F

filuren

Hej!

Har en halvblodsvalack på 13 år. För ett tag sen började han att bli lite "skum". Åkte till en kiropraktor (som jag hört bra om av många) och han konstaterade en rejäl muskelbristning hb. Vi masserade i en månad, använde liniment mm. Vi red på som vanligt och det kändes bra. Sen var jag tillbaka på åb för snart två veckor sen, då hade han två dagar innan sett ofräsch ut, nickade i traven osv. Helt stel på morgonen dagen innan men det var svårt att säga vad det var (alla tyckte olika...) Kiropraktorn konstaterade att halsmuskeln på höger sida var varm och svullen och sa att han måste gjort npt rejält. (Två rejäla saker på två veckor...) Vi skulle massera o komma tillbaka. Ta det lugnt med ridningen, men ändå hålla igång så han inte blev stel.
Nu har jag funderat på att ta blodprov då han inte ser bra ut i pälsen, är rejält svullen i bakbenen sen några dagar osv. (Borelia, elichia???)
Sen igår när han skulle ut på morgonen kunde han inte gå riktigt, satte frambenen i kors, snubbla och höll på. Även idag. Hb vill inte riktigt hänga med, men det ser ut som om han vill gå men inte fattar varför han inte kommer framåt, svårt att förklara.
Då sa en i stallet att hon haft en häst med slinger. Kan det "komma" även till äldre hästar? Suck.......:cry:

Sv: Slinger?

Hej!

Har en halvblodsvalack på 13 år. För ett tag sen började han att bli lite "skum". Åkte till en kiropraktor (som jag hört bra om av många) och han konstaterade en rejäl muskelbristning hb. Vi masserade i en månad, använde liniment mm. Vi red på som vanligt och det kändes bra. Sen var jag tillbaka på åb för snart två veckor sen, då hade han två dagar innan sett ofräsch ut, nickade i traven osv. Helt stel på morgonen dagen innan men det var svårt att säga vad det var (alla tyckte olika...) Kiropraktorn konstaterade att halsmuskeln på höger sida var varm och svullen och sa att han måste gjort npt rejält. (Två rejäla saker på två veckor...) Vi skulle massera o komma tillbaka. Ta det lugnt med ridningen, men ändå hålla igång så han inte blev stel.
Nu har jag funderat på att ta blodprov då han inte ser bra ut i pälsen, är rejält svullen i bakbenen sen några dagar osv. (Borelia, elichia???)
Sen igår när han skulle ut på morgonen kunde han inte gå riktigt, satte frambenen i kors, snubbla och höll på. Även idag. Hb vill inte riktigt hänga med, men det ser ut som om han vill gå men inte fattar varför han inte kommer framåt, svårt att förklara.
Då sa en i stallet att hon haft en häst med slinger. Kan det "komma" även till äldre hästar? Suck.......:cry:

Men en så kraftig försämring på kort tid så skulle jag ta ut vet DIREKT och ta prover på B och E + allmän helsoprovtagning, detta är inte ett fall för en ET. Min blev bl.a som din när han hade E i somras.

Tycker du direkt ska låta en vet. kolla på hästen o ta prover.

Det kan ju låta som slinger eftersom att han verkade ha lite svårt med balansen och rörelsen, men tror endå inte att det är det, eftersom att det är så pass liten chans. Bägge hästens föräldrar måste ju ha "sjukdomens" anlag och slinger är ju en sjukdom som beror på underutveckling av hjärnan?
Jag menar, det borde inte kommit så plötsligt?

:confused:

Det kan ju låta som slinger eftersom att han verkade ha lite svårt med balansen och rörelsen, men tror endå inte att det är det, eftersom att det är så pass liten chans. Bägge hästens föräldrar måste ju ha "sjukdomens" anlag och slinger är ju en sjukdom som beror på underutveckling av hjärnan?
Jag menar, det borde inte kommit så plötsligt?

:confused:

Slinger (eller Wobbler som det också kallas) beror på en kompression av halsryggmärgen. Det är vanligast på unga hästar och symptomen börjar på bakbenen. Först när sjukdomen blivit allvarligare brukar symptom ses på frambenen.
Ta ett blodprov för Erlichia/Borrelia kan ju inte skada, men tänk på att en positivt antikroppstiter inte behöver betyda att det är felet. Man måste ta två prover (parprov) och se en uppgång i antikroppsmängden för att diagnostisera Erlichia eller Borrelia. Dessa sjukdomar brukar också ge feber.
Om det är en muskelbristning som är felet kan man också se på blodprov då de trasiga cellerna avger enzymer man kan mäta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar