Sv: Slitage

mai skrev:
Hur slitasamt e dressyr på benen när man e i dom högre klasserna?

Tanken med den högre dressyren är ju att den ska slita så lite som möjligt på hästens kropp. Generellt sett: Desto mer välmusklad och välutbildad hästen där desto mer korrekt kan den använda sin kropp utan att öka slitaget.

Det är svårt att ta sig upp i högre klasser med en hållbar häst utan att s a s ha gjort väldigt mycket rätt på vägen.

Men, förstås, det beror ju också på om det är något specifikt du syftar på i benen (skelett, leder eller senor).

Chima skrev:
Hoppning sliter i alla fall mer på benen.

Mer än vad? Att gå på bogarna på dåligt underlag vid varje ridpass?

(Nu frågade hon ju om just dressyren.)

han har ett knäfel som han har hoppförbud, men asså typ piaff, å sånna som måste vara mer slitande än dom mindre avancerade

mai skrev:
han har ett knäfel som han har hoppförbud, men asså typ piaff, å sånna som måste vara mer slitande än dom mindre avancerade

Det beror ju på om det är i fram- eller bakknät han har fel.

Akta dig för djupa underlag. Det festar på framknän

Målet med Dressyr är ju att avlasta farmdelen och föra över vikten bak.

Med bra tränare så...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Utrustning Vad tycker ni är normalt slitage på en hästtransport som rullar kanske 5-600 mil/år? Hur ofta behöver en tex byta bromsar? Vad för...
Svar
1
· Visningar
355
Senast: lytesout95
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V