Sv: Slut på sadelsåpan?
Dags för nästa test av Freeformen. Jag sydde om fästena på Skitopadden igår så de var i nivå med ringarna på sadeln. Iddes bara engagera mig i ringarna fram dock. Sen tog jag en nyckelring kring fästet till ringarna på sadeln, och satte fast dem i ringarna på skitopadden. (Ville ha FF:ens ringar fria för att sätta ev förbygel). Padden sitter som berget =)
Hade både shimsen och järnet (som jag bankat ner till 90 grader) i idag och då blev det så bra så. Ser ut som sadeln är i bakvikt, dvs för hög fram men det sjänk nog ihop när jag satte mig i den för det kändes inte så när jag kommit upp. Lite fascinerad att jag var tvungen att banka ihop järnet till 90 grader, det är ju åt helsike för smalt på en bomsadel. Å andra sidan sitter ju det här järnet MYCKET högre än det gör på en bomsadel.
Nåväl, satte på förbygeln och justerade stiglädrena till kortaste hålet. Ska dock klippa bort dem och sätta i vanliga då jag får krupp på de där jävla spännena de har. Red sen lite dressyr och Vision jobabde på fint. Och JISSES vilkens killnad det är att sitta ner i FF:en jämfört med andra sadlar! Jag kunde liksom 'bara sitta' och ägna all energi åt att RIDA och noll åt att försöka sitta. Skumpade inte ett dugg (och V är hemsk att sitta ner på!) varken i trav elelr galopp. Satt som jag hade lim i ändan.. *nöööjd* (Jag VET att jag börjar låta som en levande reklampelare men inse hur nöjd jag är - och hästen med)
Sen hopapde jag några språng. Man ska ju inte hoppa i bomlöst men det finns folk som gör det både här i Sverige och i USA så jag tänkte testa. Hade lite för långa läder men det fick gå. Inga problem rent tekniskt att hoppa i den och Vision hade inga synpunkter. Däremot, det BLIR punkttryck av stiglädrena. IOfs lika brett (8 cm kanske?) som själva bandet över ryggen är, och INGET över ryggraden. Men det syntes tydligt på ryggen att vi haft ett högre tryck där stigläderbandet går. Som sagt lämnade det ryggraden fri och det var 'jämnt' tryck över hela stiglädrebandets längd. Men jag känner mig inte riktigt tillfreds med det ändå, nu hopapde jag ändå bara 5-6 språng på lååg höjd, tänk 15 språng på 80 cm och njae..
I övrigt så jämna, fina märken som gick längs hela den yta där jags uttit men inte bakom det. Fin, torr kanal över ryggraden hela vägen, inget 'gnuss' i bakkant av padden etc.
Så, supernöjd, men vill inte hoppa i den.. Så nu är frågan om jag ska skita i att hoppa, eller om jag ska ta med min TB till Mustang och betala 500 kr för att få reda på VILKEN hoppsadel som passar Vision, vad den kostar och sen se om jag kan finansiera det via att byta in TB:n eller om jag helt enkelt ska börja spara när jag vet hur mkt jag behöver spara ihop? Måste ringa och höra med Mustang hur 'sura' de skulle bli om jag åker dit bara för att få veta vad som passar men inte köper något?