Sluta betala försäkring på foderhäst?

Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Och vad händer då när fodervärden helt plötsligt helt enkelt slutar betala? Betalar själv och gör ingen grej av det eller börja en lång process att försöka få fodervärden att betala?

Jag tycker inte det är värt det.

Jag tycker det mest logiska är att ägaren betalar vad den vill att sin häst ska ha för försäkring och sen betalar fodervärden självrisken om det händer något.

Ja vad händer om fodervärden slutar följa något annat i kontraktet? Avtalet upphör givetvis och hästen åker hem till sin ägare igen. Det är väl inget mer med det.
Jag skulle aldrig låna någon annans häst utan att ha den försäkrad så jag hade ju givetvis begärt att få en skärmdump över betalningen om det var ägaren som betalade den. Då vet jag att en försäkring finns den dagen det händer något och slutar skärmdumparna komma så har jag ett val att försäkra hästen själv eller avsluta avtalet eftersom det inte följs.
Jag förstår inte varför ägaren ska sponsra fodervärden både med hästens inköpspris och försäkringskostnaden. Då hade ju lika gärna ägaren kunnat tvingats stå för hovslagarkostnaden eller grovfoderkostnaden eller någon annan kostnad som rör hästen och det är det aldrig någon som ens funderar på att kräva av ägaren.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Fast vadå sponsra med inköpspris?
Inköpspriset är ingenting i längden, det är en summa man betalar en gång?

Och på en skogsmullehäst är inte det någon stor summa.

Nej jag tycker helt enkelt att det är fel att jag som fodervärd ska stå för någon annans försäkring, dör hästen får ägaren allt livvärde som stigit efter att jag betalat in pengar månad efter månad..?
Eller?

Dessutom kan inte alla ägare bara ta hem hästen sådär, och är i behov av att ha fodervärd, kanske inte vill sälja.

I mitt fall så skulle jag lika gärna kunna köpa mig en egen häst, men har denna häst pga att ägaren inte kan eller vill ha tillbaka den och den ska slippa flytta runt, och den har en superbra liv hos mig.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Fast va?
Du vet inte hur en försäkring fungerar va?
Livväedet stiger inte, det är ingen pott man betalar till.
 
!

Fast vadå sponsra med inköpspris?
Inköpspriset är ingenting i längden, det är en summa man betalar en gång?

Och på en skogsmullehäst är inte det någon stor summa.

Nej jag tycker helt enkelt att det är fel att jag som fodervärd ska stå för någon annans försäkring, dör hästen får ägaren allt livvärde som stigit efter att jag betalat in pengar månad efter månad..?
Eller?

Dessutom kan inte alla ägare bara ta hem hästen sådär, och är i behov av att ha fodervärd, kanske inte vill sälja.

I mitt fall så skulle jag lika gärna kunna köpa mig en egen häst, men har denna häst pga att ägaren inte kan eller vill ha tillbaka den och den ska slippa flytta runt, och den har en superbra liv hos mig.

Nej livvärdet stiger inte månad efter månad! Livvärdet är detsamma som en gång sats!
Ponera att du får ta bort livförsäkringen på hästen, hästen gör illa sig och dör = då måste ju du punga ut med de pengarna till ägaren istället för att låta försäkringsbolaget göra det.

Fast vet du vad, det är inte ditt problem övht om en ägare inte kan ta hem hästen. Jag hoppas och antar att ni har fodervärdsavtalet även i pappersform och där borde det stå en uppsägningstid som gäller för både fodervärd och ägare och då är det faktiskt bara ägarens problem att ordna fram en stallplats tills dess att kontraktet löpt ut.
Det är inte fodervärdens huvudvärk om säljaren inte kan ha hästen kvar och heller inte vill sälja.
Antingen får man ju i det läget sälja iaf, skaffa en ny fodervärd eller ta hem hästen. Svårare än så är det inte!

Är du inte nöjd med fodervärdsupplägget får du väl helt enkelt prata med ägaren och se om det finns rum för förändringar i kontraktet.
Annars köp dig en annan häst så får du bestämma bäst fan du vill men sålänge du inte äger hästen har du inte rätt att bestämma som du vill.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

I mitt fall så skulle jag lika gärna kunna köpa mig en egen häst, men har denna häst pga att ägaren inte kan eller vill ha tillbaka den och den ska slippa flytta runt, och den har en superbra liv hos mig.

Ja men köp en häst då eller kom överens med ägaren.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

När jag hade häst på foder betalade jag allt förutom just försäkringen, den ville ägaren själv stå för eftersom att hon ägde hästen och hade det yttersta ansvaret om något hände! :)

Nu behövdes den aldrig under min tid, men jag skulle nog också tänka som henne om det gällde min häst!


Tycker faktiskt att det är ganska fult att skriva ut såhär! Vill du inte betala så säg det till ägaren direkt?! OCH du kanske borde läsa på lite om försäkringar...
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Fast vadå sponsra med inköpspris?
Inköpspriset är ingenting i längden, det är en summa man betalar en gång?

Nej jag tycker helt enkelt att det är fel att jag som fodervärd ska stå för någon annans försäkring, dör hästen får ägaren allt livvärde som stigit efter att jag betalat in pengar månad efter Eller ?.

Öööhh ...? Du har ju inte förstått vad försäkringen innebär alls . LIV delen har hästens ägare satt till en viss summa som betalas för att kunna få ut det beloppet om hästen måste avlivas pga skada , eller dör akut . Det är inget sparkonto med ränta ....
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Öööhh ...? Du har ju inte förstått vad försäkringen innebär alls . LIV delen har hästens ägare satt till en viss summa som betalas för att kunna få ut det beloppet om hästen måste avlivas pga skada , eller dör akut . Det är inget sparkonto med ränta ....

Ja och det är t o m så att livvärdet minskar för varje år efter att hästen fyllt 15, så det är helt tvärtemot vad TS tror.

TS: himla otrevlig attityd du har, sluta beklaga dig på internet och prata med ägaren. :mad:
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Och du har ju mycket trevligare attityd, INTE!!

Jag menade inte att livvärdet stiger, men att jag betalar det år efter år, och det är ägaren som får ut pengarna som jag betalat in , för att hålla hästen på den nivån.

Hade jag bestämt försäkring själv , hade jag inte ens haft med någon livförsäkring.

OCH vad jag hört så brukar ägaren oftast betala försäkring själv.

Var bara en allmän undran , och det är intressant att få reda på att jag haft fel i denna tro.

Verkar vanligt även att fodervärd står för försäkring.

Sluta dömma så hårt ni som gör det, är bara en allmän fråga, precis som många andra.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Du har två val.

Hålla ert avtal och betala försäkringen som ni kommit överens om. Eller säga upp avtalet och lämna tillbaka hästen.

Att bryta avtalet kan i det här fallet kosta dig en hel del med tanke på att en bruten försäkring kan innebära jätteavbräck för ägaren.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Det är väl självklart att jag inte skulle sluta betala försäkringen utan att säga till=)
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag menade inte att livvärdet stiger, men att jag betalar det år efter år, och det är ägaren som får ut pengarna som jag betalat in , för att hålla hästen på den nivån.

Eller så slipper du öppna plånboken för att ersätta ägaren om hästen dör.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag förstår, men om man tittar på annonser på den här rasen , så kostar de ingenting i princip, så jag undrar varför hästen ska ha massa livvärde i försäkringen.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Då undrar jag bara varför du alls skrev under ett kontrakt som du inte är nöjd med.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag förstår, men om man tittar på annonser på den här rasen , så kostar de ingenting i princip, så jag undrar varför hästen ska ha massa livvärde i försäkringen.

Det låter som du kort och gott bör säga upp avtalet eftersom du anser som du gör om hästen du lånar och vad du och ägaren gjort upp om . Se till att kontakta ägaren snarast . Ni har väl x antal månader uppsägning . Vad ägaren försäkrat hästen för i liv värde blir absurt att du ens nedvärderar så otroligt dåligt insatt du är i försäkring generellt .
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag förstår, men om man tittar på annonser på den här rasen , så kostar de ingenting i princip, så jag undrar varför hästen ska ha massa livvärde i försäkringen.

Vad anser du hästen är värd? Vad är den försäkrad i? Och vad är det för typ av häst? Det är lättare att åtminstone ha begrepp om ungefär vilka summor det gäller.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Fast vadå sponsra med inköpspris?
Inköpspriset är ingenting i längden, det är en summa man betalar en gång?

Och på en skogsmullehäst är inte det någon stor summa.

Nej jag tycker helt enkelt att det är fel att jag som fodervärd ska stå för någon annans försäkring, dör hästen får ägaren allt livvärde som stigit efter att jag betalat in pengar månad efter månad..?
Eller?

Dessutom kan inte alla ägare bara ta hem hästen sådär, och är i behov av att ha fodervärd, kanske inte vill sälja.

I mitt fall så skulle jag lika gärna kunna köpa mig en egen häst, men har denna häst pga att ägaren inte kan eller vill ha tillbaka den och den ska slippa flytta runt, och den har en superbra liv hos mig.

Visst är inköpet en engångssumma men för den sakens skull så vill nog ingen skänka bort de pengarna. En skogsmulle ligger på runt 25000 kr idag. Det hade iallafall inte jag velat ge bort hur som helst till vem som helst. Du kanske inte tycker att det är någon stor summa men för de flesta så är det ganska mycket pengar.
Eftersom du inte behöver betala vad hästen kostar så sponsrar ju ägaren dig med de pengarna när du får ha hästen.

Det är väl skönt att du slipper betala vad hästen är värd om den dör hos dig nu när försäkringen finns för hade inte försäkringen funnits så hade ju du fått betala det istället. Hade jag haft en häst ute på foder och den dog där så nog hade jag velat ha ersättning för vad hästen är värd och det tror jag att de flesta hade velat ha.

Jag tycker att du ska köpa dig en egen häst så att du kan göra hur du vill. Bevisligen så har du ju problem med att ha en häst på foder eftersom du inte ens kan ta dina funderingar med ägaren utan istället väljer att hänga ut allt på nätet.
Köp hästen du har på foder så är ju allas problem lösta.

Jag tycker också att du ska kolla upp hur en hästförsäkring egentligen fungerar för utefter vad du skriver så har du fått allt om bakfoten. Det är inte så att man höjer summan ju längre man betalar utan det är snarare så att summan sänks efter en viss ålder beroende på vilken ras hästen är. Det är inte heller så att man får ut livvärdet bara sådär utan det ska vara en godkänd dödsorsak ifrån försäkringsbolagets sida.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Ägaren lånar ut en häst på foder och efter foderperiodens slut vill man givetvis ha tillbaka det man lånat ut eller motsvarande värde om något nu skulle hända.

Som fodervärd tar man över ansvaret för hästen och med det ansvaret kommer skyldigheten att ersätta ägaren för det som går förlorat. Vill man inte riskera att få betala en massa ur egen ficka är det nog en god idé att ha en "dyr" försäkring.

Det är ju egentligen samma resonemang som när man hyr bil, skidor eller vad det nu kan vara. Självklart är det den som lånar eller hyr som antingen får ta risken att betala hela värdet eller se till att ha en försäkring som täcker upp.

Egentligen säger det bara "varsågod - här har du min häst att låna gratis men hästen ska inte kosta mig något när det är du som får nyttja den och jag vill ha tillbaka det du har lånat".
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Angående livvärdet på en hästförsäkring så brukar i allafall jag resonera som så att jag har det för att kunna köpa en ny häst om den försäkrade skulle dö. Likaså så kan man ju ha fullvärdesförsäkrat (A1) för att ha chansen att T-märka om hästen skulle få någon skada så den inte är fullt brukbar längre.

I mitt fall är det i allafall så att jag inte har råd att ha mina hästar försäkrade i livvärde i deras riktiga värde, men försäkringsbeloppet räcker i allafall för att köpa en unghäst om hästen måste tas bort.

Så jag förstår om man har livvärde på försäkringen på sin häst, även om den är utlånad på foder! :laugh:
För om man lånar ut och inte säljer finns ju säkert tanken att man som ägare så småningom ska ta tillbaka sin häst och använda den själv.

Prata med ägaren tycker jag! :laugh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp