Sluta knipa med knäna?

Araminta

Trådstartare
Flytta tråd om den ligger fel

Hej!
Jo som rubriken antyder har jag väldigt lätt för att knipa knäna. Vad kan man göra åt saken? Vill ha konkreta tips. Ridläraren säger slappna av - jag spänner mig igen så fort jag behöver använda skänkeln. Rida utan stigbyglar förvärrar snarare problemet.Help Me!!

Sv: Sluta knipa med knäna?

Frågan från mej blir varför du kniper? Är det för att du använder kroppen fel när du ska inverka med skänkeln alltså drar upp knät, det är ju en inte ovanlig ovana.

Eller om hästen är svår att sitta på så att du kniper spänner för att inte studsa?

Eller t o m för att inte åka av?

Om det är det första måste du helt enkelt träna på att slappna av i benet och komma ihåg att kolla av hela tiden att du inte igen sitter och spänner. Om hästen f ö är lätt att sitta på och du inte är rädd att glida av utan bara har en ovana. Då behöver du träna att spänna av i benet helt enkelt. Andas djupt, slappna av i kroppen.

Om hästen är svår att sitta på pga stor gång,finns en annan tråd där bla axel pratar om det. Det kan du söka på.

Om du är rädd att åka av så handlar det om att få bättre balans. Både när det gäller ovana och rädlsa att åka av kan det vara bra att bli longerad med hästen inspänd, och rida utan att använda tyglarna för att träna upp balansen och avspändheten utan att behöva tänka på hur hästne går.

Oj det var en bra fråga! Hm, får nästan återkomma på lördag då ajg ridit för att kunna känna efter innan jag svarar.

Grejen är den att när jag slappnar av i benen slapnar jag av så fullständigt att jag inte kan skänkla. :S Är allmänt okoordinerad så har lite att kämpa med från skratch. men iallafall...

Jag känner igen mig exakt. Vet ej varför jag gjorde så utan det bara blev så, speciellt i galoppen utan stigbyglar, jag måste ha sett ut som en jockey wannabe :o Min tränare tjatade på mig i evigheter om att jag skulle ha "låååååååååååååånga ben!" men det gick bara inte. Nu idag, 1 år senare rider jag med långa ben helt omedvetet. Vet ej hur jag lyckades bli av med problemet, men en dag bara lossnade det! Så det är väl övning, övning och åter övning som gäller...

Det låter som om det är när du ska använda skänkeln som knäna kniper, rätta mig om jag har fel. Om det är så så går troligtvis inte hästen framför skänkeln/ryttaren och då behöver man tyvärr ofta använda pisken för att kunna sitta kvar i en optimal och avspänd sits. Trampa ner hälen och tryck med vaden, i samband med en förstärkning med pisken (om hästen inte lyssnar på vaden), så brukar resten rätta till sig i benen.

Flytta tråd om den ligger fel

Hej!
Jo som rubriken antyder har jag väldigt lätt för att knipa knäna. Vad kan man göra åt saken? Vill ha konkreta tips. Ridläraren säger slappna av - jag spänner mig igen så fort jag behöver använda skänkeln. Rida utan stigbyglar förvärrar snarare problemet.Help Me!!

Du måste öva på att "släppa ner" benen, dvs tänk att du har lååånga ben som når ända ner till marken. Försök komma ner djupt i sadeln.

Jag blev hjälpt av att öva på marken, och då vara noga med att peka något utåt med tårna. Prova att gunga fram o tillbaks på marken, i sittställning. Om tårna pekar utåt blir det lättare att sluta om hästen, och man får mycket bättre balans.
Att peka uppåt/framåt med "kisseriet" hjälpte också, då sjönk knäna ned, skänkeln åkte bak en aning, och låren kunde slappna av

Det jag menade var att jag försöker öppna mitt bäckenparti. Vinkla bäckenet bakåt... Tänk dig att du sitter i sadeln och "släpper ner knäna", oj, svårt att förklara i ord! Jag vill i alla fall att knäna ska vara avslappnade, så att det känns som att de drar nedåt. Går det att förstå?

Hejsan!

Jag har också haft problem med det där. Visserligen var inte det inte lika allvarligt när jag knep med knäna, men grundproblemet var nog detsamma för mig som för dig, även om du tycks ha det lite värre.

Anledningen till att jag knep med knäna var för att jag inte vågade eller visste hur det var att sitta utan att knipa med dem. Det är rätt svårt att följa en hästs rörelser. Man behöver absorbera dess rörelser i varje steg, och om man inte är van att släppa igenom dessa från bäckenet genom ryggen är det rätt läskigt att blrja göra det :crazy:. Hästen brukar dessutom börja röra sig mycket mer när man inte kniper med knäna längre, så effekten blir dubbelt värre.

Om jag vore du skulle jag ha "släpp knäna" som mantra när jag red :D. Inte långa ben eller något sådant. Det går liksom att kombinera långa ben och knipande knän om man är lite kreativ :angel: som jag varit.

Dessutom kan det hjälpa att tänka "upp med kisseriet". För att kunna sitta måste man ha en rak ryggrad som absorberar hästens rörelser korrekt. Om man svankar fungerar inte detta. "Upp med kisseriet" hjälper en att räta ut ryggen.

Hoppas att du blev lite hjälpt i alla fall! När man väl finser hur det känns med en genomslöppt häst kontra en "fastklämd" blir det lätt att rätta sig när man kniper.

Good luck!

Jag hade samma problem innan jag hittade en riktigt bra tränare till mig och min pålle. Nu går du på ridskola (?), vilket försvårar det så sett.
men du kan börja med att tänka att du ska rida som om du står rakt upp. Lodrät sits alltså. trampa inte ner hälen, då spänner du vaden och kniper omedvetet med knäna. Om du rider utan stigbyglar (börja endast i skritten), ska du ha benen som spagetthiben. Trampa inte ner hälen utan låt de hänga med tårna nedåt. Räta upp dig. Att du kniper med knäna kan vara många faktorer på just din sist. Sitter man fel med magen, kan du ha axlarna "fel" osv.

Men slappna av i benen, rid med låååånga stigläder (dock inte för långa) De ska vara så pass långa att du når dem genom att vinkla tårna (peka dem uppåt).
Då kommer du ner ordentligt i sadeln och trycker inte upp dig, vilket gör att du lättare slappna av i knäna.
slappna av i benen och driv inte med hälen, utan med endast med vaden. Tårna ska peka rakt fram, och ej utåt då du spänner vaden, och kniper med knäet.
Försök slappna av i benen, tänk inte på dem.
rider du en okänslig häst kan det vara knepigare, då man gärna lyfter upp benet för att kicka på. Lägg då hellre till spöet en liten klatsch så du får uppmärksamheten på att hästen faktiskt ska gå framåt när du driver. Att sitta och klämma om en häst trivs varken ryttare eller häst med.

Att få en bra sits hjälper också om hästen får för sig att ta ett skutt.

lycka till och hoppas det går bättre :bump:

Att peka uppåt/framåt med "kisseriet" hjälpte också, då sjönk knäna ned, skänkeln åkte bak en aning, och låren kunde slappna av

Föstår inte hur du menar riktigt?

Kan du förklara lite mer ingående är du bussig?

I stället för att ha vinkeln mellan låren och överkroppen så här > så kan du prova att ha det mera så här )
Om du svankar med ryggen så stänger du den vinkeln (prova där du sitter). Gör tvärtom. Hoppas det går att förstå, annars får ngn annan ge sig på detta, jag är ju trots allt inte proffs på detta...

Jag förstår det här med att öppna upp vinkeln, men inte hur man ska kunna dra upp kisseriet samtidigt?

Ditt problem är jättevanligt! Jag skulle föreslå stretching, koordinations-övningar m.m. -finns inom yoga, Alexanderteknik, "centrerad ridning" klassisk ridning m.m. -det finns t.o.m. särskilt framtagen yoga för ryttare numera -med både avsuttna & uppsuttna övningar....
att rida utan stigbyglar är ju också en klassisk övning
att rida stående i fältsits och "känna in" hästens rörelser brukar kunna vara ett effektivt sätt att få knäna att våga släppa greppet - när du och hästen är i balans med varandra genom alla gångarter och övningar....

Hello allihopa!
Orkar inte svara till var och en då många av er tänkar väldigt lika.

Jag tror jag kan släppa knäna i skritten någorlunda och när jag har en självgående häst i traven (ridskola) men så fort jag ska försöka komma åt hästen med skänkeln så spänner jag mig och sen kommer jag inte loss igen.

Ska pröva att börja stretcha insida lår för att komma ner mer i sadeln. Sen så föreslog faktiskt min ridlärare att vi skulle få pröva att rida med tyngder runt vristerna, nån som prövat det? Tror även jag måste komma lite mer bakåt, sitter lite framåtlutad, måste vinkla om bäckenet.

Gah det blir för mycket att tänka på, varför finns det inga speciella sitskurser???:idea: :crazy: :confused: Nån som har lust att komma och viska till mig från läktaren under nån lektion? ;)

Ditt problem är jättevanligt! Jag skulle föreslå stretching, koordinations-övningar m.m. -finns inom yoga, Alexanderteknik, "centrerad ridning" klassisk ridning m.m. -det finns t.o.m. särskilt framtagen yoga för ryttare numera -med både avsuttna & uppsuttna övningar....
att rida utan stigbyglar är ju också en klassisk övning
att rida stående i fältsits och "känna in" hästens rörelser brukar kunna vara ett effektivt sätt att få knäna att våga släppa greppet - när du och hästen är i balans med varandra genom alla gångarter och övningar....

Vem svarar du?

Gah det blir för mycket att tänka på, varför finns det inga speciella sitskurser???:idea: :crazy: :confused: Nån som har lust att komma och viska till mig från läktaren under nån lektion? ;)

Ta några privatlektioner där du blir longerad en del av lektionen utan stigbyglar och tyglar. Nu vet jag att du skrev att det blir värre utan stigbyglar men du kan koncentrera dig på såna saker som att blunda och följa med hästens rörelser i alla gångarter och verkligen ta dig tid att känna in det hela. Hålla armarna rakt ut eller på huvudet medans man galopperar är också jättebra för att få bättre balans och där tror jag en del av ditt problem kan ligga faktiskt. Så ber du att få jobba med bra och specifika sitsövningar under resten av lektionen. Eller föreslå att din ridskola ordnar en sitskurs på några gånger, det kanske finns fler intresserade på din ridskola?

Åh smart idé, tåls at tänkas på. har tre privatektioner innestående hos min farmor (julklapp) :idea:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 429
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka