Sluta rida en period pga graviditet, eller inte?

S

Stinat

Jag har varit medis på en underbar häst sen i mars. Jag rider i princip alltid ut i blandat tempo/terräng, ibland 40 min, ibland 2 timmar. Nåt pass i paddock ibland och tränar dressyr var 14e dag. Hästen är trygg, mycket motor och pigg men snäll och lyssnar. Har haft den 2-4 dagar senaste 6 mån då ägaren varit höggravid.

Jag är nu gravid, har gått halva tiden och börjat få mage. Känner mig allmänt tjock och uppsvälld, har inte lika mycket ork och börjar känna av ryggen. Börjar bli lite tungt i stallet med alla sysslor men det funkar. Ägaren rider inte ännu. Vi är två som hjälper till nu, 2 dagar var och sen har ägaren resten. Hon vill ha 2 som hjälper i fortsättningen också och den andra tjejen kan inte mer än 2 dar.

Jag känner mer o mer att jag vill ta en paus snart, men ändå inte. Det börjar bli mörkt, snart blir det väl halt och då kommer jag inte våga rida ut med stor mage. Skulle ALDDRIG förlåta mig själv om nåt hände med bebisen. I stallet är jag helt trygg, skulle aldrig oroa mig att hästen sparkar eller tränger mig på nåt vis. Men självklart händer olyckor Fast kände jag inte hästen så bra och litade så mycket skulle jag inte vara kvar.

Vad ska jag göra? Jag tänkte att jag kanske kunde ha hästen mina 2 dagar men inte rida. Fast mocka, bära hösilage o vattenhinkar är redan tungt och jag har ont i ryggen, lär inte bli lättare, jag ska föda i mars. Jag är riktigt mörkrädd och även utan bebis i magen skulle jag va nervös över att rida i mörkret på kvällen och i paddocken blir det väl is sen? Kan ju rida tills dess och bara rida ut på helgen när jag är där på dagtid förstås.

Men så är jag rädd att förlora hästen om jag slutar :cry: Det är ändå flera månaders uppehåll och jag kanske inte kan/vill rida direkt efter födsel. På några månader har ju "den nya" antagligen kommit väl in i rollen. Ägaren sa att jag såklart bara skulle säga till men att hon måste ha en ny en tid. Vad göra :confused:

Sv: Sluta rida en period pga graviditet, eller inte?

Hade det handlat om min medryttare hade jag gjort följande.

Eftersom jag är nöjd med henne hade jag gått med på ett uppehåll från hennes sida pga graviditet. Sen låtit henne komma tillbaka när hon var redo igen.
Så hade jag löst medryttarfrågan med att låna lillebrors medryttare nån dag i veckan tills min är redo igen. Eller ev fråga någon i stallet som kanske skulle vara intresserad av att hjälpa till en kortare period.

Är man nöjd med sin medryttare är man så otroligt rädd om denne att man nästan gör vad som hellst för att behålla h*n.

Det där är något du bara kan komma överens med hästens ägare om. Säg som det är! Du vill men är rädd om magen, om ägaren själv precis fått barn så förstår hon förmodligen precis vad du menar.

Jag fick en baby i april. Nu hade inte jag någon medryttarhäst när jag var gravid, utan red på ridskola. Jag slutade då jag inte längre kunde knäppa ridbrallorna :D Dessutom kunde jag inte hänga med på lektionen, jag satt och flåsade i galoppen och orkade inte med i tempot. Nu kan ju du i och för sig avgöra tempot i ridningen själv...

Hur som helst. När du fött ditt barn kommer det att ta minst, allra minst, två månader innan din kropp är redo att rida igen. Men det är inte bara din egen kropp som stoppar. Barnet kommer att vara mycket bunden till dig under längre tid framöver. Dessutom kommer kanske ditt engagemang för hästen svalna lite i skuggan av bebisen.

Det jag försöker säga är att mitt tips är att sluta nu. Ta hand om dig själv och din kropp. Det är absolut inte värt risken att något händer dig eller ditt barn, att bara vara i stall är ju en risk i sig. Så får du ju känna av sedan när det är dags att börja igen och hur mycket du kan tänka dig vara i stallet. Är hästägaren nöjd med dig och ni funkar bra ihop kommer hon ju självklart låta dig komma tillbaka. Det är inte alltid så lätt att hitta bra medryttare.

Jag började rida när höstterminen började. Alltså 4 månader efter födseln. Men då rider jag en gång i veckan och är hemifrån totalt 2 timmar.

Ja jag får prata med ägaren och se vad hon säger. Kanske är dumt att "lova" att jag kommer tillbaka sen för vem vet vad jag känner för då. Jag har ridit på ridskola men sa upp min plats inför höstterminen nu eftersom jag helt enkelt bara litar på min medishäst.

Men ja, nu efter ultraljud och när magen börjar komma känns det både mer verkligt och mer liksom utsatt ifall man ramlar av. Dessutom har jag äntligen (sen 6 mån) fått in vanan att alltid ha säkerhetväst ute och när jag inte kan ha den längre kommer det kännas som att köra bil utan bälte. Ja vi får väl se! Men det går bra med skritt o galopp, det är mest traven som jag känner lite av i ryggen. Fast mest är det allt runt omkring ridningen, mockning och annat bärande.

Kan man göra en sadel mjukare förresten? Det fanns en jätteskön men den såldes o nu har vi bara en gammal stenhård hoppsadel, inte det bästa när man vill träna dressyr heller för den delen.

en rumpvärmare gör det liite mjukare.

Men om du trivs så bra så måste du uttrycka det, som hästägare skulle jag inte kunna hålla en plats för en medryttare på det viset utan skaffa en ny. Men trivs jag med "dig" så skulle jag gärna vilja ha dig i närheten om "du" hade velat det.
Dvs säga upp "dig" som medryttare men ha kvar dig som bekant eller vän, alla som vänar om min häst är guldvärda, men att göra löften åt höger och vänster när man inte kan säga nått om framtiden skulle jag undvika.

val medveten att alla ar olika, slutade jag aldrig att rida med forsta barnet.. visst blev det mkt skritt turer men red gjorde jag. ett helvete att ta sig up pa hasten forstas och stepstol anvandes flitigt.. jag red morgonen innan jag for till sjukhuset. lol.. och for att gora det riktigt trevligt var det snabbt, 35 minutes fran vattnet gick tills hon foddes. jag "skyller" pa mina excellenta muskler..fran ridningen..
dock med 3 barnet var jag i sangs farn vecka 18 och den forlossningen tog bra mkt langre tid.. jag var inte alls i samma form som med forsta och andra. och igen skyller pa lack av muskler denna gang och kondition.
Helt beroende pa dig, vad tror du om att erbjuda lite skogsmulle ridning till agaren sa lange som du kommer upp pa hasten/din vast passar? och inte saga upp medryttare direkt men dra ner pa det, och kanske komma ut pa dina vanliga dagar och hjalpa till med stallsysslor sa lange som du orkar. Du kan ju alltid inforskaffa ett "backbrace" (korsett?) som stoder bade din rygg och magen. Om hon sjalv just fatt barn bor hon ju forsta hur det kanns.. men igen, alla ar olika och vissa kan gora massor medans andra kan inte alls.
Har inga konkreta ideas till dig mer an ovan, men hoppas det loser sig pa ngt satt..

Min ena medryttare blev gravid bara ett par månader efter hon började på min häst. Men då jag redan fattat vilken pärla jag hittat var jag väldigt mån om att hon skulle vara kvar - och hon poängterade från början att hon ville vara kvar men kanske inte alltid skulle orka som tidigare, beroende på dagsform etc. Helt ok för mig!
Hon red fram till 6-7:e månaden och kom sen ut då och då. Nu timade det ganska väl då det blev sommarbete därefter när hon inte kunde så mycket mer. Men oavsett hade jag velat ha kvar henne, eftersom det var vad hon själv också ville.

Hon betalade sin del hela tiden också, inget jag egentligen krävde, men en bra gest för att behålla sin plats.

Hon började rida ordentligt efter ett par månader igen, dock bara 1 dag i veckan istället för de tidigare 2. Hon får dock rida 2 när hon kan. Hon har varit med oss i 2 år nu och vi är så nöjda! :love:

Jag är verkligen glad att det blev på detta sätt med henne då hon är guld värd, hon bryr sig om min häst lika mycket som jag själv och det är inte lätt att hitta någon som gör det och som även ser helhetsbilden.

Jag har en medryttare till då det är tjorvigt ibland (jobbar mycket). En tjej som började i våras blev gravid också efter ett par månader(vad är det med min häst eg? ;)) men hon valde att sluta då hon åkte kommunalt och inte visste hur hon skulle orka, och fick även lite komplikationer.

Så det är ju olika hur man väljer att göra, både som ägare och medryttare i det fallet skulle jag tro. Jag håller dock hårt i medryttaren när det är någon jag verkligen känner är bra, och både hon och den som ersatte gravida tjej 2 är riktiga pärlor!

Men visst hade det kanske varit svårare om ens egen situation var sådan då man inte kunde rida själv. Prata med henne o var helt ärlig med hur du tänker så löser det sig nog till det bästa.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
796
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka