Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

fejko

Trådstartare
Nu har jag inga barn själv och liten kontakt med skolvärlden, men hur fungerar det rent praktiskt om tex en muslimsk familj kräver att deras dotter bär heltäckande slöja? På de flesta ställen måste man ju kunna identifiera sig. Själv måste jag identifiera mig när jag ska in på jobbet och skulle det dyka upp en person som inte går att identifiera på övervakningskamerorna som sitter i korridorerna skulle Securitas rycka ut (de brukar komma och hälsa på om man är här och jobbar udda tider).

Jag undrar hur en flicka i Sverige ska kunna fungera i samhället om hon måste bära heltäckande slöja. På något stadie borde det krocka med svensk lag, tex lagen om skoltvång. Hur ska hon kunna skaffa pass och ID-handlingar?

PS: Vi har en pakistanska här på besök ibland och hon bär sjal, dock ser man hennes ansikte så det är inga problem med identifieringen.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Vad jag vet brukar det inte vara några problem att gå till ett rum och visa ansiktet för en kvinna. ID-handlingar är alltså inga problem. Att bli identifierad blir ett problem om det inte finns någon kvinna som den slöjbärande kvinnan kan visa sig för.

Så visst går det att förena, men absolut begränsande.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Är det OK att ha en bild på sig själv utan slöja, då?
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Burka och niqab är ju synnerligen ovanligt och det vanligaste är väl att ha en hijab och då syns ju hela ansiktet.

När man uppnåt puberteten så ska slöja börjas använda om man är troende. Innan behövs inte så jag ser det inte som så troligt att barn skulle ha det problemet.

Precis som Sol skrev så kan de identifiera sig hos en kvinna.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det har jag inte sett ännu, under alla mina år i olika skolor. Men jag tror det finns någon lag om förbud mot maskering på allmän plats..vet inte riktigt dock.
Men som lärare skulle jag tycka det var obehagligt att inte se ansiktet och ögonen på en elev, jag skulle ta upprepade diskussioner med föräldrarna om lämpligheten i att skärma av en ung flicka från omvärlden. Rektorn och elevhälsoteamet skulle troligen blandas in också. Det skulle påverka tjejen väldigt negativt i kompissammmanhang tror jag. Därför skulle man nog inte låta det ske utan diskussion.

Men som sagt, än har jag inte sett det, så jag vet inte exakt vad som skulle hända.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

De är inte småbarn som har burka eller niquab, det är ju vuxna kvinnor, så att stöta på det i skolvärlden är väl inte så troligt. De lär väl knappast få gå i skolan heller?

*kl

Här i stan så finns det några med niquab (ja) som åker buss etc. Jag tycker inte det är särskilt obehagligt, till skillnad från många andra så hälsar de tillbaka när man säger hej...
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Har aldrig stött på någon elev med burka ännu - tror inte jag mött någon kvinna med burka överhuvudtaget i Sverige.

Har de niqab kan de ju vid behov visa ansiktet för en kvinnlig lärare/lektor vid tentaskrivning eller liknande. Annars lär du ju känna folk som du undervisat ett tag, du känner igen dem på rösten, rörelsemönstret, och ögonen. Hijab täcker bara håret - så det är aldrig några problem.

Skulle det inte gå att undervisa kvinnor med niqab så skulle det ju inte heller gå att ha lärare som är blinda... vilket det finns en hel del både inom grund-gymnasie-och vuxenutbildning.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Men frågeställningen var ju om en familj kräver att das dotter har det. Då måste hon ju gå i skolan med det.
Självklart måste hon till skolan, vi har skolplikt som gäller alla. Man kan inte ta på en burka och stanna hemma. :D
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

vi har också SFI-undervisning för vuxna, universitetsundervisning för vuxna, folkhögskoleundervisning för vuxna... etc etc.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Det är väldigt få elever som har ID-kort i låg/mellanstadiet. Det är också väldigt sällan du som elev behöver identifiera dig i skolan. Det brukar fungera bra att ha en elev i heltäckande klädsel, då man kan prata med eleven. Lär man känna personen så ser man även vem det är, trots klädsel.

/V
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Glömde, det finns många jobb där du kan bära heltäckande klädsel. Vi har t.ex. ett par ekonomer och projektledare på mitt jobb.

/V
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Har aldrig ens funderat på det som ett problem.
Du känner ju igen eleverna på annat än bara hår och sånt :)
Jag tänker inte på det och de andra eleverna bryr sig inte och det är sällan ett problem i kompisgängen heller.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

De är inte småbarn som har burka eller niquab, det är ju vuxna kvinnor, så att stöta på det i skolvärlden är väl inte så troligt. De lär väl knappast få gå i skolan heller?

*kl

Här i stan så finns det några med niquab (ja) som åker buss etc. Jag tycker inte det är särskilt obehagligt, till skillnad från många andra så hälsar de tillbaka när man säger hej...

13-14åringar är väl knappast vuxna så problemet kan mycket väl bli aktuellt i skolan.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Ja men det är inte heller ett problem. Det är ingen som arbetar i skolan som ser det som ett problem alls vad jag vet.
Skolan ska inte vara en plats för fördömande utan underlätta för de som väljer att bära slöja eller annat.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Ja men det är inte heller ett problem. Det är ingen som arbetar i skolan som ser det som ett problem alls vad jag vet.
Skolan ska inte vara en plats för fördömande utan underlätta för de som väljer att bära slöja eller annat.

Underlätta? Hur då?
Jag ser verkligen inte mitt läraruppdrag som att det ingår att fasa in tonåringar i religiösa plagg. Det vill jag inte medverka i. Jag försvårar inte såklart, men jag ska inte behöva "underlätta" heller. Det är inget särskilt behov vi talar om.
 
Sv: Slöja hur fungerar det rent praktiskt?

Ska försöka förklara närmare när jag har datorn :)
Svårt att skriva bra på telefonen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp