Sluta betala försäkring på foderhäst?

Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag känner så här att hästen har en dyr försäkring som jag betalar år efter år.

Känns inte rädd, hade jag själv bestämt försäkring hade jag tagit en betydligt billigare.

Jag har möjlighet att köpa egen häst, men har denna häst på foder för den inte ska behöva flytta mer.

Känner att det är klart ägaren kan ha en dyr försäkring om fodervärden betalar , är väl bara passa på när mans lipepr betala själv känns de som?
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Tillägg- hästen är en skogsmulle, alltså ingen värdefull häst i pengar, och används inte till någon träning/tävling.

Mina egna hästar har jag bara haft vetvårdsförsäkring på, eftersom de inte varit värda några större pengar.

Skulle jag köpa egen igen skulle jag göra likadant, vilket jag har möjlighet att göra.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag tycker det helt beror på vad man kommer överens om! När jag hade min häst utlånad så stod jag för försäkringen, hästen lyckades skada sig (sårskada, hovböld och kolik) hos fodervärden trots att kusen hos mig utnyttjat försäkringen EN gång vid ett ormbett.

I allafall var vårt deal att fodervärden stod för veterinärkostnaderna, alltså självisken. I min hästs fall fanns inget livvärde, hästen var 22 år när fodervärden tog över hästen.

Personligen hade jag inte velat betala ett dyrt livvärde på en häst jag har på foder om det inte var så att jag skulle få livvärdet om hästen måste tas bort.

Och för de som absolut "inte kan tänka sig", de tycker de sponsrar ägaren osv, låt bli att ta foderhäst, köp en egen häst i stället! :idea:
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Du har ju egentligen 3 val då.

Diskutera detta med ägaren och se om ni kan komma överens om något
Fortsätt som ni har avtalat
Avstå hästen och köp en egen där du gör hur du vill
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Finns inget som är rätt eller fel i det här fallet, det är som ni förhandlat fram.

Såg i något inlägg att om fodervärden betalar livförsäkring så sponsrar man hästägaren, gör man verkligen det frågar jag?

Jag vill påstå att hästägaren sponsrat fodervärden genom att låna ut något som ägaren själv har investerat en massa pengar i, så det är knappast någon sponsring till hästägaren. Hästägaren tar ju också en viss risk genom att låna ut sin häst, i de flesta fall går det ju bra och i en del fall går det helt enkelt tokfel.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Någons fel vet jag inte om det alltid är men som fodervärd har man ett ansvar och då är det inte orimligt att ägaren förväntar sig att risken och kostnaden ligger hos den som nyttjar hästen, det finns andra synvinklar också, mycket beror på vad för häst och i vilket sammanhang. Den som har en attraktiv värdefull häst på foder kan räkna med att stå för mer kostnader än någon som tar sig an exempelvis en travare eller äldre promenadhäst. Problemet löser sig själv med billigare hästar, man har sällan något livvärde att tala om i försäkringan
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

När jag hade foderhäst så var det självklart att det var ägaren som betalada försäkringen. Både liv och vet.vård betalades av ägaren.

Det är ju inte det lättaste att få hästen nyförsäkrad ifall fodervärden glömmer betala eller liknande, om det på något sätt blir så att man får försäkra om hästen alltså. Tror inte många ägare är villiga att riskera något sådant. Dom flesta hästar har ju haft sina försäkringar hela livet.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Det är ju inte det lättaste att få hästen nyförsäkrad ifall fodervärden glömmer betala eller liknande, om det på något sätt blir så att man får försäkra om hästen alltså. Tror inte många ägare är villiga att riskera något sådant. Dom flesta hästar har ju haft sina försäkringar hela livet.

Det kan man lätt lösa genom att fodervärden betalar ägaren och inte direkt till försäkringsbolaget.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

När jag hade foderhäst så var det självklart att det var ägaren som betalada försäkringen. Både liv och vet.vård betalades av ägaren.

Det är ju inte det lättaste att få hästen nyförsäkrad ifall fodervärden glömmer betala eller liknande, om det på något sätt blir så att man får försäkra om hästen alltså. Tror inte många ägare är villiga att riskera något sådant. Dom flesta hästar har ju haft sina försäkringar hela livet.

Jag har en häst ute på foder nu och har tidigare även lånat foderhästar själv.
Det självklara valet för mig är att ägaren står kvar på försäkringen och fodervärden betalar vad försäkringen kostar till ägaren.
Fodervärden ska självklart få en kopia på försäkringsbrevet så denne vet både vad försäkringen täcker och hur mkt den kostar.
Ägaren får även sända en kopia på kvittot att försäkringen är betald.

Ingen kan lura någon på det viset om alla sköter sina delar.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Folk kan då slarva och missköta saker och ting ändå. I sånt läge får man isåfall skriva in i kontraktet att hästen direkt ska tillbaka om inte betalningen på föräskringen är gjord, annars kan det bli rejält jobbigt ändå.

Det finns så otroligt många oseriösa som smiter undan betalning, ingenting jag hade vågat riskera iallafall.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Det kan man lätt lösa genom att fodervärden betalar ägaren och inte direkt till försäkringsbolaget.

Min erfarenhet av folk som slarvar med betalningar, det spelar ingen roll vem betalningen ska ske till, vissa skiter i saker och ting ändå. Kan inte ägaren direkt ta tillbaka hästen om ingen betalning sker, då hade jag kunnat ha ute min häst på det sättet men inte annars. Jag vill ha stenkoll på vad som betalas och inte speciellt när det gäller försäkringar.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Men nu är det inte din häst. Betala eller lämna tillbaka hästen.
Hästägaren sponsrar dig med en häst. Vad är det för monsterförsökring hästen har egentligen? En standard försäkring för ett halvblod som inte har ettr jättehögt ´livvärde brukar gå på några hundralappar i månaden.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

KL
Jag undrar också vad som menas med en jättedyr försäkring? Hade varit intressant att fått specat vad den kostar och vad som ingår..
Jag har min häst utlånad på foder och vi har avtalet det så att jag betalar försäkringen men fodervärden betalar en % varje år. 25% första året, 50% andra året, 75% tredje året och 100% år 4 och efter det. På det sättet vet jag att försäkringen är betald om något skulle hända.
Som ägare väljer jag ju vad jag vill ha för försäkring på min häst eftersom det hur jag värderar den som är det enda viktiga, inte vad fodervärden tycker, om den inte gillar försäkringen eller premien att betala så kan de hitta en annan häst.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Folk kan då slarva och missköta saker och ting ändå. I sånt läge får man isåfall skriva in i kontraktet att hästen direkt ska tillbaka om inte betalningen på föräskringen är gjord, annars kan det bli rejält jobbigt ändå.

Det finns så otroligt många oseriösa som smiter undan betalning, ingenting jag hade vågat riskera iallafall.

Klart folk kan missköta sig, men det är en jäkla skillnad på om hästen har en betald försäkring eller ej.
Om man som ägare ser till att den blir betald oavsett om fodervärden betalat eller ej så är ju ingen större skada skedd.
Däremot om man har en fodervärd som står på försäkringen och inte betalar så försäkringen bryts hamnar man ju i en jävla sits som hästägare, framförallt såna som jag som har haft obruten försäkring på hästen sen han föddes.
Klart det är surt om fv inte betalar till mig som ägare som denne ska men det betyder ju inte att det är katastrof för det.
I de flesta standardkontrakt brukar det ju stå att om inte kontraktet följs så har man rätt att bryta det med omedelbar verkan och det borde man ju då kunna göra om inte försäkringen betalas trots påtryckningar.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Min erfarenhet av folk som slarvar med betalningar, det spelar ingen roll vem betalningen ska ske till, vissa skiter i saker och ting ändå. Kan inte ägaren direkt ta tillbaka hästen om ingen betalning sker, då hade jag kunnat ha ute min häst på det sättet men inte annars. Jag vill ha stenkoll på vad som betalas och inte speciellt när det gäller försäkringar.

Givetvis kan man luras, det kan man med allt men det gäller åt båda hållen. Lösningen är knappast som du skrev att ägaren självklart betalar försäkringen, denne kan lika gärna strunta i att betala som fodervärden. Det finns ingen patentlösning på att undvika att bli lurad, man måste i slutändan lita på avtal, kvitton etc Givetvis bör det stå i avtalet vem som står för försäkringen, hur den betalas och av vem samt vilket belopp och vad som gäller om försäkringen inte betalas.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

KL

Vad du än gör så sluta ej att betala försäkringen utan att ha kommit överens med ägaren. Ett försäkringsavbrott kan innebära kryphål för försäkringsbolaget när det väl gäller... :grin:
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

När jag hade foderhäst så var det självklart att det var ägaren som betalada försäkringen. Både liv och vet.vård betalades av ägaren.

Det är ju inte det lättaste att få hästen nyförsäkrad ifall fodervärden glömmer betala eller liknande, om det på något sätt blir så att man får försäkra om hästen alltså. Tror inte många ägare är villiga att riskera något sådant. Dom flesta hästar har ju haft sina försäkringar hela livet.

Självklart låter man inte fodervärden betala direkt till försäkringsbolaget utan fodervärden betalar ju vad försäkringen kostar till ägaren om inte fodervärden tar en egen försäkring då för då betalar ju fodervärden direkt till försäkringsbolaget.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Även om det inte framgår så tar jag för givet att du var medveten om denna kostnad och godkände den i samband med att du tog dig an hästen, så givetvis ska du betala.

Förstår inte alls hur du kan tycka att "du sponsrar ägaren"?
1. Jag tror knappast att ägaren valde den dyraste försäkringen bara för att tjäna pengar på dig som fodervärd.
2. Ägaren KAN INTE tjäna pengar på dig eftersom försäkringssumman som du betelar går direkt till försäkringsbolaget.
Att du inte tycker att hästen är värd dom pengarna så innebär det inte automatiskt att ägaren gör detsamma.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Förstår öht inte vad frågan gör här på internet ... Har du inte , tidigare avtal till trots "lust" att betala mer så får du ju diskutera det med ägaren . Ingen annan . Jag kan personligen säga att hade jag varit ägare och stött på att min fodervärd sitter och diskuterar att inte betala ngt så viktigt som försäkring på hästen på internet , eller våra avtal i övrigt, så hade jag hämtat hästen i morgon .

Vilket också är en anledning att jag aldrig hade lejt ut till en fodervärd att själv betala in försäkring tex . Jag står för hela rasket och FV betalar Isåfall in till Mig det hoppas jag alla gör .
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Självklart låter man inte fodervärden betala direkt till försäkringsbolaget utan fodervärden betalar ju vad försäkringen kostar till ägaren om inte fodervärden tar en egen försäkring då för då betalar ju fodervärden direkt till försäkringsbolaget.

Och vad händer då när fodervärden helt plötsligt helt enkelt slutar betala? Betalar själv och gör ingen grej av det eller börja en lång process att försöka få fodervärden att betala?

Jag tycker inte det är värt det.

Jag tycker det mest logiska är att ägaren betalar vad den vill att sin häst ska ha för försäkring och sen betalar fodervärden självrisken om det händer något.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp