Sluta/ Öppna

A

anna_priory

Hej, jag undrar vad det är för skillnad på öppna och sluta, vilka hjälper man använder, samt när det kan vara bra att göra en öppna eller sluta. :confused:

MVH Anna

Sv: Sluta/ Öppna

Öppna och sluta är väl samlande.
Själv har jag förträngt allt när det gäller dessa och tänkte precis skriva en liknande fråga :P

Tänk att du rider på rakt spår och ska lägga en volt. Så som hästen står då är en öppna (öppna/påbörja volt). Fast grejen är att du ska fortsätta rakt fram.

Samma sak fast tvärtom när det gäller sluta. Tänk att du rider på en volt och sen ska följa fyrkanten igen. Så som hästen står precisinnan ni kommit ut på spåret är en sluta (sluta/avsluta volt). Även här ska du alltså fortsätta rakt fram med baken innanför.

Det var översiktligt beskrivet.

Kolla mer på http://www.gavleridakademi.nu/ --> tankar om ridning.

Det var en bra beskrivning..! Tack så mycket! :)

Det är många bra saker med öppna/sluta om man gör dom på rätt sätt. Hästen lär sej att sätta under "ett bakben i taget" (hästen har ju fyra bakben som ni kanske vet ;) ) och då blir den dels mer liksidig, dels gymnasticerad och dels blir den starkare och får lättare att bära sej.

Tillägg: Har hästen svårt att bära sej i traven brukar öppnor hjälpa till med det. Har hästen problem med galoppen/fattningarna brukar slutan göra att man får mer kontroll på hästens höfter och göra att man har lättare att fatta galopp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 317
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama