Slitna klor?

__sofia__

Trådstartare
Under den senaste tiden har jag märkt att min hund har börjat få en typ av inbuktningar (eller vad man nu ska kalla det) på undersidan av klorna på baktassarna. Inbuktningarna har blivit större allt eftersom och nu har det även börjat på framtassarnas klor också. På vissa klor går det nästan hela vägen in till klofästet. Jag är fortfarande väldigt ny när det gäller hund och vet inte riktigt vad som är normalt/onormalt, men hon har inte haft så kraftiga inbuktningar tidigare.

Vad kan detta bero på och finns det något att göra åt det? Behövs det göras något åt? Vi joggar/går/cyklar ganska ofta på en grusväg, beror det på det? Hon har aldrig sett ut att ha ont på något vis, men kan det skada henne om det blir ännu mer?

20150918_105447_zpsrsif4mzz.jpg
20150918_105421_zpsxklzrkxp.jpg

Min får sånna på baktassarna när det är läge att klippa klorna. På framtassarna växer klorna på längden, men på baktassarna så blir dom sådär istället. Jag klipper dom helt enkelt så dom är "platta" undertill utan sånna kanter men kortar dom inte på längden iom att det inte behövs på min. Framklorna klipper jag som vanligt på längden.

@dobbis Klippte klorna en del efter att jag tog bilderna idag, men inbuktningarna är ju fortfarande kvar på flera av klorna eftersom de går nästan hela vägen in i klofästet.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: MJLee
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund