Slitit av sporren

Olympus

Trådstartare
Såg jag att min polle gjord idag efter att vi hade tävlat. Den sitter iofs fortfarande kvar men bara lite och det är ju ett rätt otäckt sår under. Inte svullen eller öm, men jag vet ändå inte riktigt vad jag ska göra...?
Vågar man släppa ut i stora hagen, det är ju lite blött och smålerigt så det lär ju bli skitet, eller borde jag ha henne i rasthage?

(Menar alltså den lite "kastanje"liknande grejen som sitter i hovskägget)

Sv: Slitit av sporren

jag skulle inte våga släppa ut i en lerig hage om det var ett öppet sår med risk för infektion. Kan du inte linda om det när hästen går ute? Jodopaxbandage kanske?

Min häst gkorde detta för ca 2 veckor sedan.
Han fick ett fult sår var lite svullen och lite halt, pratade med vet som sa att jag skulle tvätta med såpa. Ringde vet eftersom svullnaden kom under natten och det var fredag så jag ville undvika att behöva ringa ut jouren. *snål*
Tvättade två ggr om dagen i ca två dagar sedan var såret torrt, svullnaden var borta och hältan var med borta. Ville då inte riva upp såret så jag höll extra koll bara.
Nu är det en fin skorpa bara.
Min häst fick gå ute som vanligt, men hans hage var inte särskilt lerig då (vall och naturbete)

Det jag är nyfiken på är om den växer ut igen:confused:

Lycka till:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle inte våga släppa ut i en lerig hage om det var ett öppet sår med risk för infektion. Kan du inte linda om det när hästen går ute? Jodopaxbandage kanske?

Min häst gkorde detta för ca 2 veckor sedan.
Han fick ett fult sår var lite svullen och lite halt, pratade med vet som sa att jag skulle tvätta med såpa. Ringde vet eftersom svullnaden kom under natten och det var fredag så jag ville undvika att behöva ringa ut jouren. *snål*
Tvättade två ggr om dagen i ca två dagar sedan var såret torrt, svullnaden var borta och hältan var med borta. Ville då inte riva upp såret så jag höll extra koll bara.
Nu är det en fin skorpa bara.
Min häst fick gå ute som vanligt, men hans hage var inte särskilt lerig då (vall och naturbete)

Det jag är nyfiken på är om den växer ut igen:confused:

Lycka till:laugh:

Tack för era svar. Pollen stod lindad på natten och gick ute i rasthage fram till 12 ungefär då jag tog in henne och tog av lindorna. Kollade på såret och sporren hade nästan vuxit fast igen, men jag mitt spån var där och pillade lite så det gick upp igen.
Sprutade på lite sårspray och sen släppte jag ut henne i vanlig hage (den är inte superlerig, men pollen ville ju självklart springa lite så då blev det ju lite lerigt) Såret är ju inte helle öppet iomed att sporren sitter kvar.
Tog in henne efter ca: 3 timmar och tvättade rent ordentligt med hibiscrub (stavning?) och på med pencellinsalva. Hon var inte öm eller svullen och inte halt.
Funderar på såndär självhäftade linda med en kompress eller liknande under. Ska kolla hur det ser ut i morgon. Hon står ju aldrig med leriga ben en längre tid, är alltid i stallet även en gång på eftermiddagen och kollar igenom hästen när den kommit in från hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat