Sluta på ridskolan?

J

Juanita

Vet inte om tråden ligger i rätt kategori, annars får någon moderator flytta den :p

Jag har en foderhäst (står hos ägaren) som jag rider o sköter som min egna 5-6 dagar i veckan (betalar ingenting för detta, får inte betala för ägaren :angel:). Jag rider för tillfället på ridskola med, men börjar känns lite dyrt att betala 2000 spänn per termin för att träna på saker som jag i princip redan lärt mig. Dock är det ju ändå roligt att rida lite olika hästar ibland, men jag vet inte om det är någon mening att fortsätta. :confused: Jag kan ju flytta upp till en mer avancerad grupp, men det blir isåfall ännu dyrare.

Med foderhästen får jag vara med på träningar för "riktiga" tränare, samt åka på träningsläger på ridskolan och träna för ridskolechefen där. Hon brukar även komma upp till oss ibland och hålla träningar. Jag tycker att det känns som att det ger mer att betala lite extra för "riktiga" träningar regelbundet ett par gånger i månaden med foderhästen, än att rida en gång i veckan på ridskolan.

Så nu funderar jag alltså på att hoppa av terminsridningen på ridskolan, och ev. strörida någon gång ibland bara för att variera hästar lite. Det blev lite rörigt det här, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. :p
Jag lär nog sluta till vintern, efter den här terminen, men vill ändå ha lite uppfattningar och åsikter från er. :)
Tycker ni att jag tagit "rätt" beslut? :)
Kan tillägga att jag ridit i ca 8 år, varav ca 6 år på ridskola. ;)

Sv: Sluta på ridskolan?

jag tycketr det låter som en bra ide. ja har verklogne tröttnat på ridskolor så ja jag tycker du gör rätt=)

Jag tycker att det låter som en bra ide eftersom du tränar med din foderhäst också. Det enda som det kan vara en liten risk att göra är ju att sluta helt med att träna för tränare om man önskar utvecklas och ha en bra ridning. Lycka till med pållen!

jag hade också slutat på ridskolan, kan du träna på din medryttarhäst så är de ju kanon!

Jag slutade på ridskolan för 2 år sen när min favorithäst/halvfoderhäst inte kom tillbaka efter sommaren (ridskolechefen sa inget till mig! :mad: )
Jag hade då en foderhäst & red fortfarande på skolan så jag red ju en hel del.

Jag ångrar det verkligen inte, och jag kommer nog "aldrig" gå tillbaka till ridskolan mer. Möjligtvis om jag blir hästlös nångång.
Jag lägger hellre mina pengar på Bra träningar med min egen häst än halvdåliga träningar på outbildade hästar (vi har tyvärr det).
Och för mig räcker det faktiskt.
Sen jag slutade skolan förra året har jag utvecklats jättemycket och under denna period har jag bara tagit ca 5 dressyrlektioner och kanske 10 -15 hopplektioner.

Om du känner att du fortfarande vill rida lite olika hästar så kanske det finns 10kort lr liknande på ridskolan som blir billigare, och så du slipper rida varje vecka?

Tack för alla svar! Jo, kom precis hem från lektionen på ridskolan, och visst, det är väl kul att träna på ridskolepållarna (fick rida en ny tjockis, som inte har tröttnat på ridskolelivet än :D), men det känns ändå som att det här blir sista terminen för mig, iaf på ett tag.

10kort? Nu får du förklara lite utförligare? :angel:

Fattar inte varför det skulle bli dyrare för att du börjar rida i en mer avancerad grupp :confused: Konstigt system.

Förövrigt tycker jag att det låter vettigt att sluta på ridskolan. Känner du dig trött på den så är det inge fel i det. Du verkar ha bra koll på hur du istället kan göra för att få ut mer av ridningen och då tycker jag att du ska köra på det.

Slutade själv på ridskola för några år sedan pga av att jag inte kände att jag utvecklades. Kändes onödigt att betala för att rida runt i ridhuset på sega hästar och göra saker som jag redan kunde. Hade egen häst då och började rida för privattränare istället, tyvärr har jag inte gjort det på länge men ska ta upp det igen!

10 kort är som ett "klippkort" så att man betalar för tio lektioner som man rider lite när man känner för det.

Jo, då måste jag börja i en specialgrupp, då jag går i den mest avancerade "vanliga" gruppen nu. Och specialgrupperna är alltid dyrare att rida i på våran ridskola. :smirk:

Eve: Okej, då fattar jag! :D Tror dock inte att våran ridskola använder sig av sånt :( :smirk:

Dyrare i special grupp är det nog på alla ridskolor?? Jag tycker absolut du ska hoppa av ridskolan, det ända jag skulle tänkt i din situation är att man kanske inte träffar dom kompisarna lika ofta, annars ser jag iiiiinga nackdelar!

hej,
Jag tycker du ska rida kvar, om det inte blir svårt med pengar.
Jag är nog ensam om att tycka det här, men jag tycker det är bra att fortsätta på lektioner om man har möjlighet till det, och varför inte ta med egna pollen på lektion?

Jag pratade med min tränare om det här, och hon tycker man ska rida kvar på lektion oavsett om man tykcer att man inte kommer nån vart lr inte, för enligt henne så gör man det om man anstränger sig.

Det är faktist några i elit laget på vår ridskola som är med på vanliga ridlektioner, jätte kul att se när dom rider runt på dessa små runda (spec nu efter sommarbetet) ponnysar.

Så enligt mig så ska du rida kvar, för det är ju faktist kul att rida på dessa ponnysar nån gång ibland, och inte rida sammma häst hela tiden, för det kommer man INGEN vart på!

fast att rida för en tränare själv ger väääldigt mycket mer. Vii säger att en lektion är 50 minuter och 5 elever då får varje elev 10min aktiv ridning. De flesta ridskolor har fler än 5 elever/grupp. Jag vet visseligen även duktiga ryttare som rider lektion ibland dessa gör det dock för utbildningen av hästen och betalar heller inget.

Jag har kommit jäkligt långt på mina som jag haft i 5-7år. Förvisso är det två men att komplettera med riskola skulle _aldrig_ falla mig in.

varför inte rida både lektion och vanliga träningar för dej och din häst?

Jag rider på en msv nivå. Ridskola ger inget jag slutade när jag var 15-16 då hade vi introducerat kandar. Efter det har jag jobbat med tillridning/inridning av hästar. Att det inte ger något att rida enbart sin egen häst måste vara en myt. Då ger det mindre att rida för samma tränare hela tiden.

Fast om man utvecklas eller inte beror inte på hur mycket man anstränger sig, utan det beror på hur pass välutbildade hästar och hur bra ridlärare man har, samt självklart hur stora grupperna är.
En ridlärare som har en grupp på 8 elever kan inte SE allt och kan heller inte hjälpa.
Får man inte tillräckligt med hjälp så upplever jag att det blir betydligt värre iom att man då kanske sitter och nöter på helt fel sätt.

För Mig ger det absolut ingenting att sitta och rida på en ridskolehäst, eftersom jag utvecklas betydligt bättre utan dem.

Men det är ju självklart olika från person till person. Jag är ganska självlärd och red väldigt mycket självständigt även under ridskoletiden.
Lär man sig analysera sin ridning och verkligen tar tag i sina brister och inte sitter och "maskar" så kan man utveckla sig själv, med stöd från tränare då&då. :)

Håller helt med.
Ridskolehästar i all ära, men ridskoleläraren har inte tid för att instruera alla elever på ett bra sätt. Det har däremot en privat tränare som fokuserar endast på din träning.

Själv är jag i ett mellanläge vad gäller ridskolan. Jag har i flera år parallellt med ridskolan åkt på helg- och sommarkursen för en dressyrtränare. Där har jag fått rida känsliga och välutbildade privathästar som jag nu klarar mycket bra. Däremot har jag svårt att rida oliksidiga och lite mera okänsliga ridskolehästar där det ta halva lektionen innan de verkligen lyssnar. Är ju numera van att t ex fatta galopp för sätet och inte för skänklarna m m.
Jag är ännu inte tillräckligt duktig för att kunna rida alla ridskolehästar i form och få dem att lyssna. Vissa går bra, men man kan ju inte få de bästa alla lektioner och då känns det inte längre värt pengarna för mig. Ska nu bli medryttare i stället ett tag.

(Blev lite flummigt, men...)

Jag är ännu inte tillräckligt duktig för att kunna rida alla ridskolehästar i form och få dem att lyssna. Vissa går bra, men man kan ju inte få de bästa alla lektioner och då känns det inte längre värt pengarna för mig.

Men... Det är väl DÅ det är värt pengarna, om du inte har rätt kunskap för att rida dem 'ordentligt'? :p
Det är ju det man lär sig av.

2000?! Själv lägger jag av nu, av samma anledning, men jag sparar 5000 per termin. Vi bor nog inte i samma stad.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar