man har som vuxen. Och till dess verkar det nog vara ett bra beslut från din mamma att du stannar borta från stallet.

Det låter som du anser att din mamma ska vara tacksam för att du håller på med hästar. Varför skulle hon vara det? Du tar ju inte själv ansvar för ditt intresse utan utövar det bara genom henne och på hennes bekostnad. Vill du hålla på med hästar - ordna det själv. Du är vuxen och det lär ju finnas fler hästar och stall än din mammas.

Ja, du är sannerligen bortskämd. För sluta upp med något när det börjar bli jobbigt är en riktig klyscha. Svälj din stolthet, bete dig som den vuxna människa du faktiskt är. För så som det ser ut i nuläget är det en 14åring som tycker att mamma och syster är dumma så då vill jag inte vara med mer. Hur krasst det än låter kommer det inte bli bättre i framtiden när du kommer in i det riktiga vuxenlivet.

Mig veterligen slutade sin mammas försörjningsplikt när du var 18år, och att du pluggar är helt irrelevant med tanke på att CSN finns. Att på något sätt nedvärdera sina familjemedlemmar på det viset är något jag aldrig förstått mig på och något jag aldrig har gjort mot mina eller skulle få för mig att göra. Speciellt inte om jag varit i din sits där jag får allting serverat gratis. Att vara bortskämd är ta mig fan ingen rättighet, var tacksam och ödmjuk för att du fått möjligheter som inte alla hästintresserade får, någonsin.

Så länge djuren är din mammas är de upp till henne att göra sig av med bäst hon vill, och ingenting du har något rätt att ifrågasätta om du inte bidrar med något ekonomiskt what so ever. Om hon gör det för att du och din syster bråkar, ja men sluta bråka med din syster. Om du tycker hon missköter sig i stallet finns det sätt att säga det på som inte innebär att ni måste gnabbas eller bråka. Du är så pass mycket äldre att du borde vägleda, inte bråka med din yngre syster.

Är mycket väl medveten om att det här inte är något du vill höra, men jag är övertygad om att du behöver höra det. Om du tänker sluta rida p.g.a. det här är det helt upp till dig, men jag skulle påstå att det då inte heller är ett tillräckligt stort intresse om du låter det här stå i vägen för dig.

kl

Jag tycker tvärtom att det låter som om din mamma är bortskämd. Skulle aldrig svarat min dotter så som du säger att din mamma gör. Dessutom avskyr jag tomma hot typ: nu säljer jag hästarna. Visserligen är du vuxen och det tycker jag faktiskt att du visar när du skriver. Men din mamma är den som är mest vuxen och faktiskt den som jag tycker beter sig barnsligast i denna sits. Försök sätta dig ner och prata med henne utan lillasyster och berätta att du blir sårad. Försök även på ett sansat sätt berätta att det var fel av dig att säga vissa hårda ord och förklara varför du sa så. Du ska se att det löser sig:)

Och ändra din tolerans gentemot stökighet till en nivå som din omgivning står ut med ;) det är knappast bättre att terrorisera sin omgivning genom att vara överdrivet pedantisk än att göra det genom att vara farligt stökig.

Den som är överdrivet ordningsam har på inget sätt moraliskt övertag eller mer rätt än de stökigare (om man inte äger stallet o hästarna, då kan man bestämma över de andra och de andra kan flytta när/om (verkar troligast med när...) de inte står ut med en.).

och jag är väldigt petig när de gäller stallet och blir sur när de är oordning osv. Till saken hör kanske att min familj inte är den ordningsamma medans jag inte kan leva i oording.

Det måste vara ganska hemskt för din mamma och syster om du behandlar dem så, jättetröttande.

Samtidigt måste jag hålla med föregående post att din mamma reagerar udda. Lite förvånad över hur hon beter sig. Har du pressat henne väldigt långt?

Prata med mamma och ändra attityd! (sluta med att "inte kunna leva i oordning") så blir det nog bra.

Senast ändrad:

*kl*
Maste saga att det kravs 2 for att dansa tango, i ditt fall 3 vad det verkar... nu ar din lillasyster sa pass liten att hon inte riktigt raknas, 12aringar ar ju inte direkt varken ordningsamma eller valdigt ansvarsfulla.

Min mamma och jag delade stall, nar jag var i din alder, nu brakar morsan och jag otroligt sallan - men var det nagonstans dar vi kunde ev. grala sa var det i stallet. Vi borjade ganska snart med att i stallet var vi inte mamma/dotter utan stallagare/hastagare. I vissa fall elev/tranare. Det var helt enkelt enklast sa, nu agde jag mina egna hastar - men det var mammas stall och mamma som kopte foder o span. Jag hjalpte ju naturligtvis till med allt, det ar en sjalvklarhet. Men, som sagt, nar det kom till vissa saker tankte vi olika och i stallet for att braka eller bli gnatiga pa varandra diskuterade vi det pa en "mogen ickefamilje relations" niva och det funkade utmarkt for oss.

Problemet nar man som barn blir vuxen ar att man helt plotsligt har ett integritetsfalt som kan krocka med sin mammas - i synnerhet om man delar en sa pass passionerad hobby som hasteriet. Visst ar det jobbigt nar man brakar, och i synnerhet nar braket tacker 2 stora omraden - stallet OCH hemmet!

Helt arligt sa tycker jag ni bada ar ansvariga for relationen och braket ni har, hennes kommentarer och svar ar lika "inte okey" som ditt "dra at helvete". Det jag kan tycka ar att hon -faktiskt- ar den som ar aldre, med mer erfarenhet, du ar ny i vuxenvarlden sa att saga och inte vuxen fullt ut, ar den som borde kunnat styra upp saker och ting. Dock, var den "storre" manniskan den har gangen, kop mamma lite blommor, be om ursakt och forsok stada i stallet -utan- att gora det till en grej. Jag forstar precis att man vill ha ordning och reda i stallet! Fa saker ar sa irriterande som ett stokigt stall :/ men om det egentligen bara stor dig, stada och organsiera men gor ingen grej av det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka