Slitna tassar?

lil-sis

Trådstartare
Den lilla terroristen som har flyttat in är inte van att gå längre promenader. Och det märks ffa på hans tassar som vid längre promenader (över en timme) slits ner så han får ont eller tom spricker.

Vad ska jag smörja med (eller hur tar jag hand om de trasiga tassarna) och hur hittar jag bra skor? De vi har nu fungerar bra i bak men helt värdelöst på fram. Har lindat tassarna med "kladdlinda" men det blir galet dyrt i längden.

Vi duschar tassarna när vi kommer in (mycket vägar här så det är garanterat salt där vi går) och på kvällarna så har vi tvättat extra noga och smörjt med 4ess salva och sen satt på luftiga "tossor" som skyddar möbler och mot hans slickande och det hjälper, första kvällen skrek han för det gjorde ont men nu verkar han uppskatta det.

Han = JRT född 090504.

Sv: Slitna tassar?

Du kan inte gå på lite snällare ställen än på vägar då, i någon skog eller så?
Det är ju helt klart bättre att tassarna får vänja sig vid arbete än att man ska skydda dem med skor osv.

Sedan kanske det är så att han äter foder som gör att trampdynorna är sämre än vad de behöver vara? (Så har det varit för min unga hund, det enda jag märkte var just dåliga trampdynor. Sedan bytte jag foder och hon fick bättre päls och trampdynor.)
Vad äter han för foder?

Jag hade inte smörjt alls och absolut inte använt skor om han inte får riktiga sår. Säger som R_C, anpassa promenaderna efter hunden och bygg upp tassarna istället.
Om tassarna är torra kan man göra fotbad med vanlig såpa, det gör underverk utan att skämma bort tassarna och göra dem ännu mjukare.

Jo vi väljer i första hand "snälla" vägar men vi måste ju komma dit också, han går även självmant i kanterna på gräs och snö. Och tanken är absolut att han ska vänjas in så att han klarar sig utan skor, de har jag bara på när han har "färska" sår som gör ont eller om vi ska gå ner till stallet (nästan en mil). Han vill ju gå och han går och går och går och sen när vi kommer hem så börjar han ynka, så han märker inte själv när han är ute att tassarna går sönder. När de är "nytrasiga" så kortar jag ner promenaderna rejält och sen fasar vi upp. Just nu är det extremt mycket grus överallt också :(

När han kom så åt han bara Pedigree Pal Junior Growth & Protection men jag håller på att vänja över honom på KLASS normal. Får även just nu ett ägg i veckan (gulan).

Hej! Jag tycker att det bästa sättet att få hundens tassar att hålla är att motionera mycket i blandad terräng. Din verkar ju vara extra känslig och då kanske jag inte skulle låta honom gå 1mil på asfalt/grus. det bästa sättet att tillföra fukt, har jag hört, är springa i fuktigt mjukt gräs. Undvik att använda salvor, de gör bara så att trampdynan producerar mindre fukt och de blir beroende av det i längden. Härda tassen långsamt och ge lite extra b-vitamin. Det är ingen fara att överdosera det då de kissar ut det de inte behöver. KLASS fodret kan jag ingenting om och kan därför inte uttala mig om det fodrets kvalitet.

lycka till!

Om jag var du skulle jag sluta med salvor och istället skulle jag gå på ställen vovves tassar inte får ont av. Ja, jag såg att du ska ta dig dit oxå... Finns det nån annan lösning på det?

Själv är jag en sån där curlingmatte;) Vi tar bilen till skogs och andra ställen där hon kan springa fri som vinden. Ute några timmar sen åker vi hem igen:)

Nej ingen annan lösning på det.

Visst kan vi åka iväg för längre promenader men för att komma utanför huset så måste vi gå på gångväg.

Hur lång är gångvägen ni måste gå på?
Det var väl en JRT? Kan du inte bära honom vid asfalten?
Eller sätta på skor just där som du sen tar av?

Den biten vi måste gå på gångväg får han nog tåla. Mesta delen så finns det gräs på båda sidorna och där brukar han hålla sig.

De är lite spruckna och så men det är bara (eh) en som verkar göra ont i dagsläget. Vi har mest hållt oss på gräsplättarna här utanför men det blir ju lite trist i längden. När hästen har åkt så finns det mer tid för att åka iväg och gå längre.

Även jag vill "varna" om att skämma bort tassarna för mycket med smörja,salvor och liknande,det är en ond cirkel som gör tassarna torrare i längden.

Möjligtvis att jag under en kortare period (säg en vecka) skulle försöka smörja med "Skillingaryds sårsalva"(eller kanske helosan) under kvällarna och eventuellt linda/packa in tassarna med någon slags bomullsmaterial under natten(så det får suga till sig) och så han inte kommer åt att slicka bort det. Låt sen hunden enbart rastas på mjuka gräs och vägkanter (bära vid längre sträckorpå asfalt)under samma vecka, och sen sakta vänja in honom med längre och längre promenader för att härda honom efter det.

Min hund skar sig på glas ute i vinter och fick en ful spricka som blödde en del. Precis som du resonerade jag att det var salt och "smuts" som skulle komma in i såren/sprickan när jag var ute,så jag tvättade med klorhexodin,smörjde in med helsosan och satte plastpåsar och tejp över tassen när vi gick ut under några dagar. Efter någon vecka syntes inte såret ens:)

När de inte är såriga eller "ömma" så känns det onödigt att smörja utan just för att få det att läka ihop bättre och "smidigare", mjuka sårkanter lär hålla ihop bättre än hårda.

I övrigt känns det ju bakvänt att smörja för att mjukgöra och sen gå för att härda :D

När de inte är såriga eller "ömma" så känns det onödigt att smörja utan just för att få det att läka ihop bättre och "smidigare", mjuka sårkanter lär hålla ihop bättre än hårda.[/I]

I övrigt känns det ju bakvänt att smörja för att mjukgöra och sen gå för att härda :D

Bakvänt eller inte,men min tanke går i att smörja just för att läka och bli smidigare. Efter att de är fina igen,så börja "härda" dom sakta så de inte går sönder igen....

min gammelgubbe har ont av vinterns grus som finns på gångvägarna....det har ju inte varit så lätt heller för honom att gå på sidan av då det varit så mycket snö...men snart sopas väl förhoppningsvis gruset bort...

Liknande trådar

Hundhälsa Min vovve har känsliga tassar och denna vinter har inte alls varit bra för hennes tassar. allt salt dom vräkt ut och hon är inte van att...
Svar
13
· Visningar
5 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka