Sluta = galoppfattning

Sv: Sluta = galoppfattning

Galoppfattning...

en sak jag vill tillägga är rytmen du har i din egen kropp. Travtakten som du sedan ändrar till galopptakt i ditt säte. Detta är min primära hjälp. Om min häst skulle fatta galopp när jag vill ha sluta lättar jag på ytterskänkel och betonar den tvåtaktiga traven i mitt säte.
Sitter aldrig ner på yttersittben då yttersidans muskulatur skall ha möjlighet att länga sig. Jag använder aldrig innerskänkel vid galoppfattning.

Och detta med volt tillbaka i sluta ?? Visst kan man väl göra det om man vill rida i sluta i sin volt.... annars är jag alltid noga med att ha hästen böjd runt i voltens form bärande på sitt innerbakben, vid omställning till nytt varv, ny böjning, nytt bärande bakben. Passa så att böjningen kommer från ditt innersittben.

tja, övning ger färdighet och tankens kraft är stor. Var tydlig med vad du vill och känn efter att ni är redo för det du begär.

Lycka till!

Ja, rytmen är ngt jag övar på.. speciellt i galoppen för att kunna korta utan att bryta av, och sedan sitta till för att markera avbrottet. men det var ngt annat..

Min fundering är att i en volt, eller volt tillbaka så blir det väl oundvikligt att man sitter som i en sluta? Iom att hästens kropp kortas i innersidan och är längre på ytter så när man följer med så blir det en förändring i min kropp? Jag måste kolla idag när jag rider hur jag egentligen sitter :angel: Det dag tycker är det mest intressanta med detta Barockforum är just detta att plocka ned hjälperna för att bli medveten om vad jag gör med kroppen när jag rider och för att få en aktiv och medveten sits. För sitter jag och aktivt rider i en sluta i en volt/volt tillbaka så blir det ju en sluta i volten.. det måste det ju bli.. :)

Shadowfaxe skrev:
Aldrig testat att fatta galopp för inner skänkel. Hur tänker du när du menar att hästen missförstår den hjälpen (galopp för ytter)? Man vill ju aktivera det yttre bakbenet i fattningen, det är ju det som "leder" galoppen s a s. Men jag har precis som Vennie aldrig haft problem med att hästen gör sluta när man vill fatta galopp, utan bara tvärtom.

Ja men räcker inte det?? Hästen tror ju att när du skall göra sluta så fattar den galopp eftersom du använder samma hjälp.

Hade du fattat galopp för innerskänkel hade hästen aldrig missförstått slutahjälpen , förstår du??

När man fattar galopp för ytterskänkel kommer du automatiskt få en häst som fattar galopp på dubbla spår, dvs helt rakt kommer den aldrig att fatta. Hur skall du sedan göra när du gör galoppombyten? Risken kommer bli ganska stor att hästen kommer svaja både hit och dit i bytena istället för att dom skall bli raka och fina.

Jag har nog bara hört nybörjare fatta galopp för ytterskänkel, proffsen och GP ryttarna skulle aldrig göra det misstaget att fatta för ytter eftersom det ställer till med stora problem i det forsatta dressyrarbetet, även om man inte siktar särskilt långt i utbildningen kan ju det man gör göras korrekt iallafall.

Ursäkta om jag låter elak och hemsk men något annat är faktiskt inte korrekt enligt den klassiska skolan, sedan förfinar man ju upp hjälperna givetvis till att fatta för innersittben istället för skänkeln.

Fraise skrev:
Det där var ett nytt sätt för mig att se på hjälpgivningen. "Flytta bak ytter höft", jag har alltid flyttat fram inner höft! Detta måste jag testa i morgon när jag rider om det blir någon skillnad. Någon som vet om det blir/är någon skillnad?

Men du, när du flyttar bak ytterhöft kommer ju automatiskt inner höft fram ;)

Carmenzita skrev:
Mina hjälper för volt tillbaka, sluta, galoppfattning, bakdelsvändning är desamma. Vrider bak ytter höft, och även ytter axel. Bromsar med mage vartannat steg. I galoppfattningen ger jag efter på inner mer än i de andra rörelserna. (innan detta utförs gör jag givetvis halvhalt(er), centrerar, rakriktar osv)

Hej hej

Nu är jag tillbaka på min kontorsstol som får agera häst. Funderar på detta. Tror att jag i en sluta för bak inner höft och "vrider" underkroppen något, medan jag på en volt vrider överkroppen något inåt och för inner höft pytepytte framåt. Skillnaden är att jag i slutan...näe, nu måste jag tänka vad skillnaden är... :confused: hmmm, skillnaden är nog var jag startar rörelsen. Sluta, startar i höften, volt, startar med att vrida överkroppen. Slutresultatet kanske blir detsamma. Det känns som att jag sitter annorlunda i slutan, men jag kan banne mig inte komma på hur, eller förklara det. Får nog allt grunna lite till på det här :smirk:

OlleAtlas

malinsky skrev:
Dessutom har jag fått lära mig att alltid göra galoppfattning med innerhöft/lätta på innerhand
Så gör jag också (eller höjer innerhanden istället för att lätta). Samt en impuls, smackning eller nått.

provade att fatta för skänkeln här omdagen och det var varken ja eller hästen bra på längre :o

Varför en smackning?? hästen måste väl förstå innersittben utan att du smackar :confused: Hoppas du inte tävlar då för risken finns att man kan bli utesluten (inte särskilt troligt men dock förbjudet) ;)

smackning ELLER annan impuls

Använder jag bara sittbenet så blir det tveksam galopp från skritten. Fattningen blir mycket renare med en impuls.
Kan lika bra använda tygeln, dutta med skänkeln eller nått.

Är kusk så använder rösten flitigt, hästen kan därav många röstkomandon och dom är en bra hjälp även vid ridträningen.

fadeya: bra sagt!
shadow: det verkar som du lärt dig och hästen lite "fel" och att den inte är rakställd när du fattar galopp. mao, har du alltid fattat på två spår. tänk på att RIDA i trav om du ska rida en sluta i trav. om du inte kan känna hästens takt, får du väldigt svårt att känna hästens ben och rörelse i en sluta. kanske ska gå tillbaks några steg och ta hjälp, för att se om det hjälper? bara lite tips

Till alla som svarat: Tack för era tips! Det går bättre nu.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka