Och nu blev jag sugen pa corn chowder. Det ar ju skordetid pa majs och farsk majs ar bara sa supergod.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan hacka allt och lägga i påsar i kylen kvällen innan. Sedan är det bara att "dumpa" allt i slökokaren på morgonen !Hur gör ni när ni ska sätta på en på morgonen? Hackar ni grönsaker mm kvällen innan?
Tänkte göra en gryta med nötkött, morot, selleri, potatis och lök bland annat. Kan man dela potatis kvällen innan och förvara i kylskåp rått?
Eller måste jag hacka allt på morgonen?
Och du menar att det är "bara" att gräva fram den gamla lergrytan och göra likadant?
Och du menar att det är "bara" att gräva fram den gamla lergrytan och göra likadant?
Jag har en superfin gjutgärnsgryta jag fick i julklapp förra året (le creuset). Är så sugen på att prova göra en god gryta i den.Och du menar att det är "bara" att gräva fram den gamla lergrytan och göra likadant?
Tack!80 grader motsvarar lågvärmeläge och 95 grader högvärmeläge. 70 grader varmhållning.
9h så är det lågvärmeläge som gäller.
Här ser jag ett problem, i alla fall om jag skulle använda min ugn. Om jag sätter min crock-pot på "låg" i, säg, 10 timmar men jag inte kommer hem förrän efter 11 timmar, då går min crock-pot automatiskt över i varmhållning den sista timmen (och har väl 4 timmars varmhållning som max, om jag inte minns fel).80 grader motsvarar lågvärmeläge och 95 grader högvärmeläge. 70 grader varmhållning.
9h så är det lågvärmeläge som gäller.
Här ser jag ett problem, i alla fall om jag skulle använda min ugn. Om jag sätter min crock-pot på "låg" i, säg, 10 timmar men jag inte kommer hem förrän efter 11 timmar, då går min crock-pot automatiskt över i varmhållning den sista timmen (och har väl 4 timmars varmhållning som max, om jag inte minns fel).
När jag jobbar använder jag mig ofta av varmhållningen, för jag har nog aldrig lagat något längre än 10 timmar. Och det är rätt ofta det blir minst den tiden som hinner gå från det att crock-potten startar vid 6-tiden och det jag kommer hem (tidigast kl 16). Så den funktionen hade jag saknat om jag skulle använda min ugn i stället......
För en gångs skull håller jag med digLergryta är bättre. Mitt inlägg var mer att för att uppnå resultatet fordras inte en extra specialapparat i köket.
När du tömt grytan värm upp den i ugnen, borsta ur den med hett vatten, skjölj, gnugga rent med salt, skölj, torka. stryk grytans intre, lockets innre med matolja och in i ungnen ngn 1/2 i 200 grader så oljan ryker torr.Det är väl elförbrukningen då men ja, jag har också haft grytor i ugnen på det viset och visst är det praktiskt. Men jag hatar att diska dessa grytor (gjutjärn)
File? Då är det inte undra på att det blev både torrt och hårt..Karré skulle det ju vara annars funkar det inte..En file får bara stekas eller grillas under en kort tid, annars blir den förstörd, den blir hård och torr.Nja, första receptet var ingen höjdare, fläskfilén var torr och hård. Hmm. Får försöka igen med ett annat recept.
File? Då är det inte undra på att det blev både torrt och hårt..Karré skulle det ju vara annars funkar det inte..En file får bara stekas eller grillas under en kort tid, annars blir den förstörd, den blir hård och torr.
Fläsklägg (och även chili) blir fantastiskt ! Igår gjorde jag soppa på grytbitar av fläskkött, diverse rotfrukter, buljong och kryddor. Den stod på i 10 timmar. Blev toppen !Tja, receptet var för fläskfilé. Men det är sista gången den hamnar i slow cookern. Tror att en chili tex fungerar mycket bättre. Alternativt en fläsklägg.