Slitna skor & sömmar/skoningsintervall sommartid

sen "reser sig sömmen" också mkt lättare just sommartid, då hovarna är torra, vädret är torrt, och hästarna samtidigt går mkt i fuktigt gräs osv, vilket luckrar upp en lite sommartorr känsligare hov. Hovslagarna brukar prata mycket om detta att det är jätteskillnad på de flesta hästar just sommartid med de variablerna i sammanhanget. Nu har det ju dock inget att göra med slitna skor eller sömskallar i sig, men bara en passus till din reflektion om att nitar går upp.

Intressant. Det ska jag kolla mer.

Be din hovis köpa bättre söm. Jag hade det där problemet förra sommaren, fick nita sömmarna hela tiden för annars höll de på trilla loss :rage:

Gnällde till hovis som då köpte dyrare och bättre söm och det hjälpte betydligt.
Finns även skor som är förstärkta med coromant så de inte slits speciellt mycket, det sätter min hovis på distanshästarna för annars måste de ha nya skor efter 2-3 veckor.
Går ju även att lägga på 8mm skor istället för 6 mm så det finns mer att slita på.

Vi skor lite tätare på sommaren (5-6 v, vinter: 7-8) eftersom hovarna växer lite snabbare då de går på gräs. De brukar inte slita överdrivet mycket, beroende på hur hårt de går såklart. Förr när man inte hade tillgång till bana/ridhus utan red mest grusväg så slet de ner framskorna jämt, men nu när man rider mer på mjukare underlag går det ibland att lägga om iaf bakskorna.

Måste också ha kortare intervall mellan skoningarna under sommartid. Ligger på 6v sommartid och 7-8v på vintern. Dessutom rider jag mycket på grusvägar så det gör ju sitt på skorna med.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 378
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka