Slut med täckesservice!

S

Sjuan

Grrr, idag så fick vi i stallet en mindre glad nyhet. Det blir ingen mer på, resp avtagning av täcken i vinter. De som sköter stallet menar att vill vi ha täcken på våra hästar så får vi antingen ombesörja det själva, alltså åka ut till stallet varje morgon och sätta på utetäcke, eller låta hästen stå dygnet runt med ev innetäcke + utetäcke.
Jag kan gå med på detta resonemang (även om jag inte gilllar det) dvs att hästarna skall ha inne+utetäcke dygnet runt, om hästarna står uppstallade i ett kallstall men i mitt fall så är det ganska varmt inne i stallet. Vilket betyder att de kommer att stå och svettas med dubbla täcken tiden de står inne.
Dessutom så tycker jag rent logiskt att på hösten så är det bästa att ha ett innetäcke på inomhus som man på morgonen tar av och ersätter med ett regntäcke. När det blir lite kallare så sätter man på ett tjockare täcke och när det är riktigt kallt så behåller man innetäcket på under utetäcket.
Nu pratar jag alltså om hästar som är mer eller mindre klippta, tränas regelbundet och tävlas då och då. Jag vet ju att många är emot täcken överhuvudtaget men den diskussionen tar vi inte nu utan jag undrar hur ni Bukisar har det i era stall. Om någon av er står där det inte ingår täckesbyten hur gör ni med era hästar om de skall tränas och ridas ordentligt? Klipper ni dem och hur? Vad har ni för täcken? Hur kallt har ni i stallet? Och hur mår hästarna?

Tacksam för åsikter!

Sv: Slut med täckesservice!

En period hade vi inga täckesbyten, utan det täcket som hästen skulle ha på sig ut fick sitta på från kvällen innan. Det funkar ju det också, dagens täcken till 99% andas-täcken, vilket gör att hästarna inte stod inne och blev svettiga. Dock får man ju ha täcken att byta med, då det kan ha varit nederbörd eller om hästen lägger sig och sover i nåt olämpligt:) Vårt stall är rätt kallt på vintern.

Numera så är det ett täcke på som gäller, så vi har innetäcken och på morgonen så sätter den som släpper ut på ett regntäcke/utetäcke av ngt slag.

Det beror ju lite på hur stort stall man står i. Jag kan förstå att inte stallpersonal vill hålla på med 30 hästars täcken på morgonen...

Jag har islandshästar hemma, i kallstall. Ena är redan klippt och den andra klipps senare. Men vi klipper bara lite; undersida hals och bringa och det räcker för att förkorta torktiden väsentligt. De täckas när de är svettiga och vissa dagar är det regntäcke utomhus vid busväder - men då kan vi ta av/ byta när vi vill eftersom det är lätt att titta till hästarna då vi är hemma.

Vill man ha täcke så kanske det går att betala mer för täckesbyte, eller gå ihop några stycken och dela upp morgnarna och fixa varandras hästar?

Där jag har stått förut har täckesservice ej ingått,däremot så har i princip alltid nån hästägare kunnat ta på sig t ex servicen på morgonen mot betalning förstås.
Nu senaste två vintrarna har jag slängt på mina hästar själv och tagit betalt av andra och då har det kostat för 5 dgr i veckan (dvs mån-fre) 200 kr för täcke på och 300 kr för täckesbyte.
Att jag har kunnat gjort det på morgonen är för att jag har stallet på vägen till jobbet,och eftersom jag ändå slängt på mina,så kan jag ta andras också,men som sagt,mot betalning.För det är ju ändå min tid som kostar..Och vill man inte ta sig omaket själv så..

Jag låter mina hästar ha samma täcke inne som ute av den anledningen att det tar för lång tid att hålla på att byta täcke på morgnarna. Mina har enkla täcken, och det har inte varit några problem alls. För tre år sedan fick mitt russ lite eksem p g a detta för att det blev för varmt, så han har nu endast ett tunnare regntäcke på sig (om vädret är dåligt, nte vid endast kyla), och det har fungerat bra de sista åren.

Har ni inte något kontrakt? De måste i sådana fall skriva och tala om minst en månad innan för att ändra någonting som förut har ingått.

Jag har också stått i ett stall där det inte ingick täckesbyten.

I början var jag extremt skeptisk till hur det skulle fungera men jag hade inget val.

Första året var hästen oklippt och det andra året var han klippt och det var inga som helst problem de vintrarna.

Dagens täcken (det här var dessutom i mitten på 90-talet) är bra!

Man får fundera lite mer på vilket täcke hästen ska ha nästa dag, kolla väderleksrapporterna dagen innan och hoppas att prognosen stämmer. Knepigt när det är aprilväder.

Prognosen säjer solsken och värme och sen blir det snöstorm istället...

Jag har ju full förståelse för att man inte vill hålla på och böka med dessa täcken hit o dit. Den o den ska ha det vid det o det vädret osv. Allt blir ju bara en enda terror. Eftersom jag har tävlingshästar själv så vill jag ju sköta allt själv inkl täcken morgon o kväll för då vet jag precis vad mina hästar får och inte får :) .

men då gäller det att ha ett täcke att byta med så att täcket får tillfälle att luftas under några timmar.

tycker det är dålig stil av dom att inte ge den servicen, borde vara en självklarhet att det ska ingå. i vintras stog jag i ett stall där innevärmen var över 15 grader, det blev en rejäl skillnad mellan ute o inne tempraturen. då täckade jag bara pållen med ett vintertäcke när han skulle ut, annars fick han stå naken inne. något man inte tänker så mycket på är att dyngnet-runt-täckade hästar får ett ständigt tryck mot manken (förutom när den tränas) speciellt när täcket glidit bak o spänner x-tra hårt runt hästens framdel. våran kiropraktor informerade oss om detta, o hittade ofta spår av det. om man varierar täcken så underlättar det för hästen, och täckena får schansen att luftas. men det bästa tycker jag är om man kan låta hästen stå utan täcken under natten så den slipper tryckpunkter o får lufta pälsen..

nu e min bebis på lösdrift, så jag har fått sälja täckena (suck), han ser redan ut som ett virvelmarsvin. inte det ultimata om man vill träna hårt förstås..

Vi har kollektiv stall med 9 hästar och ca 13 personer. Vi har ej täckesbyten som ingår, dock har vi en regel att den som har insläpp byter täcke om hästarna kommer in och det har regnat igenom täcken så de är blöta. Annars står våra hästar med utetäckena även på natten, det har gått bra, som sagt, har du bra täcken med andas funktion är det OK. Sen är det ju så att vissa av oss , ca 4 stycken i stallet har en "täckes pakt" - dvs vi byter täcken åt varann sinsemellan därför att vi alla är OK med det och harkommit överrens. Så vissa dar kan man alltså ha inne täcke och få bytt till ute täcke etc beroende på vem som har turerna med fodring/utsläpp etc. Våra hästar tävlas så de är klippta, vissa mer än andra. Ingen har haft några problem runt täckena etc. Temperaturen i stallet är helt OK, inte några super minus grader, men ingen extra värme heller - hästarna värmer upp stallet själva väldigt bra när de är så pass många.

Usch vad tråkigt om det har ingått innan!
I förra stallet hade vi ingen täckesservice o stallet var rätt kallt.
Jag hade mest bara ett regntäcke på inne som ute, när det var kallare hade jag ett fodrat regntäcke.
Var det rätt blött så bytte jag täcke då det inte kändes så roligt att sätta på ett kallt täcke.
Nu när jag har flyttat så ingår det täckesbyte! Det visste jag inte när jag flyttade hit.
Men jag ska långt som möjligt låta henne stå utan täcke när
hon är i stallet o få på sig ett regntäcke när hon kommer ut.
Blir det för kallt inne så ska det finnas ett innetäcke som stallpersonalen sätter på om dom tycker det skulle behövas.

Har bara stått i stall utan täckes-service. Det har funkat jättebra för mih och mina hästar. Samma täcke på inne som ute. Javisst det är varmare inne i stallet än ute nattetid men å andra siadan så när solen tittar fram på dagen och de har stor hage att röra sig i så jag tycker inte att de har vart varken för varm på morgonen eller för kall på kvällen.
Inte ens när jag jobbade på stallet jag stod uppstallad på bytte jag tcäken. Det funkade så fint och sparade en del tid så varför börja byta täcken?

Usch, va jobbigt!
I mitt stall har vi det suveränt! Det är inget täckesbyte på morgonen, har man innetäcke så blir det dubbelt, och vid intag så tar man av utetäcket om ägaren har varit där, annars lämnar man det på, förutsatt att det inte är genomblött, då åker det av.
Om det inte skulle ingå täckesservice på morgonen skulle jag åka ut och ta på ett själv, men då ska man ju ha dom möjligheterna också...

har min pålle i kollektiv stall och vi har kommit överens om att skippa täckes byten.
min går i samma på dagen som på natten,
nu har ju jag tur som är hemma på dagarna med sonen,
så jag kan plocka av eller på täcke vid behov ;)

Det beror nog mycket på var i landet man bor för i södra Sverige där temperaturerna är lite jämnare mellan ute/stall kanske det funkar med att ha samma täcken på dygnet runt, även om jag personligen inte skulle vilja att hästen hade det med tanke på att huden måste få andas fritt och jag litar inte till 100% på andastäcken även om de som finns är bra.

Men i norra Sverige där det på vintern kan skilja 20-40 grader mellan stall- och utetemperatur tycker jag att det verkar dumt att ha samma täcke på hela tiden.

Det smartaste verkar nog vara, som någon annan skrev, att gå ihop några stycken, göra ett schema och så turas om att sätta på och ta av varandras hästars täcken alternativt betala någon annan hästägare för att alltid göra det.

Men det är svårt det där med täcken överhuvudtaget, speciellt på hösten och våren när vädret ändras flera gånger om dagen.

kan ni inte som har hästana göra nåt schema så ni kan fortsätta byta täcken utan alla måste gr adet varje dag
/suisyola får täcke bytt på sin häst

I vårt stall är det jag som släpper ut hästarna (ca 10st) 2-3dagar/v, när stallägaren jobbar. Täckesbyte ingår inte i stallhyran, men stallägaren gör det på sina dagar i utbyte mot andra tjänster av de inackorderade, jag gör det mot ersättning, 100:-/ häst och månad. Vi byter täcke eller lägger på över innetäcke, enligt hästägarens önskemål. Vill inte hästägaren betala för täckesbyte får de fixa saken själva hur de vill.

Att ta av täckena på kvällen ingår inte alls, men de flesta är i stallet på kvällen eller så kan det samordnas med nån annan som är det. Undantaget är om täckena är blöta igenom efter häftiga skyfall eller liknande då tar stallägaren täckena o hänger dem i torkrummet i samband med insläppet. Ingen häst ska behöva stå med blött täcke över natten.

Vi hade nyligen en diskussion om detta med täckesbytena och några tycker det är sniket av mej att ta betalt och andra tycker det är självklart. Efter tidigare erfarenheter så är det tyvärr så att jag har ingen som helst lust att vara snäll längre, antingen väljer man tjänsten och betalar eller så väljer man bort den och får fixa saken på annat vis.
En häst som står med innetäcke när jag kommer på morronen åker ut med innetäcke om man valt bort tjänsten. As easy as that.

Jag kliver upp en timme tidigare de dagar jag har hästarna, får räkna med 30-45min i stallet för att vara på den säkra sidan, det tar tid med täckena, hästarna ska ut i olika hagar med varierande avstånd från stallet, bensinen kostar, solsken-hällregn-snö-storm. Jag gör inte detta bara för att det är så jäklarns skoj... :smirk: Jag tycker det är helt självklart att jag , eftersom jag hjälper stallägaren får reducerad stallhyra :bow: (inga problem där) och att hästägarna antingen tar eget ansvar för täckesbytena eller betalar. (stallägaren har varit väldigt noga med att poängtera från början om att detta inte ingår så varför vissa gnäller nu förstår jag faktiskt inte.)

Det är nog väldigt olika vad man tycker efter vad man är van vid..

Helt rättvist system ni har i ert stall! De som inte gillar det får väl flytta!

Tack! Skönt att höra! Har senaste veckan fått skit från ett par i stallet som är skitirriterade över detta att jag vägrar lägga på deras hästar täcke ifall det skulle regna, även fast de inte vill ha och betala för tjänsten i övrigt. Å jag försöker stå på mej, trots att stämningen i stallet just nu inte är den bästa.. Svintråkigt.. :mad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 581
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: Emine
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?