Slowfeeding!

Gneggrocky

Trådstartare
Helst av allt skulle jag vilja ha slowfeeding nät både inne i boxen och ute i hagen men eftersom det finns fler än jag i mitt stall med åsikter så kommer förslaget troligtvis röstas ner(vem ska betala, jag vill inte betala, blablabla).

Men iallafall, tror ni på att ha ett slowfeedingnät inne till min lättfödda ponny? Det lär ju öka ättiden iallafall, men effekten av det kanske går förlorad(lugn, inte stressäta) om man inte har det ute också(iallafall under vinterhalvåret)?

Bör jag då fylla det med hans normala högiva eller låta honom ha "begränsad fri tillgång"?
Och hur gör ni med skodda hästar med konstruering i boxen??:):)

Sv: Slowfeeding!

Har byggt en egen i hagen, den gör ju att det tar mer än dubbelt så lång tid att käka upp. Fast såhär i efterhand hade man kunnat låta hålen vara ännu mindre. Har inte nät, utan såndär staket som man brukar slänga ogräs i, byggt en kaninbur av sådant oxå. Och allt som allt landade det på kanske 400 spänn. I boxen har jag bara hönät inne, med små hål.

Haha, nej det tror jag inte. Så långt har jag inte ens tänkt :rofl:. Stommen består av ett aluminium(?)skal som man har runt stora vattendunkar. Den fick jag iofs gratis. Sen är det tak och väggar och så näterna på sidorna. Faktiskt riktigt nöjd, dock hade hålen som sagt kunnat vara mindre. Har nån bild men inte precis här för tillfället. Men med lite finurlighet så fixar sig det mesta :D.

Sån stomme som du har finns med mindre rutor i också. De gamla modellerna har små rutor. Såna kan man leta efter hos bönder och liknande.
Jag har en som vi byggde lock till, men min stora häst tyckte att trälocken var goda så hon åt på dem tills det gick hål. (attans häst) Nu klurar jag på vad jag ska sätta på för lock istället.

Inne hänger jag upp nätet i boxgallret. Ute har vi näten i tunnor, alternativt träd om det finns träd i hagen. Vi fäster näten i betongklossar som ligger i tunnorna. Det funkar bra även om hästarna är skodda.

Haha, nej det tror jag inte. Så långt har jag inte ens tänkt :rofl:. Stommen består av ett aluminium(?)skal som man har runt stora vattendunkar. Den fick jag iofs gratis. Sen är det tak och väggar och så näterna på sidorna. Faktiskt riktigt nöjd, dock hade hålen som sagt kunnat vara mindre. Har nån bild men inte precis här för tillfället. Men med lite finurlighet så fixar sig det mesta :D.

Då kanske du ska vänta med bilden;)
Men ursäkta om jag är trög, men hur menar du?
Jag förstår vilken aluminiumgrej du mena, sån ha jag med.
Men när du skriver tak och väggar + sidor...? för mej bli det dubbla "väggar" då:o
Har du typ nätet (är det kompostgaller) på insidan då?

Nu på vintern när det är snö sprider vi ut höet i små små högar i hela hagarna. Det tar tid men håller hästarna sysselsatta i kylan åtskilliga timmar (lösdrift). Annars har vi nät, det fungerar men nog blir en del av dem rätt bra på att pressa i sig trots näten........

Ja det är ju som en 4-kant så det blir ju en sida x 2 och en sida x 2. Varav två av dem består av playwood och 2 av nätet. Man hade ju kunnat gjort på annat sätt oxå. Men tkr detta funkade alldeles utmärkt och så fyller man uppifrån.

Slowfeeding-nät är kanon i boxen, då räcker kvällshöet nästan hela natten.

Hästar blir ju mätta på antalet tuggningar inte på mängden mat. Mina hästar äter sällan upp allt på en gång. De brukar ta sovpaus o sen fortsätta. De har även ute i hagen.

Inne hänger jag näten såpass högt upp att de får sparka ordentligt högt om de skall sätta skorna. Men mina är bara inne på natten ett par gånger om året...

Ute ser det ut så här
wpid-dsc_0382.jpg

wpid-dsc_0713.jpg

wpid-dsc_0686.jpg

wpid-dsc_0789.jpg

Ett litet slowfeeding-nät räcker till två hästar ute i hagen, det blir 150:- per häst i investeringskostnad. Att snickra en låda kostade inte många kronor o tog inte lång tid heller. Kan rekommendera den modellen på bild 3/4. Den är kanon! En träpall i botten o rejält 4,5cm virke som ram. Väldigt enkel att skruva ihop oxå!

Jag har också när, fast hästarna på lösdrift så de är ju ute jämt... :)

Jag har hängt mina mellan två träd precis ovanför marken, eftersom jag vill att hästarna ska kunna äta i en naturlig ställning.
DSC_0076.jpg

I boxen kan du bygga en låda att lägga nätet i om du är orolig för att hästen ska fastna med skor och broddar. Ha gärna ett par brädor fästa över så att den inte kan lyfta upp nätet.

Ang diskussionen om nät eller ej i kollektivstall - med nät minskar man antalet gånger någon msåte ut och fodra - man kan ge morgon, lunch och middagsgiva på en gång i nätet och hästen har mat tills det är dags för insläpp. Om någon tycker det blir för tungt att bära ut allt på en gång, så skaffa ett par pulkor att dra det i, eller en gammal cykelkärra om ni inte har snö.

Hästarna mår bättre, och blir oftast piggare och gladare om de har möjlighet att äta när de vill. Ang. vem som ska betala är det väl upp till var och en om man vill ha nät eller inte, och då betalar man förstås för sitt eget nät. Återförsäljarna har mängdrabatter när man köper flera nät, så det blir billigare at gå ihop flera stycken och beställa.

Jag har köpt både från Dalpra*ktiken och Cais*s Shop och de näten som jag köpte från den sistnämnda var klart bäst. Har både ett "litet" och två "mini".

KL

Lånar tråden och frågar jag med eftersom jag också har en fråga om slowfeeding, hoppas det är okej :)

Hästarna i stallet får 3 fodringar i boxen varje dag där jag har delat upp höet så här till min ponny; 1,5 kg frukost, 2 kg lunch och 5,5 kg kvällsmat. Nu har jag en fundering på att hänga in ett slowfeeding nät i boxen istället, men funderar lite på hur jag ska göra. Om jag lägger allt hon äter i ett nät när hon kommer in (9 kg), i hur många timmar räcker det då? Såklart är det olika för varje häst, men någon som vet på ett ungefär?

Nu måste jag låna tråden lite.

Än så länge är jag i stadiet där jag testar mig fram innan jag gör några stora inköp. Just nu har vi hönät i boxen, men jag vill ha ner dem i marknivå. Så jag funderar på att köpa lövkorgar 50L och sätta fast hönäten i. Vad tror ni? Eller så funderar jag på att använda en fodertunna. Kan det funka? Hästarna är skodda därför måste hönäten skyddas lite. Den ena som tydligt gillar hönäten (och som är den tjockaste) sparkar inte på något så honom är jag inte så orolig för. Den andra är lite mer hetsig och kan nog komma på iden att prova med hoven...

Jag vet att lövkorgar inte är så hållbara, men jag vill se om detta funkar innan jag gör ett större inköp. Kan de vara säkra eller blir de för låga till två d-ponnys?

Hej, står i funderingar med att börja med slowfeeding. Har tidigare haft lunchgrinden och är riktigt nöjd med den investeringen och avlastningen, men börjar mer och mer tycka att slowfeeding och de påstådda effekten av den låter riktigt tilltalande. Men en sak jag funderar på, om man har de här mindre-halv stora nätet med hö och laddar dem fulla, hur länge är tex torr hö fräscht?
Alltså om det kommer regn, blåst snö på höet?
Jag vill inte ha stor balar av många orsaker, men skulle kunna tänka mig att ha nät som man fyller typ varannan- var tredje dag. Men håller sig torr hö fräscht så länge eller måste jag fylla dem för varje dag?

Russet äter ungefär 2-3 kg under natten och knappt 7 kg under ett dygn när hon har mat i nätet hela tiden.

Isisen äter 4 kg på en natt (21-07) och har fri tillgång ute.

Hej, står i funderingar med att börja med slowfeeding. Har tidigare haft lunchgrinden och är riktigt nöjd med den investeringen och avlastningen, men börjar mer och mer tycka att slowfeeding och de påstådda effekten av den låter riktigt tilltalande. Men en sak jag funderar på, om man har de här mindre-halv stora nätet med hö och laddar dem fulla, hur länge är tex torr hö fräscht?
Alltså om det kommer regn, blåst snö på höet?
Jag vill inte ha stor balar av många orsaker, men skulle kunna tänka mig att ha nät som man fyller typ varannan- var tredje dag. Men håller sig torr hö fräscht så länge eller måste jag fylla dem för varje dag?

jag vet inte om det finns nåt annat sätt än att prova och se... ananrs går det ju att bygga tak över näten för att hindra t.ex. regn och så.

Jag fyller mina nät dagligen, eftersom det äts upp, ibland är det lite kvar i botten och det är alltid fräsht och helt ok i alla fall. Jag har väldigt torrt hösilage (75%).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 167
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Är nämligen så att blivande hagsällskapet ska inte alls äta särskillt mycket hö (en i dagsläget för rund liiiiten fjording), ca 2x2 kg...
Svar
6
· Visningar
1 136
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar