Sliter western på hästens ben?

attempt

Trådstartare
Jag pratade idag med en riktigt gammal hästkarl som hållt på med hästar sen barnsben.
Han tittade på min hästs ben och sa direkt, - Tränar du western med kusen?
Sen sa han att den sortens ridning sliter något så fruktandsvärt på hästens ben och att han träffat på massor utan hästar som haft problem med benen pga western.
Jag stog där med gapande mun och såg helt koko ut, jag som trodde att westernridningen skulle vara skonsammare för hästen.
Jag är helt fäst vid western, och har planerat att träna det för alltid.

Hur är det egentligen, sliter det på benen mer än någon annan sorts ridning?

Sv: Sliter western på hästens ben?

Visst kan western slita på hästens ben, precis som all annan ridning oxå gör.

Men att titta på benen på en 9 år gammal travhäst, som gjort ett par säsonger på travet och som du ridit western på (i ett par tre månader?) och skylla eventuellt slitage på westernridningen....??

Näe, det köper i alla fall inte jag!

Det har jag aldrig hört att det skall göra, jag tror mer att det sliter på hästens ben att hoppa är att rida western, cowboysen har ju gjort det hur länge som helst.
Det är klart stoppar man på väldigt hårt underlag från galopp många gånger så sliter det väl på benen men det har ju med underlaget att göra.
Jag har aldrig hört att det skall vara slitsamt mot benen

JHANA skrev:
Visst kan western slita på hästens ben, precis som all annan ridning oxå gör.

Men att titta på benen på en 9 år gammal travhäst, som gjort ett par säsonger på travet och som du ridit western på (i ett par tre månader?) och skylla eventuellt slitage på westernridningen....??

Näe, det köper i alla fall inte jag!

Jo, det är klart att inte westernridningen är orsaken till min hästs benskador, han har ju som du säger vart travhäst en gång i tiden och det kan ha gjort benen slitna. Men jag syftade mest i allmänt, om det verkligen sliter mycket på hästen, oavsett ras.

Rider man "korkat" (dvs, för hårt på en ofärdig häst, eller låter hästen gå för framtung) så är det klart att hästen slits.. och tyvärr låter många sina westernhästar bli framtunga, och likadant så finns det folk som rider unga hästar för hårt.. men Dom Problemen finns inom all riding..

Har träffat en veterinär som röntgade en 14 årig reining hingst och kläckte ur sig "Tänk om alla hästar kunde ha lika fina ben!" :) det fanns inte en slitning, inte ett antydan till problem någonstans.. :) handlar inte om ridstilen, handlar om ryttaren..

/Fia

I en hästtidning jag läste nyligen fanns en notis där det stog att man gjort en undersökning (tror det var genom försäkringsbolag) och den visade att de hästar som har mest skador på ben är dressyr och hopphästar..........

lakrits skrev:
I en hästtidning jag läste nyligen fanns en notis där det stog att man gjort en undersökning (tror det var genom försäkringsbolag) och den visade att de hästar som har mest skador på ben är dressyr och hopphästar..........

Skulle vara kul att veta om det var procentuellt uträknat, med tanke på att dom grenarna faktiskt har flest utövare oxå.

Håll ut!
Nästa år kommer svaret :bump:
Jag utbildar mig till Equiterapeut och tänkte ha detta ämne som examensarbete, dvs göra en stor undersökning på vilka skador som är vanligast på westernhästar samt jämföra lite med de övriga disciplinerna. Eftersom det inte finns så många Equiterapeuter som själva rider western så tänkte jag att det kan vara nyttigt för de andra att veta lite om det innan de kommer ut för att behandla.

Ska börja med detta projekt under hösten. Vad jag förväntar mig att hitta för problem är t ex. kotledsinflammationer hos pleasurehästar som bara rids i lång och låg form med mkt vikt fram. Gudskelov rider ju inte alla så hela tiden!
Motsvarande problem hos ex. reininghästar kan jag tänka mig är problem med ländrygg & bakknän, hamstrings-muskulaturen på baksidan av låren. Kanske gaffelbandsskador och dyl?

Detta är bara spekulationer, så jag hoppas inte nån stryper mig för detta nu :eek: ! Jag har tänkt göra en riktig vetenskaplig studie och även hämta material från USA om det går. Tror inte heller att man kan jämföra western på "hobbynivå" jmf med elitnivå. Man måste även ta hänsyn till ev. exteriöra avvikelser samt ha med i beräkningen att vissa av hästarna kanske rids in vid 1,5 års ålder.

Vi får se hur det går. Jag rider själv western och har funderat jättemycket på detta...

Låter jätteintressant! Lycka till med ditt arbete. Du får lägga ut det på I-net sedan så att vi alla kan få ta del av resultatet :bump: :)

jag skulle kunna tänka mig att det kan slita lite på en w-hästs ben om man rider mycket på elitnivå.
jag har också hört att elitreiningshästar tar en del skada i bakbenen och klarar inte av att tävla i jättemånga år... men det är bara vad jag har hört....

Jag antar att ni menar reining när ni pratar om benslitage. Man kan inte säga western!!! En häst som går trail och en som går reining tränas helt annorlunda. Det är som att fråga om hästar som går engelskt är mer benägna att få skador.

Även gamla hästkarlar... (hur kunniga de än anses vara).. kan ha sina förutfattade meningar.

All användning av hästar sliter på dem mer eller mindre. All felaktig träning sliter mer... oavsett diciplin.

Med varierad och omväxlande träning förebygger man förslitningskador.

Om denna gamla hästkarl endast har sett westernryttare som harvar runt i volten hela tiden så förstår jag hans resonemang, om han fått för sig att det är det enda westernryttare gjör med sina hästar.

Om din häst har gått på travet i flera år och sedan endast några månader riden som westernhäst så ger jag inte så mycket för den så kallade kunskapen han anses sitta inne med.
Hade han sagt att det syns att hästen varit aktiv travhäst.... då hade det varit mer trovärdigt.

Senast ändrad:

Jag tycker också att han var lite mysko när han sa att det var pga. westernridningen som han blivit skadad utav. Hästen har ju som sagt gått på trav i någåt år (aldrig startad, men tränad). Jag kan mycket väl tänka mig att det är travet som gjort hans ben kassa, men även ridningen som han haft under sitt liv efter travet.
Jag tänker inte sluta träna western för att han påstod att det var dåligt, men jag tänker ge min häst den tid som det tar. han är inte avlad för att vara ridhäst, och defenetivt inte westernhäst, så jag tänker träna och träna så att han kommer på sin egen nivå, man kan ju inte begära mer än vad han klarar av. Men jag ger tusan på att han kommer bli duktig, han är så lättlärd och duktig! Trail är den gren som vi satsar på, eftersom både jag och han tycker det är kul med hinder, broar, skrämmande nya saker mm. Ranch trail verkar skitkul också, då får man lite kokänsla i det hela.

Jag måste bara skriva att min häst blivit bättre i sina ben, svullnaden på frambenet är helt borta och han går och stöder på sina ben. Jag har även beställt massage till honom i helgen. Han lever som en prins ^^

Western är ju ett så stort område. Kan inte tänka mej att tex pleasure skulle slita på någons ben! Inte Western riding eller trail heller. Däremot så sliter nog reining en del. Med travhästar brukar man ju säga det är farten som skadar. gäller nog de flesta grenar!

Rebeccah skrev:
Hästen har ju som sagt gått på trav i någåt år (aldrig startad, men tränad).
Heter inte din häst Stantons Carisma som det står om i din användarprofil?
Då kan jag tala om att den visst har startat, vunnit ett lopp oxå!

JHANA skrev:
Heter inte din häst Stantons Carisma som det står om i din användarprofil?
Då kan jag tala om att den visst har startat, vunnit ett lopp oxå!

Skämtar du?
Det sa inte förra ägaren till mig.
Läste du det på internet eller?

Rebeccah skrev:
Skämtar du?
Det sa inte förra ägaren till mig.
Läste du det på internet eller?

jag har sett det också, om du går in på http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visa och skriver in hästens namn och klickar sedan på tävlingsresultat och där kan du se att din häst är startad och att h*n har en seger och en 3:dje plats....

Senast ändrad av en moderator:

Ttack!
Jag var inne där nu och läste det, vilken häst jag har! :)
Fast han är ju efter ALF PALEMA, så han har ju toppblod. :)

Alltså. Hur mycket tror du hoppning sliter på hästens ben? Eller de olika skolorna i dressyr? Westernridningen har inget större slitage än någon annan hästgren =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 779
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar