Sv: Slut med täckesservice!
Jag har aldrig fattat poängen med att ha innetäcke och utetäcke?!
Dels så ser jag orimligheten i att personal (eller hästägare som ska göra morgon innan arbetet i ett kollektivstall) ska HINNA att hålla på med täcken varje morgon.
Visst, en kort period att man av ngn anledning byter täcke innan utsläpp, eller lägger på ett till om termomentern kvällen innan varit +-0 och morgonen därpå är -25 eller vice versa.
Min häst har alltid samma täcke inne och ute. Dessutom så om jag ska lägga på honom fler än ett täcke, så ska det vara kallare än -20 grader.
Och han är ett halvblod, tränas, tävlas och är helklippt.
Har aldrig sett honom frysa av kyla, däremot har han frusit ngn gång när det varit nollgradigt och vräkt ner snöblask och blåst rejält.
Och tyvärr så blir det ju gärna "missbruk" om inget är skrivet i kontrakt hur mkt "markservice" som ingår.
Med det inte sagt att du är en "missbrukare", men jag vet att det finns många sådana i ett stall.
Bara för att det ingår, så knölas det med stallbandage, täckesbyte och gud vet vad.
Och lägg där till att det finns sisådär 3-4 OLIKA utetäcken som ska på vid viss temperatur/väderlek. Det blir ju bara
då...
Jag har med egna ögon sett hur sådana som i ett stall där täckesservice ingick, direkt slutade med täckesbyten när de själva skulle sköta hästen i ett kollektivstall...