Sliter snett,

HH_gullet

Trådstartare
Min häst sliter väldigt snett på sina hovar bak, så skorna blir ojämt slitna, och hoven får en fel vinkel, för han sliter på ytte kanten, på båda fötterna bak, MEn vad kan jag göra åt detta bara för han sliter så snett måste jag har ut hovslagaren va 5 vecka, och det blir dyrt i längen,

Vad kan jag göra för att det inte ska slita så snett, i ridningen eller nått annat? och vad beror det på att han sliter så snett? :confused:

Sv: Sliter snett,

Det är vanligt att hästar belastar den yttre delen av hoven bak, hur man ska lösa det måste du diskutera med din hovis. Vår ena häst sliter den yttre delen av bakhoven snabbare pga han har utslitna bakben, vår hovis löste det genom att öka utlägget på skon bak för att ge ett extra stöd och verkade hoven lite högre om det var på in eller utsida minns jag inte nu. Så nu slits hoven lika i bak.

Okey, hovisen ska komma på måndag får diskuter det med han då, och de växer ju fortare nu på vintern men får hör vad han tycker.... ;)

Okey, hovisen ska komma på måndag får diskuter det med han då, och de växer ju fortare nu på vintern men får hör vad han tycker.... ;)

Haha, var bor du nånstans egentligen? ;)

Jag tycker det låter som en bra idé att prata med hovslagaren och höra vad han har för åsikter och förslag.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 981
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V