Slut på sadelsåpan? ;)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag kastade nog nyss in handduken ang bomsadlar (med en liten reservation). Var och provred en FreeForm idag. Hästen sa inte direkt bu eller bä utan mer 'ja tack den blir bra', och gjorde till och med klockrena byten (vilket vi inte ska dra FÖR stora växlar på än, det KAN varit en synnerligen bra dag bara). JAG sa 'halleluja!' ;) Freeformen känns som den ultimata HYBRIDEN mellan bomlös och engelsk. Utseende iaf MOT det engelska, uppbyggd sits så man satt som i en engelsk men mjukare (och kände hästen bättre), dessutom satte den mig rätt direkt och ännu bättre lär det bli när jag flyttar bak stiglädren lite.

Den följde med hem, har den på öppet köp i fem dagar, men om den bara fortsätter kännas lika bra under lite längre turer och några dagar i rad så kommer den stanna.

Det var ju det där med hoppning, och där har jag inte velat klart än. Efter att ha sett FF:en 'på riktigt' är jag inte riktigt lika 'NEJ, man ska inte hoppa i bomlösa med band över ryggen!' längre, jag är dock inte övertygad om att man SKA det heller. (Btw så tydligen hoppas det friskt med den i USA.. å andra sidan finns det massa saker man inte borde som folk glatt gör...så..)

Sv: Slut på sadelsåpan? ;)

Jag tror inte det är nån fara att hoppa lite, du är ju väldigt lätt. Du har inte provat appalosa/prestige? dom ska ju passa breda hästar med hög manke har jag hört..

Inte för lång för en islänningsrygg iaf...

Tez1 skrev:
Den(FF) är inte för lång för en arabrygg då?

/T

FF:en är ju ursprungligen designad för just araber (och andra hästar med kort rygg). Apropå araber så tydligen iaf i USA kan man få den med arab girthing, DET hade jag velat ha *drömma* Sadelgjorden är placerad längre fram, för att undvika problemet med mismatch mellan sadelläge och sadelgjordsläge som en del araber har. T ex min herre. Dvs när sadeln ligger där den ska och man släpper ner gjorden så är den längre bak än där den kommer ligga stilla, så den kommer glida fram och dra med sig sadeln. Men men, man kan kanske inte få allt *försöker intala sig*

Tillbaka till FF och arabrygg, nu har jag inte lagt den på lilldamen än men där skulle den med 99% säkerhet INTE vara för lång (hon är normalt kortryggad för att vara rab), men på mitt lilla måndagsexemplar Vision med väldigt kort rygg är den aningens för lång om man mäter med samma mått som för engelska sadlar. MEN, jag får aldrig någon vikt där så det är ingen fara. Kan kolla imorgon exakt hur mycket 'för lång' den är omd u vill?

Och till den som nämnde Appaloosa/Prestige - de klarar vidden men de har fel bomvinkling,d e är för svängda för Visions raka rygg.

...hade inte du en budget? alla bomlösa jag sett på nätet (fast jag vet inte tillräckligt om dom ännu, försöker lära mig) har varit jättedyra??????

mackan skrev:
...hade inte du en budget? alla bomlösa jag sett på nätet (fast jag vet inte tillräckligt om dom ännu, försöker lära mig) har varit jättedyra??????

VAR har du kollat? :confused:

De flesta (undantag finns) bomlösa ligger på 8 - 10 000 kr i nypris.

Min budget var/är 8 - 10 000 kr, sen måste jag fuundera men skulle det vara så att det enda som passar har en prislapp på 12 000 kr så okej, då får jag väl hosta upp det med eller ta det på avbetalning eller något.

Kollar man på t ex Knights (vilket JAG tycker man ska låta bli, anser inte den har på en hästrygg att göra om de inte modifierar den lite) så kostar den under 8000 kr dessutom.

FF:en har de btw sommarerbjudande på nu, 7500 kr inkl grandeurpad. För de som är intresserade.

Jag äger en freeform och har tagit små skutt med den utan problem.... kanske man inte ska hoppa reglebundet i den eftersom det itne finns något som tar upp stötarna i landningen...

Beppo skrev:
Jag äger en freeform och har tagit små skutt med den utan problem.... kanske man inte ska hoppa reglebundet i den eftersom det itne finns något som tar upp stötarna i landningen...

Och jag hoppar just regelbundet (om än inte VARJE vecka), och på höjer upp till metern (hästen är en D-ponny)

Men vi får se vad jag kommer fram till ang just hoppningen - vad den ska göras i/med för sadel

..tror jag kollade på ansur och nåt annat utländskt märke på nätet, de var as dyra...... men som sagt: har inte kollat så mycket och vet för lite om bomlösa i största allmänhet... blev sugen igen när tråden där Startrekk CC dressyr sadeln var med.....

Jo, jag är med angående sadelns längs och sittytan/anläggningsytan(där man sadlar en bomsadel). En bomlös sadel kan ju vara ganska mkt längre utan att skapa obehag för hästen.

Men tänker på när jag provade FF på min kortryggade herre så upplevde jag att den var på tok för lång och att han på sikt skulle få gness av paden och sadeln på länden. Den FF var 58 cm lång och paden var 60 cm. Är din lika lång?

/T

FF finns här i Sverige i tre modeller: basic (55 cm), shortback och pony (båda 50 cm). Längderna kan enligt importören skifta någon cm mellan exemplaren eftersom sadlarna är handgjorda. Har just fått hem min illröda FF Ponny (beställd i början av maj :crazy: ). Har en breeeed islandshäst och lyckades inte hitta någon bomsadel med tillräcklig vidd och relativt rak bom, så FF var en skänk från ovan. Hade hemma både vanliga och ponnyvarianten på prov i våras, men tyckte också att normalmodellen var väl lång för pållans rygg. Pad blir det till att sy själv, finns ingen som passar ponny-sadeln ännu. Fick med en Grandeur, men tycker inte den går upp mot Skito-paden som var med provsadlarna.

Alexandra_W: Jag skulle inte själv lita på Grandeur-padens avlastande/utjämnande förmåga. Särskilt inte med valackens problem och ännu mindre vid hoppning. Kan du inte göra en förstärkt pad med lösa paneler alternativt byta upp dig till en bättre pad?

Varför har en Knights inget på en hästrygg att göra?
Jag har en som jag haft i flera månader och jag kan då inget negativt märka...

Itchie skrev:
Alexandra_W: Jag skulle inte själv lita på Grandeur-padens avlastande/utjämnande förmåga. Särskilt inte med valackens problem och ännu mindre vid hoppning. Kan du inte göra en förstärkt pad med lösa paneler alternativt byta upp dig till en bättre pad?

Ehh, jag har en Skitopad ju?

Tez1 skrev:
Jo, jag är med angående sadelns längs och sittytan/anläggningsytan(där man sadlar en bomsadel). En bomlös sadel kan ju vara ganska mkt längre utan att skapa obehag för hästen.

Men tänker på när jag provade FF på min kortryggade herre så upplevde jag att den var på tok för lång och att han på sikt skulle få gness av paden och sadeln på länden. Den FF var 58 cm lång och paden var 60 cm. Är din lika lång?

/T

Själva anläggningsytan på sadeln (undersidan) är 53 cm, sitsen är 44 cm lång. (mätte nyss, med måttband iofs). Padden är 60 cm lång.

Så den är 'för lång' om man jämför med engelska sadlar, men det är inga problem iom att det aldrig blir trycklängre bak. Dock är den kortare än din. Jag funderade ett tag på om jag skulle skaffa mig ponnyvarianten av FF:en (o man nu kunde få den i annan färg än illröd då.. *s*), den är ju 48 cm, men eftersom 48 cm fortfarande är 'för långt' om man jmf med engelska sadlar, och herrn utan problem lallat runt i över 60 cm

SS:en som jag har haft tills låns, som ser APLÅNG ut är mer än 60 cm i anläggningsytan om jag mätte rätt. En bra bit längre är den iaf.

Valacken är ju riden en hel del i SS:en senaste månaderna, och jag var KLART skeptisk till en början just pga längden. Okej att vikt inte kommer 'för' långt bak (det gör det iofs i SS.en då sitsen är för lång) men det bord ekunna ge just skav. Fast inte några sådana problem, och då kändes det som att 53 cm var helt okej.

martha skrev:
Varför har en Knights inget på en hästrygg att göra?
Jag har en som jag haft i flera månader och jag kan då inget negativt märka...

Nu har jag inte känt på alla Knights, men de jag känt på så om man (utan padd under) trycker med ena handen på ovansidan av stigläderfästet och med andra handen på motsvarande ställe på undersidan av paden så känner man TYDLIGT 'knölen' från stigläderfästet. Och känner man den med det trycket så vill jag inte veta HUR mycket det känns för en hästrygg när ryttarens vikt trycker neråt. Det är möjligt att med en tillräckligt bra padd (dvs inte den som följer med utan t ex en skitopad) så kommer det där inte kännas genom padden, men det gör mig mörkrädd att Knightsen länge såldes UTAN padd och UTAN paddrekommendationen.

Och även om inte ALLA sadlarna är så (jag har klämt på fem stycken) då har de uppenbarligen ojämn kvalitet och när en av de som är av sämre kvalitet hamnar i händerna på någon okunnig så.. =/

Alexandra_W skrev:
Och jag hoppar just regelbundet (om än inte VARJE vecka), och på höjer upp till metern (hästen är en D-ponny)

Men vi får se vad jag kommer fram till ang just hoppningen - vad den ska göras i/med för sadel
Om du inte hoppar mer än så och använder den bomlösa sadeln till alla annan ridning borde väl hästen kunna ridas med en hoppsadel som passar hyfsat istället för perfekt? Om du inte lyckas hitta en perfekt, vill säga.

Maran skrev:
Om du inte hoppar mer än så och använder den bomlösa sadeln till alla annan ridning borde väl hästen kunna ridas med en hoppsadel som passar hyfsat istället för perfekt? Om du inte lyckas hitta en perfekt, vill säga.

Funderat på den aspekten med, men då är frågan vad som är 'värst' egentligen - hoppa i den bomlösa eller en engelsk som ligger 'hyfsat' men inte bra?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet... 2
Svar
32
· Visningar
5 528
Senast: kratbran
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 662
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka