Sluta betala försäkring på foderhäst?

framtidens93

Trådstartare
Jag har en häst på foder, som jag haft i drygt ett år.

Har betalat hela hästens försäkring, som är en relativt dyr försäkring.

Jag vet att vissa fodevärdar betalar försäkring, men min uppfattning är att det är vanligare att ägaren betalar försäkring, eller iaf livförsäkringen själv.

Jag har nu iaf ingen lust att stå för den här försäkringen mera, utan har tänkt be att ägaren får stå för den själv.

Tycker ni det är fel?rätt?
Vad har ni för erfarenheter.

Jag har själv lånat ut en häst tidigare och stod då själv för försäkringen.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Det vanliga, som jag varit med om, är att ägaren står för livförsäkring och fodervärden för veterinärvård.

Om hästen jag har på foder skadar sig vill jag ju nyttja veterinärvårdsförsäkringen, och det är på mitt konto pengarna hamnar.

Men om hästen dör får ägaren livvärdet.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Det finns inget rätt eller fel, vill du inte betala så ta upp det med ägaren, kan ni inte komma överens så får du antingen bita i det sura äpplet och betala eller så säga upp fodervärdesavtalet och lämna tillbaks hästen enligt avtal.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag hade gärna stått för försäkringen om det varit en billigare variant, men denna är enligt mig dyr.
Och det känns som jag bara sponsrar ägaren.

Hade själv aldrig haft en så dyr försäkring så att säga.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Du får väl prata med ägaren.

Jag tycker att fodervärden ska stå för veterinärvårdsförsäkringen, eftersom du antagligen står för om det händer hästen något när den är hos dig.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Tycker det verkar förnuftigt att du betalar veterinärvårdsdelen och ägaren livförsäkringen.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag hade gärna stått för försäkringen om det varit en billigare variant, men denna är enligt mig dyr.
Och det känns som jag bara sponsrar ägaren.

Hade själv aldrig haft en så dyr försäkring så att säga.

Tycker du det är för dyrt är det bara att omförhandla villkoren som sagt, och om det inte går så stå för konsekvenserna. Det finns inget facit "att så här ska det vara".
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Även jag har fått uppfattning om att ägaren brukar stå för livförsäkringen och fodervärden för veterinärvårdsförsäkringen. Den uppdelningen hade vi under alla år som jag var fodervärd också.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag står för min hästs försäkring. Hon står på foder. Jag ville göra det själv för att vara säker på att det blir gjort. Jag vill inte veta av att dom inte betalat och så står hästen med en skada och bråk om vem som ska betala. Det skulle ju vara dom helt klart då dom har ansvaret för henne.
Men det krångel och bråk som skulle kunna uppstå vill jag slippa och vara säker på att min häst får den vård hon behöver.
Dom står för självrisken men den är ju överkomlig om dom skulle bråka.. Men jag tvivlar på att dom någonsin skulle göra det i något fall.
Jag vill bara vara säker för det är min häst som jag älskar så mycket..
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Det vanliga, som jag varit med om, är att ägaren står för livförsäkring och fodervärden för veterinärvård.

Om hästen jag har på foder skadar sig vill jag ju nyttja veterinärvårdsförsäkringen, och det är på mitt konto pengarna hamnar.

Men om hästen dör får ägaren livvärdet.


Fast det är väl ett jävla sätt att resonera på?!

Jo jag blir förbannad av sånt resonemang, om du sabbar någons bil då ersätter väl du den? Sabbar du någons jacka så får du ju köpa en ny eller hur?
Om du lånar en häst som du sabbar så den måste tas bort, ska ägaren då stå för det?
Om man som fodervärd ska stå för både liv och veterinärvårdsförsäkring så gör man ju det för att slippa använda pengar från sin egen ficka om det skiter sig, man försäkrar att inte sin egen ekonomi går åt helvete om värsta tänkbara skulle ske.
Eller vill du hellre slanta upp säg tex 50000:- ur egen ficka om hästen är oförsäkrad?
För att du sabbat den? Eller ska hästägaren skylla sig själv som lånade ut hästen till dig?
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Vet inte varför du tolkade det sådär faktiskt.


Om en häst jag lånat ut på foder bryter benet i hagen och avlivas, så är det ju jag som vill ha pengar för livvärdet på hästen. Jag äger ju hästen. Därför bör jag stå för livförsäkringen. Fodervärden ska ju inte få ut livvärdet på hästen.

Däremot ser jag det som självklart att fodervärden behandlar hälta eller skador, och då också står för veterinärvårdsförsäkringen. Det är ju fodervärden som betalar tex 4000 för detta, och sedan för tillbaka lite pengar på försäkringen, utöver självrisken.

Så har det alltid varit när jag haft foderhäst, eller lånat ut på foder. Däremot har jag en gång haft en häst på foder där ägaren stått för även veterinärvårdsförsäkring, och jag har månadsvis betalat för den till ägaren. Det är ju också ett alternativ för att försäkra sig om att sin häst verkligen är försäkrad.

Om man vill göra på annat vis så är det väl bara att komma överens om det.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Fast det är väl ett jävla sätt att resonera på?!

Jo jag blir förbannad av sånt resonemang, om du sabbar någons bil då ersätter väl du den? Sabbar du någons jacka så får du ju köpa en ny eller hur?
Om du lånar en häst som du sabbar så den måste tas bort, ska ägaren då stå för det?
Om man som fodervärd ska stå för både liv och veterinärvårdsförsäkring så gör man ju det för att slippa använda pengar från sin egen ficka om det skiter sig, man försäkrar att inte sin egen ekonomi går åt helvete om värsta tänkbara skulle ske.
Eller vill du hellre slanta upp säg tex 50000:- ur egen ficka om hästen är oförsäkrad?
För att du sabbat den? Eller ska hästägaren skylla sig själv som lånade ut hästen till dig?

Och jag håller faktiskt med dig även om det är skrivet i hårda ord ,varför ska hästägaren stå för livvärdet när det är fodervärden igentligen som ska se till att skydda sig själv om det händer hästen något som den ombesörjer till fullo med hela ansvaret för hästen ?

Dock tycker jag kanske att man ska dela på livärdetkostnaden på försäkringen mellan ägare och fodervärd samt att fodervärden betalar även vetvården på försäkringen . ??

Mia
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

"Om du lånar en häst som du sabbar så den måste tas bort, ska ägaren då stå för det?"

Menar du att om jag har en häst på foder, och vi är ute och galopperar och hästen går omkull och avlider av skadorna. Ska då ingen livförsäkring användas alls? Och så ska jag ersätta hästens värde till ägaren?

Eller ska livförsäkringen stå på mig som fodervärd, så jag får ut livvärde, som sedan betalas till hästägaren?
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Sponsrar ägaren?
Du får ju ha en häst gratis!
Jösses, tack för att du påminde mig om varför jag aldrig tänker låna ut ngn häst.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Jag tycker att det är självklart att fodervärden betalar både veterinärvårdsdelen och livdelen på försäkringen. Fodervärden måste ju kunna ersätta hästens ägare om något skulle hända så att hästen måste avlivas. Varför ska hästägare betala den försäkringen? Det är ju inte ägaren som använder hästen.
När jag har lånat häst har jag tagit en försäkring själv om det inte har funnits just för att jag vill inte behöva ersätta ur egen ficka om det värsta skulle hända.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Menar du att om jag har en häst på foder, och vi är ute och galopperar och hästen går omkull och avlider av skadorna. Ska då ingen livförsäkring användas alls? Och så ska jag ersätta hästens värde till ägaren?

Lånar man något och har sönder det så är det rimligt att ersätta ägaren så varför inte med en häst? Om det finns en livförsäkring är det rimligt att använda den, om inte eller livförsäkringen inte täcker hela värdet så gör man enligt avtal. Finns inget avtal så får man göra som samvetet bjuder.

Eller ska livförsäkringen stå på mig som fodervärd, så jag får ut livvärde, som sedan betalas till hästägaren?
Vem som står för livförsäkringen är ointressant men pengarna bör gå till ägaren men man bör avtala om det så alla parter vet vad som gäller.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Lånar man något och har sönder det så är det rimligt att ersätta ägaren så varför inte med en häst? Om det finns en livförsäkring är det rimligt att använda den, om inte eller livförsäkringen inte täcker hela värdet så gör man enligt avtal. Finns inget avtal så får man göra som samvetet bjuder.


Vem som står för livförsäkringen är ointressant men pengarna bör gå till ägaren men man bör avtala om det så alla parter vet vad som gäller.

Första stycket: här ser det ut som om du tänker att det alltid är någons "fel" om en häst behöver avlivas.
Jag hade lånat ut en häst på foder. Den drabbades av en sparkskada med fraktur som följd och behövde avlivas på plats.
Det var ingens fel.

När jag haft häst på foder, vid ett tillfälle, var det ägaren som betalade försäkringen. Jag tror att det var både liv- och veterinärvårdsförsäkring.

När jag hade min häst utlånad på foder, hade jag den försäkrad fastän fodervärden gärna hade betalt premien också.
De sjukdomar och hältor som tillstötte, stod fodervärden för.

När hästen avlivades akut (se ovan) dog hästen. Inga pengar bytte ägare. Hästen var inte livförsäkrad. Det skulle inte ha fallit mig in att begära betalt.
Men den situationen var lite speciell eftersom fodervärden i fråga är min äldsta kompis och jag ansåg att jag hade gett hästen till henne medan hon ansåg att hon lånade den. Det var en häst för ca 25000kr - om det nu har någon betydelse.

Nej, det finns inga regler kring detta utan man får väl komma överens.

Som fodervärd kan jag se en fördel med att ha hästen försäkrad i veterinärvård, eftersom det kan bli dyrt med veterinärkostnader som landar "i mitt knä".
Som hästägare kan jag eventuellt se en fördel med livförsäkring om jag tycker att jag behöver få in pengar som ersättning om hästen dör.
I mitt personliga fall behöver jag inte få pengar som ersättning för en häst som dog - i synnerhet inte i det aktuella fallet.
Jag har aldrig tänkt tanken att kräva min kompis på pengar för den döda hästen.

Ofta är det en olyckshändelse som gör att en häst måste avlivas och det kan man näppeligen lasta fodervärden för.
Om det är slarv, ja då är saken annorlunda förstås.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

Varför gick du med på ett sådant upplägg, undrar jag.

Du kan ju prata med ägaren, men jag kan ju tycka att ifall du godkänt upplägget får du stå ut med det tills ev. kontrakt går ut.
 
Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?

"Om du lånar en häst som du sabbar så den måste tas bort, ska ägaren då stå för det?"

Menar du att om jag har en häst på foder, och vi är ute och galopperar och hästen går omkull och avlider av skadorna. Ska då ingen livförsäkring användas alls? Och så ska jag ersätta hästens värde till ägaren?

Eller ska livförsäkringen stå på mig som fodervärd, så jag får ut livvärde, som sedan betalas till hästägaren?

Om du lånar en häst på foder och som i ditt exempel har otur att hästen går omkull och avlider.
Då måste det väl ändå vara du som ersätter förlusten för ägaren eller hur?
Antingen genom att hosta upp pengarna själv, eller att ha en försäkring som täcker det hela så du inte behöver stå för mer än självrisken.

Sen om försäkringen står på ägaren eller fodervärden är i sig orelevant om det är du som fodervärd som betalar för den.
Men jag förstår inte alls varför en del ser det som självklart att ägaren ska stå för livvärdes delen, det handlar ju bara om hur mkt fodervärden vill skydda sig med hjälp av en försäkring.
Precis som det är när jag som hästägare står i valet och kvalet när jag väljer försäkring, hur mkt är jag beredd att plocka ur egen ficka och hur mkt vill jag att min försäkring ska täcka?
Är jag beredd att förlora min häst och pengarna eller vill jag gardera mig mot ekonomiska förluster så gott jag kan?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp