Sv: Sluta knipa med knäna?
Jag hade samma problem innan jag hittade en riktigt bra tränare till mig och min pålle. Nu går du på ridskola (?), vilket försvårar det så sett.
men du kan börja med att tänka att du ska rida som om du står rakt upp. Lodrät sits alltså. trampa
inte ner hälen, då spänner du vaden och kniper omedvetet med knäna. Om du rider utan stigbyglar (börja endast i skritten), ska du ha benen som spagetthiben. Trampa inte ner hälen utan låt de hänga med tårna nedåt. Räta upp dig. Att du kniper med knäna kan vara många faktorer på just din sist. Sitter man fel med magen, kan du ha axlarna "fel" osv.
Men slappna av i benen, rid med låååånga stigläder (dock inte för långa) De ska vara så pass långa att du når dem genom att vinkla tårna (peka dem uppåt).
Då kommer du ner ordentligt i sadeln och trycker inte upp dig, vilket gör att du lättare slappna av i knäna.
slappna av i benen och driv inte med hälen, utan med endast med vaden. Tårna ska peka rakt fram, och ej utåt då du spänner vaden, och kniper med knäet.
Försök slappna av i benen, tänk inte på dem.
rider du en okänslig häst kan det vara knepigare, då man gärna lyfter upp benet för att kicka på. Lägg då hellre till spöet en liten klatsch så du får uppmärksamheten på att hästen faktiskt ska gå framåt när du driver. Att sitta och klämma om en häst trivs varken ryttare eller häst med.
Att få en bra sits hjälper också om hästen får för sig att ta ett skutt.
lycka till och hoppas det går bättre