Slitna skor & sömmar/skoningsintervall sommartid

the_connemara

Trådstartare
Hur ofta skor ni om sommartid? Varför skor ni om? Har ni annorlunda intervall jämfört med vintertid? Hur stor skillnad?

Min hästs fötter brukar se rätt fruktansvärda ut fort (4-5 veckor) sommartid men med ny hovslagare efter flytt har de sett rätt ok ut även efter 6 veckor på sommaren. Vintertid har vi normalt 7 veckor men även 8 har funkat om det blivit ombokning.

Nu har dock ett nytt problem uppstått. Sömmarna är i princip helt slut, efter 5 veckor med inte överdrivet mycket ridning (vi snackar typ 4 ggr/vecka ca 1 mil asfalt/grus/gräs) och resten av tiden i gräshage/box nattetid. Det märktes redan förra sommaren till viss del men inte riktigt såhär mycket.

Blir era hästars sömmar oxå slitna så fort?

Jag har ungefär som du. Ca 8 veckor på vintern (ibland kan det bli 9 och 10 också) och så försöker jag hålla 6 veckor på sommaren. Fruktansvärda brukar inte hovarna se ut då, men de växer ju såklart snabbare på sommaren så det är för att inte fötterna ska hinna bli så långa som intervallet blir kortare på sommaren :)

På vinterna kan det gå allt från 7-10 veckor.

Sommartid får vi sko ca var 6 vecka, dels för att hovarna växer fortare, men också för att skorna slits snabbare

Brukar ha 6 veckor året om, men testar nu att ha 5 veckor på sommaren i stället. Sista skoperioden växte hovarna nämligen MYCKET!

På sommaren skos han ca var 6e vecka. Då brukar sömmarna vara helt utslitna och hovarna vuxit ganska mycket. På vintern kan han gå 8-10 veckor, dels för att hovarna växer långsammare men också för att stallet ligger på en helt annan plats än sommarbetet så det blir inte lika mycket asfaltsridning som sliter.

Vi har också problem med slitna sömmar - när större delen av det konformade huvudet på sömmen är bortslitet finns det inte mycket kvar av sömmen som kan hålla skon på plats. Asfaltsridning sliter mycket, och även grusvägar.

Hur ofta skor ni om sommartid? Varför skor ni om? Har ni annorlunda intervall jämfört med vintertid? Hur stor skillnad?

Min hästs fötter brukar se rätt fruktansvärda ut fort (4-5 veckor) sommartid men med ny hovslagare efter flytt har de sett rätt ok ut även efter 6 veckor på sommaren. Vintertid har vi normalt 7 veckor men även 8 har funkat om det blivit ombokning.

Nu har dock ett nytt problem uppstått. Sömmarna är i princip helt slut, efter 5 veckor med inte överdrivet mycket ridning (vi snackar typ 4 ggr/vecka ca 1 mil asfalt/grus/gräs) och resten av tiden i gräshage/box nattetid. Det märktes redan förra sommaren till viss del men inte riktigt såhär mycket.

Blir era hästars sömmar oxå slitna så fort?
Känner tyvärr igen det där... På vintern kan min med lite tur gå 8 veckor, oftast 7. På sommaren är det max 6 veckor om jag har tur oftast 4, hovarna växer så det knakar och skorna slits något enormt. Vi har nu börjat med 10 mm skor framför allt bak där han sliter mest på dem vanliga 8 mm skor är oftast helt slut på fyra veckor. På vintern klarar det sig eftersom han alltid går med fyra brodd.

Jag har också haft problemet med sömmen, på min förra häst kunde man nästan dra av skon och ha sömmen kvar i hoven. Tyvärr vet jag inte vad som kan göras åt det, vi satte fast skon med tre söm per sida och när det började bli slitet bad jag någon hovslagare sätta i en extra söm så att skorna skulle sitta perioden ut.

Är det fler än jag som har problem med att strålen växer mycket?

Min skors normalt sätt med 8 veckors mellanrum... men nu ska vi köra på 6 veckor i sommar, då hovarna vuxit rejält senaste skoningen! :)

Mina sliter inte sina skor så mycket så ny skoning sker när hovarna börjar se fula ut.

Nu skor jag själv och har dålig koll på hur ofta det blir men tippar på att simba får nya med 5-6 veckors mellanrum och cilla 8-9 veckor och my 7-8.

Jag menar att det är så lite kvar av sömhuvudet att det börjar "försvinna" in i skon. Inte att det är slitet längs med skon utan ännu mer slitet.

Det där har jag nog aldrig sett? Sömmarna på min hästs skor brukar slitas i samma nivå som skon, så att de liksom blir "ett" med skon. Kan de slitas på något annat sätt??

Det där har jag nog aldrig sett? Sömmarna på min hästs skor brukar slitas i samma nivå som skon, så att de liksom blir "ett" med skon. Kan de slitas på något annat sätt??
+ axel

Ja först slits de ju "längs med" skon. Men till slut är det iprincip inget sömhuvud kvar och skon glappar helt enkelt, är liksom på väg av sömmen just pga att det knappt är något huvud kvar. Då ser det lite ut som att sömmen "försvunnit" in i sömhålet i skon. Hade det inte varit så krångligt att lägga in bilder här hade jag fotat :)

Hittade en halvkass bild:
sko3.jpg

Där har ju skon börjat glappa lite från de två nedersta sömmarna eftersom översta slås av. Men typ så ser det ut fast mycket mer.

Min skoddes för andra gången för en månad sen. Första gången körde vi åtta veckor och vi ska göra det denna gången med. Sen får jag se om det blir kortare period efter det men troligtvis inte då bakhovarna måste växa ut lite då dom är för spetsiga då han slitit dom så när han gick barfota och hovslagaren håller på att korrigera det och behöver lite mer hov för att kunna göra det.

Skorna blir inte så värst slitna men det kanske blir annorlunda nu när det är sommar. Han rids ju dock inte så mycket.

@Connemara:
fast är det inte snarare sömtagen då som börjat "ställa sig upp" snarare än att sömhuvudet verkligen är påväg genom skon? Det känns mer troligt än att sömhuvudet verkligen i sig skulle slitas så mkt att det verkligen går igenom skon, det talar lite emot fysikens lagar om inte även själva skon i sig är nedsliten ner på bristningsgränsen?

Har man mycket hårda ridvägar/rider mkt på asfalt osv, så självklart slits både skor och sömmar rekordfort sommartid. En lösning som jag tillämpat ngn gång ngn period på ngn häst, har varit att hovslagaren helt enkelt kommer ut mellan en skointervall och sömmar om.

+ axel

Ja först slits de ju "längs med" skon. Men till slut är det iprincip inget sömhuvud kvar och skon glappar helt enkelt, är liksom på väg av sömmen just pga att det knappt är något huvud kvar. Då ser det lite ut som att sömmen "försvunnit" in i sömhålet i skon. Hade det inte varit så krångligt att lägga in bilder här hade jag fotat :)

Hittade en halvkass bild:
sko3.jpg

Där har ju skon börjat glappa lite från de två nedersta sömmarna eftersom översta slås av. Men typ så ser det ut fast mycket mer.
Det är skon som slitits o då också sömskallarna
Om hästen går på bete så går de o stampar mkt mer än annars o då kan nitningen gå upp.
Det går inte att nita till den niten, utan det måste till nya söm eller skos om med ny sko.

Om hästen går på bete så går de o stampar mkt mer än annars o då kan nitningen gå upp.
Det går inte att nita till den niten, utan det måste till nya söm eller skos om med ny sko.

sen "reser sig sömmen" också mkt lättare just sommartid, då hovarna är torra, vädret är torrt, och hästarna samtidigt går mkt i fuktigt gräs osv, vilket luckrar upp en lite sommartorr känsligare hov. Hovslagarna brukar prata mycket om detta att det är jätteskillnad på de flesta hästar just sommartid med de variablerna i sammanhanget. Nu har det ju dock inget att göra med slitna skor eller sömskallar i sig, men bara en passus till din reflektion om att nitar går upp.

Ja, det är väl självklart? Jag syftade på att problemet för min häst har aldrig varit att beslagen är slitna sommartid utan att hovarna växer alldeles för fort. Nu är det alltså tvärtom och därför frågar jag om det är vanligt. Min har ridits betydligt mer än vad han gått de senaste två somrarna.

Han står inne lika mycket men har mer gräs och mindre insekter så varför skorna slits vet jag inte. Kanske bara är olika märken :-)

@Connemara:
fast är det inte snarare sömtagen då som börjat "ställa sig upp" snarare än att sömhuvudet verkligen är påväg genom skon? Det känns mer troligt än att sömhuvudet verkligen i sig skulle slitas så mkt att det verkligen går igenom skon, det talar lite emot fysikens lagar om inte även själva skon i sig är nedsliten ner på bristningsgränsen?

Har man mycket hårda ridvägar/rider mkt på asfalt osv, så självklart slits både skor och sömmar rekordfort sommartid. En lösning som jag tillämpat ngn gång ngn period på ngn häst, har varit att hovslagaren helt enkelt kommer ut mellan en skointervall och sömmar om.

Det tror jag inte. Ska försöka fota när han skos om :-D

Tack för tips! Som sagt så går han betydligt mindre än vanligt så jag undrar hur skorna skulle se ut om jag_red så mycket som jag faktiskt vill och gjorde förr om åren.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 378
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka